قدرت یادگیری با افزایش سن کاهش نمی یابد
تحقیقات جدید نشان داده که قدرت یادگیری مغز انسان با بالا رفتن سن از بین نمی‌رود. یعنی گفتار «ز گهواره تا گور دانش بجوی»، امکانی کاملا عملی است و حتی سالمندان نیز می‌توانند موضوعات ناشناخته و جدیدی یاد بگیرند، فقط باید راه آن را بلد باشند

قدرت یادگیری کاهش نمی یابد

 به گزارش ScienceDaily، شاید شما هم در سنینی که از نظر جامعه دیگر سن یادگیری نیست، به فکر ادامه تحصیل در یک رشته جدید افتاده باشید. یا تصمیم گرفته باشید برای تعطیلاتتان زبان فرانسوی بیاموزید یا اینکه در شغلتان یک رشته جدید را فرا بگیرید.
اگر این تصمیمات را گرفته باشید احتمالا هراس همراه با آن را هم تجربه کرده‌اید: آیا مغز من هنوز قدرت یادگیری دارد؟ آیا حافظه‌ام توانایی جذب اطلاعات جدید را دارد؟ آیا قدرت یادگیری من هنوز مانند زمان جوانی‌ام به هنگام تحصیل در مدرسه و دانشگاه است؟

دانشمندان و پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که این واهمه‌ها و نگرانی‌ها بیهوده است. کارشناسان روان‌شناسی شناختی و پژوهشگران حوزه آموزش، امروزه همگی بر این نظرند که مغز ما ظرفیت و انعطاف‌پذیری (پلاستیسیته) خود را تا پایان عمر حفظ می‌کند.
گِرد کِمپرمن، عصب‌شناس دانشگاه درسدن در آلمان که تحقیقات جدیدی را در زمینه سلول‌های عصبی (نورون‌ها) انجام داده است، این موضوع را تائید می‌کند. این کارشناس بر این عقیده است که مغز ما وقتی با داده‌ها و اطلاعات جدید تغذیه می‌شود و در برابر چالش‌های تازه قرار می‌گیرد، فعال‌تر و موثرتر عمل می‌کند.
این موضوع ثابت می‌کند که نباید از ورود به عرصه‌های جدید یادگیری هراس داشت بلکه برعکس اتفاقا این گونه است که مغز ورزیده‌تر می‌شود، درست همانند یک عضله.

بسیاری از مردم برای یادگیری موضوعات جدید در بزرگسالی مساله دارند و نمی‌دانند چطور باید این کار را انجام دهند. کلید ادامه یادگیری و آموزش در بزرگسالی پیش از هر چیز در تکنیک‌ها و استراتژی‌های هوشمندانه نهفته است که توسط آنها یادگیری آسان‌تر می‌شود.
هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در دو بخش دانش و آنلاین با همکاری آلیوشا نویباوئر، استاد روانشناسی افتراقی (روانشناسی مبتنی بر تفاوت‌های فردی Differential Psychology) در دانشگاه گراتس تمرینی را ابداع کرده‌اند که با کمک آن می‌توان هوشیارانه آموخت.
در یک بازه زمانی هشت هفته‌ای شما هر هفته یک تکلیف کوچک را از طریق ایمیل دریافت می‌کنید که کمک می‌کند تا دانش جدیدی را به طور موثر فرا بگیرید.
این روش ‌و تکنیک به قدری ساده طراحی شده ‌ است که شما فورا می‌توانید آن را وارد روزمرگی‌های زندگی‌تان کنید.
این تمرین‌ها برای تمامی مراحل زندگی مناسب هستند و صرف نظر از این که بخواهید یک دوره تکمیلی آموزشی را بگذارنید یا در حال تحصیل یا کارآموزی باشید یا این که تنها بخواهید چند تکنیک ساده را برای کار و زندگی‌تان یاد بگیرید به شما کمک خواهند کرد.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: ana.ir