حالات نفسانی و خلق و خوی در مزاج‌های گوناگون, صفراوی, دموی, بلغمی, سوداوی طب سنتی متفاوت است و اگر کسی غلبه اخلاط در بدنشداشته باشد ممکن است از هر مزاج یک خصوصیاتی را داشته باشد.

حالات نفسانی در مزاج صفراوی, دموی, بلغمی و سوداوی

به نقل از سیمرغ, مهدی یوسفی، استادیار دانشکده طب سنتی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: حالات نفسانی در مزاج‌های گوناگون متفاوت است و اگر کسی غلبه اخلاط در بدنش داشته باشد ممکن است از هر مزاج یک خصوصیاتی را داشته باشد.
ابتدا می توانید با این تست مزاجتان را بشناسید 


حالات نفسانی در افراد سرد و خشک به‌اصطلاح سوداوی‌مزاج‌ها

فکر و خیال زیاد, حساس بودن, سرعت فکر و دقت نشانه افراد سرد و خشک است؛ افراد سرد و خشک بیشتر به شاعری, هنرمندی و سیاستمداری گرایش دارند. البته باید بدانند با عدم رعایت شیوه‌های صحیح زندگی و مصرف غذاهایی که خشکی را افزایش می‌دهند مانند بادنجان, عدس, گوشت گوساله, غذاهای مانده و فست فودها دچار مشکلات روحی ــ روانی جدی می‌شوند.

 

حالات نفسانی در افراد سرد و تر به‌اصطلاح بلغمی‌مزاج‌ها

افراد سرد و تر کند فهم هستند, آرام حرف می‌زنند, این افراد کم‌حافظه, پرحوصله هستند و در صورتی که غذاهای سرد و تر مانند ماست, دوغ, خیار, کاهو, سرکه و... بیش از حد و بدون مصلح مصرف کنند, سردی و تری افزایش پیدا می‌کند.

mezajtebesonati.jpg
برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگ تر روی آن کلیک کنید

حالات نفسانی در افراد گرم و تر به‌اصطلاح دموی‌مزاج

 افراد گرم و تر بگوبخندند, نشاط در این افراد زیاد است و موجب نشاط دیگران می‌شوند, خوش‌اخلاق, شجاع, فرمانبردار و فراموشکارند.

 

حالات نفسانی در افراد گرم و خشک به‌اصطلاح صفراوی‌مزاج

 افراد گرم و خشک در درک مطلب بسیار سریع هستند, به‌قول معروف کلاه سرشان نمی‌رود, تحریک‌پذیرند, زود عصبانی می‌شوند و دلشوره و اضطراب دارند. مصرف بیش از حد ادویه‌هایی مانند فلفل, دارچین, زنجبیل و ... موجب افزایش خلط صفرا شده و تحریک پذیری و عصبانیت افراد صفراوی را زیاد می‌کند.


بیشتر بدانید : مزاج مغز شما سرد, گرم, خشک یا تر است؟


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:tasnimnews.com