چرا بعضی ها لجباز هستند
هرچند دلایلی می‌تواند باعث شود که فرد بصورت موضعی و در موضوعی خاص لجبازی کند اما کماکان مردمی هستند که ذاتا لجبازند و در مقابل تغییر مقاومت می‌کنند

 دلایلی که برخی افراد لجبازی می کنند

 

دفاع از هویت خود

برخی مردم فکر می‌کنند اگر مردم با آنها موافق نباشند، آنها بی‌ارزش می‌شوند. آنها خود را با ایده‌ها، تصمیم‌ها و افکارشان می‌شناسند و به همین علت حس می‌کنند که هویت‌شان لطمه دیده است.

 

باور داشتن به اینکه همه درحال تلاش برای تغییر باورهایش هستند

برای برخی افراد، به هر دلیلی این باور به وجود آمده است که کسی به ایده‌های آنها توجه نمی‌کند و به همین علت آنها تلاش می‌کنند که عقاید مخالف داشته باشند و با این کار دیگران را مجبور کنند که به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشند حتی اگر خود، از درون قانع شده باشند.

 

داشتن دلیلی که نمی‌توانند فاش کنند

برخی اوقات فرد مذکور دلیل بسیار محکمی را برای تغییر نکردن و ماندن پای حرفش دارد اما بخاطر خجالت کشیدن یا دلیل دیگری، تصمیم می‌گیرد که دلایلش را مخفی کند.

 

چگونه رابطه عشقی خود را با یک فرد لجباز حفظ کنیم؟

لجبازی در یک رابطه عاشقانه می‌تواند باعث تخریب رابطه شود. زیرا لج کردن، مخرب ارتباط است و هر چیزی که ارتباط را تخریب کند، رابطه شما را خراب خواهد کرد. تصور کنید با فردی مواجه هستید که خود می‌داند کارش اشتباه است اما کماکان پای حرف خود می‌ایستد. بدیهی است که این مساله، آسیب زیادی به رابطه خواهد زد اما شما می‌توانید با داشتن یک نگرش عمیق و درک کافی، به جای اینکه از رفتار او ناراحت شوید، علت اصلی را متوجه شوید.

اگر در رابطه عشقی بودید که در آن فرد مقابل شما لجباز است شما می‌توانید از همین موضوع استفاده کنید تا رابطه خود با او را حفظ کنید. فقط کافی است به او بگویید که مثلا: «مردم می‌گویند رابطه ما به سرعت تمام خواهد شد». با این کار، او تلاش خواهد کرد که بهترین بوده و ثابت کند که همه مردم اشتباه می‌کنند و به همین علت بیشتر عاشق شما خواهد بود.

 

چگونه با یک فرد لجباز برخورد کنیم؟

در این بخش نکاتی را در مورد نحوه برخورد با فرد لجباز می‌خوانید:

 

روی نظر خود اصرار نکنید

انعطاف‌پذیر باشید و با نیرو و اصرار بسیار، روی حرف خود تاکید نکنید. هرچقدر روی مساله‌ای اصرار بیشتری داشته باشید، فرد لجباز محکم‌تر پای تصمیمش خواهد ماند.

 

سعی کنید دلیل پشت لجبازی فرد را متوجه شوید

چه بسا پشت این رفتار لجبازانه دلیلی منطقی نهفته باشد. بنابراین سعی کنید بصورت صادقانه و باز، با فرد مذکور حرف بزنید و تشخیص دهید که دقیقا چه چیزی باعث این رفتارش می‌شود. مثلا ممکن است فرد نیاز داشته باشد در زمان‌هایی تنها باشد یا بر روی کار خود متمرکز شود. در این حالت، با فراهم کردن این شرایط و اصرار نکردن بر بودن با او، لجبازی برطرف خواهد شد.حتی ممکن است فرد لجباز برای انتقام گرفتن و یا صاف کردن یک بدهی رفتاری پیشین که از شما دارد، لجبازی کند حتی اگر منطقا بداند در آن مساله، حق با شماست.

 

حس مهم بودن را به او بدهید

همیشه این حس را به او بدهید که عقاید و باورها و نظرهای او برای شما مهم است. اگر فرد مذکور حس کند که نظرهایش برای شما مهم است، لجبازی کمتری را نشان خواهد داد.

هرکسی، از برخورد مردم لجباز و از اینکه حاضر نیستند نظرشان را عوض کنند (حتی وقتی که از درون قانع شده‌اند) متنفر است. اگر شما فرد لجبازی هستید، سعی کنید دلیل قانع‌کننده‌ای برای اینکه حاضر به تغییر نظر خود نیستید به ذهن‌تان ارائه کنید و اگر نمی‌توانید چنین دلیلی را ارائه دهید، بپذیرید که اشتباه کرده‌اید.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: behdashtnews.ir