انواع اعتیاد و آیا اعتیاد ژنتیکی است؟
اگر به چیزی اعتیاد دارید بدانید تنها شما نیستید. با توجه به آمار ها، از هر سه نفر یک نفر به چیزی معتاد است. اعتیاد به عنوان نداشتن کنترل بر انجام چیزی، مصرف و استفاده از چیزی، یا انجام کاری که برای فرد مضر می باشد تعریف شده است. اما آیا اعتیاد ژنتیکی است

اعتیاد یک مشکل رفتاری است یا به ژنبیک فرد نیز ارتباط دارد؟

اعتیاد به طور عادی با قمار، مواد مخدر، الکل و نیکوتین همراه است، اما این امکان وجود دارد اعتیاد در مورد هر چیزی باشد از جمله موارد زیر:

 

اعتیاد به کار

معتاد به کار خود را در کارش به حدی غرق می کند که سایرین و خود از آن رنج می برند و خستگی جسمی و وسواس به دنبال دارد. این افراد از زندگی خانوادگی و اجتماعی خود رنج می برند و شما ممکن است یک معتاد به کار را هرگز نتوانید در تعطیلات ببینید .

 

اعتیاد به اینترنت

کامپیوتر و استفاده از تلفن همراه این روزها در حال افزایش است، به طوری که استفاده بیش از حد از کامپیوتر و اینترنت اعتیاد آور است. افراد ممکن است ساعت ها در شبانه روز را صرف گشت و گذار در اینترنت و یا بازی های رایانه ای کنند در حالی که از جنبه های دیگر زندگی خود غافلند . اعتیاد به اینترنت اصطلاحی بود که اولین بار توسط یانگ (1996) معرفی گردید، اما تاکنون علیرغم مطالعات گسترده در سال‌های اخیر، هنوز در بین روانشناسان در زمینه تعریف و اندازه‌گیری این اختلال توافق حاصل نشده است. به‌علاوه یک نظریه جامع که بتواند تعیین کند که چگونه این اختلال به بهداشت روانی یا اجتماعی ارتباط پیدا می‌کند، وجود ندارد. اعتیاد به اینترنت، زمانی صدق می‌کند که فرد نیاز زیاد و تکانه‌ای برای استفاده از اینترنت به مدت طولانی در خود احساس می‌کند به طوری که منجر به اختلال در دیگر زمینه‌های زندگی مثل روابط با اطرافیان، کار یا سلامتی می‌شود. در واقع، فرد به استفاده از اینترنت وابسته می‌شود و به ‌تدریج، زمان بیش ‌تری برای استفاده از اینترنت نیاز دارد تا به همان سطح روحیه بالا برسد. معیارهای اعتیاد به اینترنت که در DSM-V مطرح ‌شده، به ترتیب زیر می‌باشند:

1.اشتغال فکری با اینترنت یا بازی‌های اینترنتی

2.علائم مبنی بر ترک، وقتی‌که اینترنت در دسترس نباشد

3.ایجاد تحمل (فرد لازم است که زمان بیش‌تری را با اینترنت سپری کند تا به همان سطح احساس خوب قبلی برسد)

4.از دست دادن دیگر علایق

5.تلاش‌های ناموفق برای کنترل کردن میزان استفاده از اینترنت

6.استفاده از اینترنت برای بهبود خلق یا فرار از روحیه غمگین

اما هنوز کاملاً مشخص نشده است که آیا این اختلال، یک بیماری جداگانه است یا این‌که ادامه یک بیماری قبلی روانی یا رفتاری است. دکتر گلدبرگ معتقد است که اعتیاد به اینترنت به‌خودی‌خود معنا ندارد و بلکه نشانه یک بیماری زیربنایی دیگر است. به‌عنوان‌مثال، فردی که مدام در اینترنت به دنبال بازی‌های قمار است، ممکن است دارای اختلال «قماربازی بیمارگونه» باشد که یک بیماری شناخته‌شده روانی است و یا فردی که مرتب به جست‌وجوی سایت‌های دارای محتوای جنسی است، شاید مبتلا به یک اختلال اولیه عملکرد جنسی و یا اختلال در تمایلات جنسی است که به این وسیله دنبال ارضای نیازهای خود است. در بسیاری از موارد افراد به دلیل افسردگی، اضطراب، اختلال کنترل تکانه و یا برای فرار از یک موقعیت ناخوشایند به استفاده بیش‌ازحد از اینترنت پناه می‌برند.

