پژوهشگران می‌گویند سروتونین، یک ماده شیمیایی در مغز که با خلق و خو مرتبط است، نقش مهمی در تنظیم عواطفی مانند پرخاشگری دارد.



به گزارش خبرگزاری رویترز خانم مالی کراکت روانشناس دانشگاه کمبریج و همکارانش در نشریه Science می‌نویسند به نظر می‌رسد سروتونین، یک ماده شیمیایی ناقل عصبی که بسیاری از داروهای ضدافسردگی آن را هدف قرار می‌دهند، پاسخ‌های پرخاشگرانه اجتماعی را مهار می‌کند.

به گفته کراکت نقش این ماده شیمیایی در مهار تکانه‌ها مورد بحث بوده است؛ اما این  بررسی یکی از اولین مواردی است که واقعا بیانگر یک رابطه سببی میان میزان سروتونین و بروز خشم است.

کراکت می‌گوید:‌ "از آنجایی که ما مستقیما میزان سروتونین مغز را تغییر دادیم و اثر آن را بر رفتار مشاهده کردیم، می‌توانیم بگوییم که رابطه‌ای علت و معلولی میان سروتونین و واکنش پرخاشگرانه وجود دارد."

نتایج این پژوهش همچنین به توضیح این امر کمک می‌کند چرا برخی از افراد هنگامی گرسنگی، پرخاشگر یا مبارزه‌جو می‌شوند؛ اسید آمینه اصلی مورد نیاز برای ساخته‌شدن سروتونین در بدن تنها از طریق رژیم غذایی به دست می‌آید.

او افزود این آگاهی‌ها ممکن است به پزشکان در درمان بیماران مبتلا به افسردگی و اختلالات اضطرابی کمک کند به این ترتیب که به بیماران راه‌هایی آموزش داده شود که عواطف خود را هنگام تصمیم گیری به خصوص در موقعیت‌های اجتماعی کنترل کنند.
 
 
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health
 
منبع: همشهری آن لاین