تابوشکنی ازدواج دوم بهاره رهنما
همه ما درجریان خبر ازدواج دوم خانم بهاره رهنما هستیم. آیا ازدواج دوم بهاره رهنما یک تابوشکنی بود؟

باید و نبایدهای انتشار عکس‌های ازدواج دوم بهاره رهنما

همه ما خیلی خوب می‌دانیم که زندگی همیشه آن طور که ما می‌خواهیم خوب پیش نمی‌رود و گاهی اتفاقاتی می‌افتد که مجبوریم آن را قبول کنیم. یکی از این مسائل جدایی زوج‌ها از یکدیگر است، این مساله در هنرمندان شاید بیشتر از افراد دیگر جامعه خود نمایی کند. سال گذشته بود که خبر جدایی بهاره رهنما از پیمان قاسم خانی در همه جا پیچید و این خبر برای دوست داران این هنرمندان بسیار ناراحت کننده بود. پس از گذشت یک سال یک دفعه عکس‌های ازدواج بهاره رهنما خبر از ازدواج مجدد او داد که این خبر خیلی زود در فضای مجازی پیچید و هر جا که سر می‌زدید در این مورد قضاوت‌هایی را چه درست و چه نادرست می‌شنیدید. به هرحال در این گزارش درباره این مساله موشکافی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید. البته در ابتدا دکتر حامد محمدی کنگرانی روان پزشک، به ما می‌گویند که آیا واقعا بهاره رهنما با این کارش تابو شکنی کرده است یا نه؟   

در ابتدا بگویید نظرتان درباره هیاهویی که درارتباط با ازدواج دوم بهاره رهنما در جامعه و به خصوص فضای مجازی شکل گرفت چیست؟

به هرحال خواه، ناخواه شخصیت‌های معروف درهمه جای دنیا هرکاری که انجام دهند خیلی زود در جامعه مثل بمب صدا می‌کند، بخصوص اگر ازدواج و یا طلاق آنها باشد. در مورد بهاره رهنما هم همین طور است، ایشان مثل هر فرد دیگری که از همسرش جدا شده است، یک ازدواج دوم داشته‌اند که این ‌مساله از نظر علمی،اخلاقی وعرفی اصلا کار اشتباهی نبوده است و متاسفانه خیلی از قضاوت‌های مردم در این مورد یک جانبه و به دور از عدالت بود. به هرحال باید این را درک کنیم که هر فردی حق دارد خودش درباره زندگی اش تصمیم بگیرد و ما نمی‌توانیم برای دیگران تعیین تکلیف کنیم. بهاره رهنما همان طور که خودش گفته است دوست داشته که یک خانواده داشته باشد.

اما فکر نمی‌کنید انتشار عکس‌ها و آن همه هیاهو برای ازدواج دوم بهاره رهنما یک مقدار نمایشی بوده است؟

این دیگر به شخصیت این هنرمند بر می‌گردد، ایشان به واسطه بازیگر و نویسنده بودن شان دوست دارند که در معرض توجه‌ها باشند، و این جزو لاینفک این گونه شخصیت‌ها است.

این که خانم بهاره رهنما اشاره داشته اند که با لباس عروس پوشیدن شان می‌خواستند یک نوع تابو شکنی در جامعه ایجاد کنند، چقدر حرکت درستی بوده است؟

به نظرم این کار اصلا درست نبوده است، چون ایشان ازدواج کرده اند چون دوست داشتند و به این دلیل ازدواج نکردند که به زن‌های مطلقه روحیه بدهند، پس این حرکت را نمی‌توان به حساب تابو شکنی گذاشت.

در این مدت نظرهای مثبت ومنفی بسیاری در فضای مجازی نسبت به ازدواج دوم خانم بهاره رهنما گفته شد، می‌خواهم بدانم اساسا این گونه رفتارها ونظرها تا چه حد می‌تواند تاثیر روی فرزندان آدم‌های مشهور بگذارد؟

خیلی زیاد می‌تواند اثر بگذارد، اما باید از همان ابتدا و در دوران کودکی آدم‌هایی که شغل‌های این چنینی دارند و زندگی شان در معرض دید دیگران است، به کودکان شان بیاموزند که تحت تاثیر این مسائل قرار نگیرند و اگر این مسائل را آموزش ندیده باشند، قطعا این قضاوت‌های عجولانه و ناعادلانه آزارشان خواهد داد.

