نشانه های رفتاری افراد منفی
شما با 15 علامت از افراد منفی باف روبرو خواهید شد و کشف خواهید کرد چرا بیشتر مردم بطور ناخودآگاه از حالتهای منفی خودشان بیخبرند و چگونه این حالت میتواند زندگی خود و اطرافیانشان را خراب کند.این علامات هشدار ، همچنین به شما یاد میدهد تا هشیار بوده و بتوانید از افتادن به چاله سیاه منفی بافی، پرهیز کنید.

15 علامت از افراد منفی باف

عدم اعتماد به نفس، عبوس بودن و محکوم کردن، بی اطمینانی و اضطراب، همه با هم مخلوطی از ترکیبات سمی است. شاید شما تعجب کنید که چگونه فردی با این ترکیبات سمی در وجودش میتواند زنده مانده و زندگی کند؟! با کمال تآسف باید گفت در اطراف ما هنوز افرادی با این مشخصات وجود دارند که نمیشود از آنها دوری کرد.

این سخنان برای این نیست تا بگوییم که شما هرگز لحظات نومیدی و اضطراب و دلسردی نداشته اید؛ بلکه میخواهیم بگوییم شما بعنوان فردی مثبت، هرگز اجازه نخواهید داد تا این افکار منفی، زندگی شما را به پیش ببرند. زندگی یک فرد مثبت با افکار مثبت همیشه نسبت 4 به 1 دارد؛ به این صورت که اینگونه افراد به ازای هر یک فکر منفی، چهار اندیشه مثبت در ذهنشان بوجود می آورند تا موقعیت خود را حفظ کرده و به سختی نیفتند.

در ذیل ، شما با 15 علامت از افراد منفی باف روبرو خواهید شد و خواهید دید آنها چگونه علامات منفی خود را میسازند. همچنین کشف خواهید کرد چرا بیشتر مردم بطور ناخودآگاه از حالتهای منفی خودشان بیخبرند و چگونه این حالت میتواند زندگی خود و اطرافیانشان را خراب کند.این علامات هشدار ، همچنین به شما یاد میدهد تا هشیار بوده و بتوانید از افتادن به چاله سیاه منفی بافی، پرهیز کنید.

 

1.منفی بافها همیشه نگرانند

این مردم همیشه زندگی را با نگرانی میگذرانند. این طرز فکر از آنجا سرچشمه میگیرد که در وجود این افراد، یک نیاز به آگاهی و محافظت وجود دارد ولی از نوع بسیار شدید آن.

راه حل:

البته راهکاری نیز برای این نیاز وجود دارد . تمرین تمرکز حواس و زندگی کردن در حال، بزرگترین راه برای از بین بردن نگرانی است.
هرچه بخواهد بشود میشود ؛ چه ما نگران باشیم و چه نباشیم ........

آنا مونار

 

2.منفی بافها سعی میکنند تا به شما بگویند که چکار بکنید بهتر است

وقتی فردی شروع میکند تا به شما بگوید مثلآ چطور زندگی کنید، چه خانه ای بخرید و یا چگونه کار کنید، مطمئن باشید که آنها در گروه منفی بافها هستند. اینگونه افراد این کارها را برای زندگی خودشان انجام نمی دهند؛ این یک علامت روشن از این است که آنها از مشکلات زندگی خودشان سردرنیاورده اند؛ این خیلی آسان است تا به دیگران بگوئیم چگونه زندگی کنند تا اینکه این کارها را خودمان انجام دهیم.

 

3.آنها همیشه در یک موقعیت فرضی زندگی میکنند

یک توضیح عصبی برای این مرحله وجود دارد و آن این است که این امر در قسمتی از مغز به نام آمیگدال اتفاق می افتد . آمیگدال نقش اصلی را در شروع پاسخ به ترس دارد و از توابع هشدار است . آمیگدال تثبیت و ذخیره کردن حافظه‌ها را در نواحی دیگر مغز تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین آمیگدال جزئی از یک سیستم است که بعنوان تنظیم کنندهٔ قدرت حافظه‌ها با توجه به اهمیت هیجانی آنها عمل می‌کند. بعبارت دیگر، در یادگیریهایی که با هیجان همراه باشند با توجه به اینکه آمیگدال فعال می‌شود، ذخیرهٔ آنها بهتر صورت می‌گیرد . در تمامی موقعیت هایی که مشابه موقعیت تثبیت شده در حافظه باشد ، آمیگدال فعال شده و خاطره ترس یا ناامیدی و شکست و ... به یاد فرد می آید ؛دانشمندان ، اعتقاد دارند که این یک موقعیت پیش فرض مغزی است که از نظر تکاملی قابل درک است؛ بطور مثال در مکانیسم ترس از پرواز ، فرد  از آن قسمت از مغز که نورونهای آن مسئول دنبال کردن اخبار بد است و در حافظه نگه داشته شده  ، بیشتر استفاده میکند تا در واقع مراقب خطرات احتمالی باشد. در حقیقت فرد منفی باف همیشه با فرض اینکه یک مشکل بوجود خواهد آمد ،از این قسمت مغزخود ( که مسئول اخبار بد است ) ، بیشتر بهره میگیرد و توانایی خنثی کردن این مکانیسم را ندارد ولی  افراد مثبت ، توانایی ارزیابی مشکلات و توانایی رودررو شدن با آنها را در مغز خود توسعه داده در نتیجه میتوانند این مکانیسم را در هنگام روبرو شدن با مشکلات خنثی کنند.

