دکتر عبدالرضا کردی از مسافران پرواز تهران یاسوج و آخرین توصیه هایش
 دکتر عبدارضا کردی روانشناس سرشناس و یکی از مسافران پرواز تهران یاسوج که متاسفانه در این حادثه هوایی در گذشت. ایشان در نوشته های خود در رابطه با لزوم شادی مادر توصیه هایی کرده اند که حتما بخوانید.

روانشناسی که در حادثه هواپیمایی یاسوج درگذشت توصیه هایی به خانواده ها کرده اند

استاد برجسته حوزه خانواده و خلاقیت، یکی از مسافران پرواز سقوط‌ کرده دیروز تهران - یاسوج بود. او متولد 1342 در بروجرد و مدرک دکترای روان شناسی اش را از دانشگاه کورلینز آمریکا دریافت کرده بود. مرحوم کردی علاوه بر تالیف 50 عنوان کتاب مرتبط با حوزه روان شناسی و برگزاری صدها همایش و کارگاه آموزشی، رئیس مرکز جهانی آموزش و پرورش خلاق، عضو بنیاد آموزش خلاق آمریکا، مشاور کار آفرینی، رئیس سازمان نظام مشاوره و روان شناسی کشور، رئیس کمیسیون کشوری سبک زندگی اسلامی با رویکرد تمدن نوین اسلامی و رئیس اولین فرهنگسرای خانواده کشور در تهران هم بود. ضمن گرامی داشت یاد این استاد گرامی، یکی از نوشته های او در سایت ایمنا و درباره رابطه آرامش خانواده ها با آرامش مادرها را مرور می کنیم. روحش شاد و یادش گرامی.


آرامش محصول چیست؟

آرامش در واقع مجموع کیفیت دو احساس درونی انسان هاست؛ یکی حس رضایت و دیگری کیفیت احساسات خوبی که در طول زندگی دریافت می کنند که هر دو منجر به آرامش می شوند و پدیده های نسبتاً پایداری در زندگی هر فردی هستند. زندگی ما ممکن است تغییر کند و خلق و خوی ما شاید مدام در نوسان باشد اما احساس آرامش و شادی به صورت ژنتیکی پایدارتر از هر حس دیگری عمل می کند و با تلاش مداوم می توان در این باره تعادل برقرار کرد.


تشبیه آرامش به تنظیم وزن!

بیایید به این قضیه هم مانند تنظیم وزن مان فکر کنیم؛ اگر هر چیزی که نیاز دارید بخورید و فعالیت تان در حد نیاز باشد، بدن تان در یک وزن معین ثابت می ماند. حالا اگر کمتر از نیاز بدن تان غذا بخورید و بیشتر ورزش کنید، وزن تان بر همین مبنا تنظیم می شود. در صورتی که رژیم غذایی یا برنامه ورزشی تازه شما به بخشی از زندگی روزمره تان تبدیل شود، وزن بدن تان در وضعیت جدید ثابت می ماند و کم و زیاد نمی شود اما اگر دوباره شروع کنید به خوردن و ورزش کردن طبق برنامه قبلی، سرجای اولتان برمی گردید. در واقع آرامش و شادی هم همین طور است.


مهم ترین نمود آرامش زنان

دکتر عبدالرضا کردی از مسافران پرواز تهران یاسوج و آخرین توصیه هایش

آرامش، احساس خوشبختی پایدار در زندگی شخصی، مفید بودن برای خود و جامعه و تحقق آرزوها  و رفع نیازهای عمومی است. هنر شاد بودن مستلزم توانایی خندیدن به مشکلات در کوتاه ترین زمان ممکن پس از وقوع آن هاست. اگر از موفقیت دیگران شاد شویم، از موفقیت خود بیشتر لذت می بریم. زنان را باید یکی از نمادهای شاد زیستن و آرامش دادن به خانواده دانست چراکه زنان به عنوان مدیران سازمان خانه اگر شاد نباشند، هیچ یک از اعضای خانواده شاد نیستند. پس مهم ترین نمود شادی و آرامش زنان، شادی و آرامش خانواده و جامعه است.


نابودی آرامش خانواده با ناامیدی مادر

بعضی خانواده ها به صورت ذاتی شاد، سرزنده و آرام هستند و بعضی دیگر نیز به نظر می رسد از همان اول غم و دلمردگی داشته اند. افراد غمگین تصور می کنند شاد بودن باید در ژنشان باشد، در صورتی که انسان ها تنها موجوداتی هستند که می توانند تصمیم بگیرند زندگی شادی داشته باشند یا زندگی را صرف انجام کارهایی کنند که آنان را غمگین و افسرده  می کند. ناامیدی مادر می تواند خانواده را فرا گیرد.


افسوس گذشته را خوردن ممنوع

یکی از عمده ترین مواردی که می تواند شادی و آرامش را ازخانواده ها بگیرد، این است که دایم افسوس گذشته را می خورند در صورتی که  نمی توانند گذشته را تغییر دهند پس دلیلی ندارد با آن زندگی کنند و باید تمام مشکلات و اشتباه های گذشته را فراموش کنند. تقویت نقاط مثبت خانواده یکی از راه های عبور از بحران هاست. خانواده ها باید خود را همان طور که هستند قبول کنند. هر انسانی معایب و محاسنی دارد که توان تغییر آن ها را ندارد. مادران باید با توجه به توانمندی هایشان، بررسی کنند که با چه کارهایی می توانند نقاط ضعف شان را جبران کنند.


بحران نساختن از مشکلات

در مواجهه با مشکلات خانوادگی نباید بحران سازی شود؛ در واقع یکی از دلایلی که افراد در زندگی غمگین و بی حوصله هستند، بحران سازی از مشکلات است. بعضی افراد در مواجهه با مشکلات، آن را بزرگ تر جلوه می دهند. بسیاری از افراد می گویند زمانی که با مشکلی مواجه می شویم، به شدت آشفته و مضطرب هستیم ولی بعد از مدتی می فهمیم که آن مشکل آن قدرها هم آسیب رسان نبوده است. همه انسان ها توانایی این را دارند که کیفیت، چگونگی و میزان شادی شان را در اختیار بگیرند و عملکردی متناسب با آن داشته باشند؛ در واقع می توانند عاداتی بلندمدت در زندگی شان ایجاد کنند؛ عاداتی که زندگی و روزهای رضایت بخش تر، با آرامش بیشتر و شادتری را برای شان به ارمغان بیاورد.


اهمیت زندگی هدفمند مادرها

اولین و مهم ترین کار، عوض کردن بینش مادران به این دنیا و سختی ها و بلاهای آن است. مادران نباید در کنار حوادث، تلخی ها و ناکامی های این دنیا احساس ناامیدی کنند. مادران نباید در زندگی بی هدف باشند تا زندگی خانوادگی پایدار بماند. معمولاً افرادی که برای زندگی شان هدف گذاری نکرده اند، دلیلی برای شاد شدن ندارند. بنابراین یکی از گام های مهم برای شاد زیستن و داشتن زندگی آرام، آشنایی با تکنیک تعیین هدف در زندگی است.



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : imna.ir