 

اعتیاد به خرید

  در اصطلاحات روانپزشکی اختلالی با عنوان اعتیاد به خرید وجود ندارد اما از آنجا که این اختلال منجر به خریدهای افراطی می‌شود، می‌توان آن را در دسته اختلال‌های اضطرابی و کنترل تکانه قرار داد. بسیاری از روانشناسان معتقدند اعتیاد به خرید مانند اعتیاد به مواد مخدر است و هیجان و شعف قبل از خرید و نشاط هنگام خرید درست مانند مصرف مواد مخدر است. تعداد دفعات و مبالغ هزینه شده در هر خرید باید بیشتر شود تا احساس نشاط در فرد پایدار بماند.

در اعتیاد به خرید، خرید کردن تبدیل به نوعی اعتیاد می شود، زمانی که شما چیزهایی که نیاز ندارید می خرید. این است که به سرعت بعد از خرید احساس گناه، شرم و یا ناامیدی به شما دست می دهد .

 

اعتیاد به حلال ها

اعتیاد به سوء مصرف مواد فرار است که شما استنشاق می کنید مانند چسب، ذرات معلق در هوا، بنزین و یا سوخت سبکتر، به شما احساس مسمومیت می دهد . حلال می تواند کشنده باشد.

 

چه چیزی باعث اعتیاد می شود ؟

دلایل بسیاری برای اینکه چرا اعتیاد شروع شده است وجود دارد. در مورد مواد مخدر، الکل و نیکوتین، این مواد روی احساس شما هم جسمی و هم ذهنی تاثیر می گذارد این احساسات می تواند لذت بخش بوده و همین امر سبب ایجاد یک میل قدرتمند و شدید به استفاده مجدد از مواد است.

قمار ممکن است جنبه روانی مشابه مواد مخدر را، پس از پیروزی داشته باشد و به دنبال آن ایجاد یک احساس نیاز قوی که منجر به میل دوباره فرد به بازی می گردد، این کار می تواند به یک عادت مبدل شود که جلوگیری از انجام آن بسیار سخت است .

معتاد بودن به چیزی بدان معنی است که، داشتن یک چیز باعث می شود، شدت علائم نداشتن آن چیز (ترک)، پایین بیاید. از آنجا که نداشتن یا ترک آن چیز می تواند ناخوشایند باشد، انجام یا داشتن آن آرام بخش بوده و موجب راحتی و خوشنودی می گردد و این چرخه همچنان ادامه دار همان اعتیاد نام دارد.

اغلب، اعتیاد خارج از کنترل می شود چرا که شما برای برآوردن ولع مصرف و رسیدن به آن نیاز، بیشتر و بیشتر می خواهید.

 

چگونه اعتیاد می تواند شما را تحت تاثیر قرار دهد ؟

فشار مدیریت کردن یک اعتیاد، به طور جدی می تواند به زندگی کاری و روابط شما آسیب برساند. در مورد سوء مصرف مواد (به عنوان مثال، مواد مخدر و الکل) اعتیاد می تواند اثرات روانی و جسمی جدی داشته باشد.

برخی مطالعات نشان داده اند اعتیاد ژنتیکی است، اما عوامل محیطی، مانند اطرافیان معتاد، نیز سبب افزایش خطر اعتیاد می شوند.

اعتیاد می تواند یک راه فرار از مسائل دشوار باشد. بیکاری و فقر می تواند اعتیاد را آغاز کند، همچنین استرس و فشار عاطفی یا شغلی نیز می تواند منجر به اعتیاد شود.

 

کمک گرفتن برای درمان اعتیاد

اعتیاد یک بیماری قابل درمان است. هر اعتیادی ، راه هایی درمانی خود را دارد که شما می توانید برای ترک اعتیاد از آنها استفاده کنید. شما می توانید برای درمان به مشاور مراجعه کنید و یا با یک سازمان متخصص در امور کمک به معتادین تماس بگیرید.


بیشتر بدانید : آنچه درباره آزمايش اعتياد نمی‌دانستيد



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.com , nhs.uk