ترس از برخاستن و فرود هواپیما کنترل کنید
آیا شما هم جزو کسانی هستید که در زمان برخاستن و فرود هواپیما می ترسید؟، اگر هستید، این مطلب را بخوانید.

 اگر ترس از فراز و فرود هواپیما دارید، بخوانید!

فاصله بین آمدن به فرودگاه

طی کردن مراحل قانونی و انتظار برای پرواز، می‌تواند یکی از بدترین لحظه‌ها را برای افراد مبتلا به ترس از پرواز رقم بزند. با این‌حال، به خودتان یادآوری کنید که همه چیز تحت کنترل است و می‌دانید که دقیقا چه روندی در پیش روی شما قرار دارد. کافی است که کمی به اطراف خودتان توجه کنید و مسافران آرام دیگر را ببینید که چطور خودشان را با محیط اطراف سازگار می‌کنند.

برای این‌که بعد از سوار شدن به هواپیما، از مواجهه با حالت وحشت‌زدگی جلوگیری کنید، به خدمه پرواز بگویید که شما از پرواز با هواپیما می‌ترسید. در این صورت، آنان بیشتر به شما توجه می‌کنند و در طول پرواز شما را زیر نظر می‌گیرند تا بتوانند در مواقع لازم شما را به آرامش برسانند. اگرچه بعضی از افراد فکر می‌کنند که جدی گرفتن دستورالعمل‌های ایمنی می‌تواند ترس از پرواز را افزایش بدهد، اما توجه کردن به توضیحات خدمه پرواز و اجرا کردن دستورالعمل‌های ایمنی واقعا تاثیر مثبتی دارد.آشنایی داشتن با اقدامات لازم در وضعیت‌های اضطراری می‌تواند اثر آرامش‌بخش داشته باشد.

 

برخاستن هواپیما

در این مرحله هم پرت کردن حواس و مشغول شدن به امور دیگر، بهترین اقدام ممکن است. شما می‌توانید یک هدفون درون گوش خودتان بگذارید و به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش بدهید تا صدای موتورهای هواپیما را نشنوید. خواندن کتاب یا مجله هم واقعا انتخاب هوشمندانه‌ای است، چون تمرکز بر کلمات نوشته‌شده، یکی از بهترین راه‌ها برای فراموش کردن اتفاقات پیرامونی است. بعضی از افراد دوست دارند که چشم‌های‌شان را در لحظه برخاستن هواپیما ببندند، اما این کار واقعا ایده بدی است. وقتی چشم‌ها بسته هستند، حرکات و تکان‌های هواپیما و همچنین سرعت آن می‌توانند عمیق‌تر لمس شوند و وحشت بیشتری ایجاد کنند. برای بعضی از افراد در این حالت، گرفتن دست همسر، دوست یا یکی از بستگان و تنفس عمیق واقعا می‌تواند راهگشا باشد.

علاوه بر این‌ها، نباید درحین برخاستن هواپیما به ساختمان‌ها، جاده‌ها و زمین نگاه کنید، چون این کار واقعا ترس از پرواز را شدیدتر می‌کند. در طول پرواز در این مرحله باید آرامش خودتان را به دست بیاورید و آن را حفظ کنید. صحبت کردن با مسافر کناری‌تان می‌تواند به شما آرامش بدهد. وقتی که مسافران دیگر نگران نیستند و نترسیده‌اند، شما چرا باید بترسید؟.

البته گاهی اوقات هم اوضاع کمی ناخوشایند می‌شود. تکان‌های هواپیما (Turbulence)، یکی از اتفاقات احتمالی در سفر هوایی هستند، اما برای افراد مبتلا به ترس از پرواز واقعا تجربه وحشتناکی را رقم می‌زنند. با این‌حال، ‌تکان‌ها ندرتا به مساله نگران‌کننده‌ای تبدیل می‌شوند و خوش‌بختانه خلبان‌ها نیز تجربه فوق‌العاده زیادی در مقابله با آن‌ها دارند. درست مثل دست‌اندازها در جاده‌های زمینی. با این‌که دست‌اندازهای جاده‌ای هم ناخوشایند هستند، ‌اما بعید است به سرنشینان و خودرو آسیب برسانند.اگر متوجه شدید که حمله پانیک درحال پیشروی است، حتما به یکی از مسافران بگویید تا خدمه پرواز را مطلع کند. آنان برای مواجهه با چنین حالت‌هایی آموزش دیده‌اند و به‌ خوبی از پس این موقعیت‌ها برمی‌آیند.

 

فرود آمدن هواپیما

در این لحظه بهتر است که درباره برنامه روزهای آینده فکر یا صحبت کنید. صحبت کردن درباره این امور، هیجان‌ها و جذابیت‌های سفر را به شما یادآوری می‌کند و ذهن شما را از ترس‌ها و مشکلات دور نگه می‌دارد. تاکتیک‌هایی که برای آرام کردن افراد درحین فرود آمدن هواپیما به‌کار می‌روند، شبیه به همان تاکتیک‌های لحظه برخاستن هواپیما هستند. پرت کردن حواس،‌ تنفس عمیق و فکر کردن به این‌که پرواز تا لحظاتی دیگر به پایان می‌رسد، واقعا برای حفظ آرامش در لحظه فرود آمدن هواپیما کافی هستند. به این فکر کنید که همه چیز در عرض چند دقیقه تمام می‌شود و بعد اوقات خوش فرامی‌رسند. بنابراین، ‌اجازه ندهید که ترس‌ها و نگرانی‌های بی‌مورد، سفر شما را خراب کنند و فرصت‌های شما برای لذت بردن از زندگی را از بین ببرند.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatism.com