آشنایی با اختلالات خوردن
اختلالات خوردن مشکلات جدی هستند و باید همانند هر بیماری دیگری تشخیص داده شده و تحت درمان قرار بگیرند.

اختلالات خوردن یکی از معضلاتی است که در بسیاری از خانواده ها اتفاق می افتد اما زیاد درباره آن صحبت نمیشود. میلیونها نفر در امریکا هر ساله تحت تاثیر این اختلال قرار میگیرند و بیشتر آنها (90%) دختران نوجوان و جوان هستند. اختلالات خوردن که به ندرت درباره آنها صحبت میشود، در 5% از جمعیت دختران نوجوان ایجاد میشود.
چرا زنان جوان و نوجوان تا این حد مستعد اختلال خوردن هستند؟ مطابق گزارش موسسه ملی سلامت روان امریکا، علت آن این است که در این دوره از زندگی، در مورد زنان بیشتر احتمال دارد که رژیم لاغری بگیرند تا لاغر شوند یا وزن خود را حفظ کنند و یا رژیمهای سرسخت را امتحان کنند. برخی ورزشها مانند ژیمناستیک و برخی شغلها مانند مدل نیز خطر تقویت نیاز وسواسی به حفظ تناسب اندام را به همراه دارند، حتی اگر به معنی پاکسازی و یا به طور کل غذا نخوردن باشد.

سه نوع اصلی اختلالات خوردن عبارتند از:
-    آنورکسیا
-    بولیمیا
-    اختلال پرخوری

آنورکسیا (که به عنوان بی اشتهایی عصبی یا بی اشتهایی روانی نیز شناخته میشود) به وضعیتی گفته میشود که فرد چون معتقد است اضافه وزن دارد، به خود گرسنگی میدهد؛ اگر حداقل 15 درصد کمتر از وزن طبیعی داشته باشید و به شیوه گرسنگی سعی در کاهش وزن دارید، احتمالا از این اختلال رنج میبرید.
بولیمیا (که به پرخوری عصبی با پرخوری روانی نیز شناخته میشود) با خوردن زیاد و سپس وادار کردن خود به استفراغ، سوء استعمال مسهلها یا دیورتیکها، تنقیه یا ورزش وسواس گونه شناخته میشود. این شیوه خارج کردن کالری از بدن (کالری ناشی از مصرف زیاد غذا)، اغلب پاکسازی (purging) نامیده میشود. فردی که از این اختلال رنج میبرد، ممکن است سالها بیماری اش تشخیص داده نشود چون وزن او اغلب طبیعی است. پاکسازی و پرخوری، اغلب به صورت راز باقی می مانند و فرد از رفتار خود شرمگین است. این اختلال، شایعترین اختلال خوردن است.

اختلالات خوردن مشکلات جدی هستند و باید همانند هر بیماری دیگری تشخیص داده شده و تحت درمان قرار بگیرند. اگر این وضعیتها ادامه پیدا کنند و درمان نشوند، میتوانند در آینده به عوارض جدی منتهی شوند که تهدید کننده زندگی هستند.
درمان اختلالات خوردن تقریبا همیشه شامل درمان رفتاری شناختی و یا روان درمانی گروهی است. داروها نیز میتوانند مفید بوده و در صورتی که همراه با روان درمانی باشند، در درمان این اختلالات کمک کنند. اگر فکر میکنید خودتان یا عزیزانتان از اختلالات خوردن رنج میبرید، حتما کمک بگیرید. همین که متخصص سلامت روان، تشخیص مناسبی صورت دهد، چنین اختلالاتی به سهولت قابل درمان بوده و اغلب ظرف چند ماه معالجه میشوند. فردی که دچار اختلالات خوردن است، نباید خود را به خاطر آن سرزنش کند. این اختلالات به واسطه ارتباط پیچیده فاکتورهای اجتماعی، زیست شناختی و روان شناختی ایجاد میشوند و این رفتارهای آسیب رسان را موجب میگردند. مهمترین چیز این است که هر چه سریعتر این رفتارها را شناخته و با کمک متخصص متوقف کنید و مسیر بهبودی را در پیش بگیرید.

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