آسیب های شغلی در زنان بیشتر از مردان است علت آن چیست؟
در بررسی های مختلف سلامت روحی زنان و مردان در مشاغل مختلف مورد بررسی قرار گرفته اند که در این بررسی مشخص شده زنان بیشتر از مردان در معرض آسیب های شغلی هستند. در این مقاله با جزئیات بیشتری به این مسئله پرداخته می شود.

آسیب های شغلی در زنان و مردان متفاوت است

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خستگی و افسردگی می‌تواند خطر آسیب‌های شغلی را در زنان افزایش دهد. درواقع زنانی که از افسردگی، اضطراب و خستگی رنج می‌برند، به احتمال بیشتری در معرض آسیب‌های شغلی قرار می‌گیرند.

محققان دانشکده بهداشت عمومی کلرادو در بررسی‌های خود دریافتند که این عوامل به‌طور قابل‌توجهی در سلامت شغلی زنان اثر خواهد گذاشت؛ درحالی‌که معمولا اثری بر سلامت شغلی مردان ندارد.

دکتر ناتالی شواتکا Natalie Schwatka، استادیار مرکز سلامت، کار و محیط‌ زیست کلرادو (وابسته به دانشکده محیط‌زیست و بهداشت دانشگاه کلروادو) در این مورد می‌گوید: "نتایج بررسی‌های ما نشان می‌دهد که حفظ امنیت و سلامت کارکنان بیش از برنامه‌های ایمنی موردنیاز است. این نیاز، رویکرد یکپارچه‌ای از سلامت، رفاه و ایمنی را به هم مرتبط و متصل می‌سازد."

اعضای این گروه تحقیقاتی با کمک بانک اطلاعاتی بیمه‌گران جبران خسارت کارگران کلرادو، ۳۱۴ حرفه شامل طیف وسیعی از صنایع را به منظور آگاهی از آسیب‌های شغلی موردبررسی قراردادند. در این ۳۱۴ حرفه، ۱۷هزار نفر در رده‌بندی‌های مختلف، از اعضای هیئت‌مدیره گرفته تا کارگر، حضور داشتند.

 آسیب های شغلی در زنان بیشتر از مردان است علت آن چیست؟

پژوهشگران در مطالعات خود دریافتند که ممکن است عواملی باعث آسیب زدن به شغل مردان شود، اما عوامل سلامت رفتاری مانند کم‌خوابی و اضطراب مستقیما به شغل آن‌ها صدمه وارد نمی‌کند درحالی‌که این مشکلات در زنان به‌شدت دیده می‌شود. زنان به احتمال بسیار بیشتری با مشکلات مربوط به سلامت رفتاری و روانی، دچار آسیب‌های شغلی شوند. بنا به آمار، آسیب‌های شغلی در زنان ۶۰ درصد و در مردان ۳۳ درصد گزارش شده است.

بااین‌حال، دکتر شواتکا معتقد است برای درک اینکه چرا در زنان و مردان آسیب‌های مربوط به کار تفاوت دارد، به تحقیقات بیشتری نیاز است. البته به‌طورکلی باید گفت کارکنانی که در گذشته دچار آسیب‌های شغلی شده‌اند، بدون در نظر گرفتن جنسیت آن‌ها، احتمال بیشتری وجود دارد که دوباره گرفتار مشکلات شوند.

شواتکا می‌گوید: "برخی عوامل اجتماعی و فرهنگی ممکن است توضیح دهند که چرا زنان نسبت به مردان، بیشتر از نگرانی خود به سلامت رفتاری گزارش می‌دهند. مردان عموما به این نگرانی‌های سلامت رفتاری کمتر اعتراف می‌کنند. اما حتی با در نظر گرفتن این عامل، باز به نظر می‌رسد که زنان در مقایسه با مردان، بیشتر در محل کار و خانه در معرض فشارهای مختلف روانی قرار دارند. این مسئله ارزش تحقیقات بیشتر را در آینده خواهد داشت."



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : sinapress.ir