آیا خودکشی هم واگیر دارد و از فردی به فرد دیگر سرایت می کند؟
ننگ اجتماعی خودکشی برای اطرافیان خودکشی کننده ممکن است یک عامل مهم و موثر بر چشم انداز و آینده فرد عزادار باشد که تا مدتها نتواند آن را تغییر دهد یا فراموش کند.

پدیده سرایت خودکشی چیست؟

برخورد با مرگ به اندازه کافی دشوار است، اما هنگامی که یک عزیز، زندگی خودش را می گیرد(خودکشی می کند) مسئله مرگ را پیچیده¬تر می کند. و ممکن است تا ریسک خودکشی برای اطرافیانش پیش رود.

در یافته های منتشر شده در ژورنال BMJ ، پژوهشگران دانشگاه کالج لندن، 3432 بزرگسال بین سنین 18  تا 40 سال را که با یک مرگ ناگهانی یک دوست یا عضو خانواده داغدار شده اند را مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند افرادی که عزیزان متوفی یشان خودکشی کردند 65٪ احتمال بیشتری برای اقدام به خودکشی نسبت به کسانی که تحت تاثیر مرگ ناگهانی یک دوست به علل طبیعی بوده اند، دارند. (که به عنوان پدیده "سرایت خودکشی" شناخته میشود) کسانی که نزدیکانشان خودکشی می کنند،عکس العمل های متفاوتی از خود بروز می دهند. مثلا: 80٪  بیشتر به ترک کار یا تحصیل اقدام می کنند.


نویسنده تحقیق دکتر الکساندرا پیتمن در این باره می گوید: "نتایج ما تاثیر عمیقی که خودکشی ممکن است بر روی دوستان و اعضای خانواده داشته باشد، را برجسته  میکند." . ننگ اجتماعی خودکشی برای اطرافیان خودکشی کننده ممکن است یک عامل مهم و موثر بر چشم انداز و آینده فرد عزادار باشد که تا مدتها نتواند آن را تغییر دهد یا فراموش کند.


اگر خود را در مرگ عزیزتان مقصر می دانید، بهتر است از یک مشاور کمک بخواهید و احساسات تان را برای او بازگو کنید.

فراموش نکنید که هر کسی می تواند خودکشی کنید، اما خوب زندگی کردن و از عهده مشکلات برآمدن هنریست که هرکسی از عهده آن برنمی آید.


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