 

4.افراد منفی باف از پنهان کاری لذت میبرند

چنانچه در یک مهمانی، با فردی منفی باف آشنا  شوید، به احتمال زیاد با یک بحث خسته کننده از طرف او روبرو خواهید شد. آنها از اینکه اطلاعات زیادی درباره خودشان به شما بدهند هراس دارند و در نتیجه همیشه  با ترس زندگی میکنند؛ ترس از اینکه شما بفهمید چه نقاط ضعفی دارند. آنها بندرت به این فکر میکنند که میتوانند از روش مثبت زندگی هم بهره ای ببرند. پس در دفعه بعدی که با چنین فردی در مهمانی یا گروهی آشنا شدید به چرایی این افکار منفی بهتر پی خواهید برد.

 

5. آنها بدبین هستند

افراد منفی باف  همیشه به دنبال ردی از بدی، اتفاق ناگوار، ترس و ... در همه اتفاقات پیرامونشان هستند. آنها بندرت یک پیامد شاد یا نتیجه مثبتی را از رویدادها تجسم میکنند. آنها همیشه این تصور را دارند که همه چیز غلط از آب درمیاید و اگر اینطور شد چه کنند؟

 

6. آنها برای بازگو کردن اخبار بد، نمیتوانند مرزبندی کنند

افراد منفی باف، عاشق این هستند که به اتاق یا خوابگاه شما بیایند و چیزهایی مثل این را به شما بگویند: اخبار بد را درباره ....شنیده ای؟

افراد منفی باف دوست دارند شما را در معرض همه جزئیات اسفبار اتفاقات بگذارند. متآسفانه، فاجعه اینجاست که بر طبق تحقیقات، اثرات بد اخبار منفی بر روی اشخاص، بسیار عمیقتر از تصورات پیشین اوست. ( چرا ما نگران هستیم – اثرات روانشناسی اخبار بد ...روانشناسی امروز ). قرار گرفتن در معرض اخبار حاکی از خشونت، مرگ و فاجعه، از عوامل افسردگی و اضطراب است (POST_TRAUMATIC STRESS DISORDE =PTSD) درست همانند اختلال استرس پس از حادثه 

 

7. افراد منفی باف خیلی پوست نازک( حساس) هستند

اینگونه افراد نسبت به هر نقدی حساس هستند حتی وقتی تعریفی را از راه غلط انجام دهید . ممکن است شما منظوری نداشته باشید اما آنها این اظهارات را نامهربانانه و بی ادبانه تفسیر میکنند . برای مثال : یک فرد منفی ، یک شوخی را باره افراد کوتاه قد ، نوعی کنایه به خودش میداند چون ممکن است او نیز کوتاه قد باشد .

 

8.افراد منفی همیشه شکایت دارند

آنها بسیار ناله میکنند و سعی دارند تا همه را متقاعد کنند که دنیا بر علیه آنهاست. آنها اغلب خود را قربانی آلودگی هوا، رئیس سختگیر، بدشانسی و تربیت بد پدر و مادرشان میدانند. آنها بندرت ممکن است قبول کنند که عوامل دیگری مانند کمبود انرژی، نداشتن خلاقیت و یا ساده گرفتن یک کار سخت نیز ممکن است از عوامل شکست آنها در زندگی باشد.

 

9.افراد منفی باف هرگز از منطقه امن خود خارج نمی شوند

خارج شدن از دنیای آشنای خود، برای افراد منفی همانند کفرگویی است. نمیتوانند با ترس بیشتر، ناراحتی ، چالش و یا شکست رو در رو شوند؛ بنابراین هیچگاه قادر نخواهند بود تجربیات جدیدی داشته باشند و محکوم به سکونت در منطقه امن دلتنگ و راکد خویش هستند.

