یک متخصص چشم گفت: به علت تغییرات عدسی چشم در سنین میانسالی، نزدیک به 60 درصد افراد در این سنین تمایل به دوربینی دارند.

پیرچشمی، آب سیاه و خشکی چشم؛ شایع‌ترین بیماری‌های چشمی دوران میانسالی
یک متخصص چشم گفت: به علت تغییرات عدسی چشم در سنین میانسالی، نزدیک به 60 درصد افراد در این سنین تمایل به دوربینی دارند.

دكتر عزیز صمدی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، با اشاره به بروز انواع بیماری های چشمی در سنین میانسالی افزود: با افزایش سنین در افراد و به خصوص افراد بالای 40 سال و با توجه به تغیراتی که در داخل لنز داخلی و عدسی چشم رخ می دهد، نزدیک به 60 درصد این افراد تمایل به دوربینی پیدا می کنند.

وی در ادامه با اشاره به انواع بیماری های سنین میانسالی و پیری که افراد را دنبال می کند، افزود: از شایع ترین این بیماری ها پیر چشمی ، آب سیاه ( گلوکرم) و خشکی چشم است.

وی پیر چشمی را نوعی اختلال در تطابق یا سخت شدن لنز داخلی چشمی عنوان کرد و افزود: یکی از دلایل عمده پیر چشمی سخت شدن پوسته عدسی چشم (اسکروزیس) می‌باشد که در این حالت عضلات مژگانی قادر نمی شوند انحنای لازم را برای عدسی بوجود آورند، ضمنا خود این عضلات نیز با افزایش سن دچار اسکروزیس می‌گردند.

وی ادامه داد: این بیماری معمولا بعد از 40 سالگی در افراد رخ میدهد و علایم بروز آن در افراد مختلف متفاوت است.

وی در خصوص روش درمان بیماری پیر چشمی تصریح کرد: موثرترین و سالمترین درمان این بیماری، تجویز عینک از سوی پزشک می باشد البته جراحی لیزری دیگر شیوه مداوای این بیماری است.
این متخصص چشم در ادامه سخنان خود با اشاره به بیماری آب سیاه (گلوکرم ) که با افزایش فشار و یا هر گونه ضربه ای از محیط به چشم بروز می کند، عنوان داشت: اگر به هر دلیلی در تشخیص و یا درمان به موقع این عارضه تأخیری ایجاد شود، به احتمال 100 درصد موجب کوری فرد خواهد شد.

صمدی بیماری گلوکرم ها را بر دو نوع برشمرد و ادامه داد: این دو نوع بیماری نحوه درمان متفاوتی دارند و اگر چه زاویه باز هیچگونه علایمی ندارد اما زاویه بسته دارای علایم درد چشم، قرمزی چشم ، تاری و...می باشد.

وی ادامه داد: گلوکرم ثانویه نیز دارای درمان طبی و جراحی می باشد .

وی همچنین اذعان داشت: باتوجه به اینکه اکثر بیماریهای چشمی ثانویه، زمینه ارثی دارند بنابراین لازم به ذکر است افراد از 40 سالگی به بعد، هر 6 ماه یک بار به یک متخصص چشم مراجعه نمایند.
این متخصص چشم علایم عفونت چشمی را آب ریزی، احساس وجود جسم خارجی در داخل چشم، ترشحات زیاد، چسبندگی پلک ها به خصوص در زمان صبح بیان کرد .
صمدی در خاتمه سخنان خود گفت: افراد از هر گروه سنی باید بهداشت فردی و عمومی را رعایت کرده و چکاب های 6 ماهه یا یك ساله را انجام دهند و با تغذیه مناسب و عدم استفاده از دخانیات سلامت خود را تضمین نمایند.

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : parsine.com
 
مطالب پیشنهادی :
 تأثیر رنگ چشم بر شخصیت و دید انسان
13 اشتباه باور نکردنی راجع به چشم رایج است
تشخیص افسردگی از روی چشم
داروی برای رفع سیاهی دور چشم!!
آیا تاکنون احساس جرقه در چشم تان داشته اید؟