چگونه باید این فرهنگ سازی را ایجاد کنیم که برای دیگران تصمیم نگیریم وعجولانه قضاوت نکنیم؟

باید بپذیریم که هر کسی زندگی خودش را دارد و سرک کشیدن در زندگی دیگران کار درستی نیست. این مسائل را باید از کودکی در خانواده توسط والدین و بعد هم در مدارس آموزش داده شود تا در کودکان که بعدها بزرگ می‌شوند و وارد جامعه می‌شوند نهادینه شود. متاسفانه خیلی از ما اساسا دخالت کردن در کار بقیه را دوست داریم وبا انجام این کار لذت می‌بریم.

خیلی‌ها ممکن است به امید این که شریک بهتری پیدا کنند زندگی شان را به هم بریزند، آیا این نوع الگو برداری درست است؟

به هیچ وجه! سوال خوبی پرسیدید متاسفانه ما خیلی زود همه چیز را خراب می‌کنیم آن هم به خاطر داشتن امیدهای واهی درصورتی که همیشه طلاق بهترین و سریع ترین راه نیست. همان طور که بهاره رهنما در صحبت‌هایش گفت خیلی تلاش کرده که زندگی اش به هم نخورد ولی خب نشده اما ازدواج دوم ایشان به این معنی نیست که از همسرتان جدا بشوید برای این که فکر می‌کنید ازدواج مجدد شما بهتر خواهد بود. هر کسی شرایط خاص خودش را دارد،به هرحال اول از همه برای زندگی تان و ترمیم رابطه تان تلاش کنید بعد اگر نشد به فکر جدایی باشید. بخصوص اگر فرزندی دارید باید به آینده او نیز فکر کنید. 

 فشار روانی روی فرزندان افراد معروف، بیشتر است

گلفر حسینی روانشناس می گوید: در مورد کودکان افراد معروف باید بگویم آن‌ها زندگی معمولی ای مانند سایر کودکان نمی‌توانند داشته باشند و زندگی شان در معرض دید آدم‌های مختلف است. برای همین ممکن است به کودکان منزوی و تنهایی تبدیل شوند. آنها هیچ وقت نمی‌توانند مانند آدم‌های معمولی به پارک و یا رستوران بروند، چون خیلی‌ها برای گرفتن عکس و یا امضا نزدیک جمع خانوادگی آنها می‌آیند. زمانی که زندگی آنها به هر دلیلی از هم پاشیده می‌شود، این تنهایی گسترده تر می‌شود و آنها بیشتر در غار تنهایی شان فرو می‌روند.

در این مدت که خبر ازدواج دوم بهاره رهنما در فضاهای مجازی پیچید، ممکن است در خیلی لحظات فشار روانی سنگینی روی فرزند ایشان بوده است، آن هم به دلیل قضاوت‌های نا به خردانه آدم‌های بیمار، اما قطعا دختر ایشان باید آموخته باشد که از این نظر‌ها به سلامت عبور کند و خود را درگیر این گونه چیزها نکند و راه خودش را برود، چرا که پس از مدتی این قضاوت‌ها فرو کش خواهد کرد و اثری از آنها باقی نخواهد ماند.

البته لازم به ذکر است که در مورد طلاق به نکاتی اشاره کنم که باید خیلی از والدین قبل از انجام این کار به آن واقف باشند. باید بدانیم که خانواده محل اولیه تکوین شخصیت کودک و زمینه ساز تحول و تکامل بعدی او می‌باشد. خانواده تمام دنیای کودک است، هیچ کس به اندازه ی افرادی که کودک واقعا به آنها احساس تعلق دارد برای او قدرتمند، عالی یا حقیقی نیست. در چشم کودک خردسال تا سن پیش دبستانی پدر و مادر به راستی کل هستی هستند، طلاق احساسات تلخ و ناباوری را به همراه دارد. بچه‌ها اغلب از تغییر و تحولاتی که رخ می‌دهد، ناآگاه هستند و پدرها و مادرها هم احساس می‌کنند در چنین موقعیتی نمی‌توانند به فرزندان خود اعتماد به نفس کافی دهند. همسرانی که از هم جدا می‌شوند باید اطلاعات و راه حل‌های عملی لازم در دست داشته باشند، تا بتوانند به طور موثر و مفیدی جوابگوی مسائلی باشند که طلاق برای بیشتر کودکان پدید می‌آورد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : سکوت دوستان و نزدیکان پس از ازدواج دوم بهاره رهنما


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatism.com