 

10.افراد منفی باف نیز دنیا را دوست دارند، اما .....

افراد منفی باف، ممکن است هیچ تعریفی از آشپزی شما نکنند؛ شاید از اینکه خودشان را بطور مثال در یک ساحل ببیند نیز  شاد شوند و یا حتی در یک رستوران؛ اما مشکل اصلی برایشان این است دوست دارند اظهاراتشان را با کلمه " اما " ، به پایان برسانند:

بنظر میاد که رستوران خوبی باشه  "اما "  نمیدونم چرا روی میز ما یک منو نیست ؟! 

این ساحل خیلی دوست داشتنی هست" اما"  همیشه اطرافش پر از آدمه .....

 

11.این افراد موفق نیستند

عدم موفقیت میتواند ناشی از بسیاری عوامل باشد، اما علت اصلی آن منفی بافی است. افراد منفی باف، اغلب فکر میکنند بقدر کافی باهوش، قوی و یا خوب نیستند. البته تهدید واقعی در عدم موفقیت آنها، هوش هیجانی آنهاست که در حقیقت و در مواقع بحرانی، آنها را فلج میکند ؛ البته اینگونه افراد، عدم موفقیت خود را به مردم سختگیر، همکاری نکردن دیگران با خودشان و یا چیزهای دیگر نسبت میدهند. چنانچه اینگونه افراد کمی مثبت تر بودند، ممکن بود به هر جایی که میخواهند برسند.

 

12. آنها هیچگونه هیجانی برای هدفهای آینده خود ندارند و ترس از گذشته، تنها هیجان موجود در آنهاست

اگر این بار با دقت بیشتری به افراد منفی باف اطراف خود، توجه کنید، در می یابید که آنها از اهداف آینده، حرفی نمیزنند و اگر هم چیزی بگویند با یک دید مثبت نخواهند گفت. آنها هیچ چشم انداز زیبایی برای آینده خود ندارند، آنها در یک تونل تاریک گیر کرده اند که واقع در یک اتوبان بزرگ و باز قرار دارد.

 

13.افراد منفی باف در واقع همانند یک خفاش، انرژی های مثبت اطرافیان را میگیرند

آنها علاوه بر اینکه این تمایل را دارند که انرژی مثبت شما را بگیرند بلکه برای از بین بردن این انرژی نیز تا آخرین حد تلاش میکنند همانند یک خفاش . آنها بطور ساده، ناتوان از تولید هرگونه انرژی مثبت برای  جلب توجه شما هستند  و در عوض با تمام انرژی، شما را تا آخرین مرحله این مارپیچ منفی، به پایین خواهند کشاند.

 

14.افراد منفی باف از لذتهای خوب زندگی دست کشیده اند

یک فرد منفی، بسختی میتواند رضایت، هیجان مثبت، شور و اشتیاق و لذت را تشخیص دهد. آنها در واقع هیجان مثبت یا احساساتی را که دیگران بطور مرتب در تجربه هایشان خواهند داشت، ندارند. البته این یک شوک سخت است که بفهمیم اینگونه افراد در حقیقت، در نارضایتی و روابطشان با دیگران و نیز در موقعیت اجتماعی که دارند، تثبیت شده اند.

 

15. افراد منفی باف یک چرخش منفی بر روی اخبار خوب میگذارند

کاملآ طبیعی است که شما برای سهیم کردن دیگران درباره اخبار خوب، کار جدید، سرگرمی تازه و یا خانه جدیدتان، هیجان زده باشید؛ ولی هنگامی که میخواهید این اخبار را به یک فرد منفی باف بگوئید، او بی میلی نشان میدهد . میدانید چرا ؟ چون اغلب میخواهد یک صدای منفی را به گوش شما برساند ؛

به شما هشدار میدهد که مراقب باش

اخطار میدهد که قبل از قبول کردن، با دقت فکر کن

یا میگوید به خطراتش فکر کرده ای؟

بهترین کار برای رو در رو شدن با این افکار منفی، این است که از شانس خوبتان که شما را فردی مثبت کرده تشکر کنید و از طرف دیگر باید بدانید که این اتفاقات منفی برای هر کسی در زندگی رخ خواهد داد. بدترین حالت منفی گری این افراد وقتی است که پی ببرند که شما فردی مثبت هستید و همانند او منفی فکر نمیکنید. البته بسیار نیز مراقب باشید تا در تارمنفی بافی اینگونه افراد گرفتار نشوید.

ترجمه: سیما آزاد فلاح/کارشناس روانشناسی


تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