تاثیر افزایش ویتامین D بر سلامت روح و روان
اکثر ما وقتی از فصل زمستان وارد فصل بهار می شویم حالمان بهتر است، دلیل این حال بهتر چیست؟

تاثیر افزایش ویتامین D بر سلامت روح و روان

یافته های پژوهشگران نشان می دهد، کمبود ویتامین D فقط برای سلامت جسمی مضر نیست، بلکه بر سلامت روح و روان نیز اثرات سوء بر جای خواهد گذاشت. آنها در تحقیقات خود دریافتند که کمبود ویتامین D اثرات منفی بر سلامت روح و روان داشته و باعث افسردگی می شود. این موضوع ارتباط مستقیمی با میزان جذب ویتامین D از خورشید دارد.

آلن استوارت  از دانشکده آموزش دانشگاه جورجیای امریکا در این رابطه اعلام کرد که: محققان ما ارتباطی بین افسردگی فصلی (اختلالات خلقی فصلی) و کمبود نور خورشید پیدا کرده اند. در میان عوامل مختلف، ویتامین D نقش تنظیم کننده در توسعه یا کاهش افسردگی در انسان را بر عهده دارد. از آن جهت که بهترین منبع تولید ویتامین D در بدن نور خورشید محسوب می شود، قرار گرفتن افراد در فضای آزاد به صورت مرتب و روزانه در زیر نور خورشید، باعث می شود تا سطح ویتامین D در بدن در وضعیت مناسب حفظ شود و به سلامت روحی – روانی فرد کمک کند.

محققان با بررسی بیش از صد گزارش علمی در این رابطه به ارتباط بین ویتامین D و افسردگی فصلی پی بردند. در واقع بر پایه این پژوهش ها می توان گفت که اختلالات خلقی فصلی یک نوع افسردگی است که می تواند به تغییرات فصلی مرتبط باشد.

این پژوهشگران امریکایی دریافتند که ویتامین Dدر ترکیب با سنتز سروتونین (serotonin) و دوپامین (dopamine) که هر دو مواد شیمیایی هستند، وارد مغز می شود.  قابل ذکر است که سروتونین یا هیدروکسی ‌تریپتامین نوعی انتقال ‌دهنده‌ عصبی از گونه مونو آمینه اسید بیوژنیک است و به لحاظ بیوشیمی از مشتقات تریپتوفان محسوب می شود. سروتونین به طور اهم در دستگاه گوارش، پلاکت‌ها و سیستم عصبی مرکزی انسان و حیوان یافت می شود. دوپامین نوعی پیام رسان عصبی از نوع کاتکولامین است که در بیشتر مهره داران و بی مهرگان وجود دارد و نقش فعال کنندگی دارد.

با توجه به توصیه موسسه پزشکی امریکا، سطح ویتامین D انسان باید بیش از پنجاه نانومول در هر لیتر باشد. مول یکی از واحدهای شمارشی است و یک مول مقداری از هر ماده است که تعداد ذرات بنیادی آن (مولکول یا اتم) برابر با تعداد اتم ‌های موجود در 12 گرم از کربن 12 است و نانو مول یک هزار - میلیونیوم  مول است .

مایکل کیملین از دانشگاه فن آوری کوئیزلند استرالیا، که در این مطالعات مشارکت داشته در رابطه با موضوع فوق اعلام کرد که بر اساس این پژوهش های جدید، ما می دانیم که نگه داشتن سطح ویتامین بدن در حد کافی، در سلامت روحی - روانی انسان بسیار موثر است.  از آن جهت که بهترین منبع تولید ویتامین D در بدن، نور خورشید محسوب می شود، قرار گرفتن افراد در فضای آزاد به صورت مرتب و روزانه در زیر نور خورشید، باعث می شود تا سطح ویتامین D در بدن در وضعیت مناسب حفظ شود و به سلامت روحی – روانی فرد کمک کند.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:shafaonline.ir