کاهش هورمون استرس در بدن با این توصیه ها
 زمانی که میزان کورتیزول در خون به طور افراطی بالا می رود، صحبت از هیپرکورتیزولیسم یا سندرم کوشینگ به میان می آید. این بیماری باعث تجمع چربی، افزایش فشار خون و استرس بدنی می شود. کاهش مصرف قهوه و افزایش انرژی سوزی به کمک ورزش دو کار ضروری در کنترل میزان کورتیزول می باشد.   

راه های کاهش استرس

کورتیزول یا هیدروکورتیزون هورمون مسئول ایجاد استرس است که توسط غده فوق کلیوی ترشح می شود. این هورمون باعث افزایش قند خون می شود، اما در عین حال عوارض دیگری نیز دارد. از جمله اینکه رشد استخوان را کاهش داده و می تواند باعث ایجاد بیماری ها و مشکلات متعددی مانند چاقی و اضافه وزن می شود.

زمانی که میزان کورتیزول در خون به طور افراطی بالا می رود، صحبت از هیپرکورتیزولیسم یا سندرم کوشینگ به میان می آید. این بیماری باعث تجمع چربی، افزایش فشار خون و استرس بدنی می شود. کاهش مصرف قهوه و افزایش انرژی سوزی به کمک ورزش دو کار ضروری در کنترل میزان کورتیزول می باشد. 

 

راه های کم کردن کورتیزول

بعد از آشنایی اولیه با علائم کورتیزول بالا وقت آن رسیده است که توصیه هایی در جهت کاهش میزان این هورمون و داشتن زندگی سالم تر ارائه دهیم:


برای کاهش هورمون استرس از نوشیدن قهوه پرهیز کنید

کافئین باعث افزایش میزان کورتیزول در خون (حداقل 30 درصد در هر ساعت) می شود. باید در نظر داشت که تاثیرات این هورمون گاهی تا 18 ساعت نیز باقی می ماند. اگر می خواهید متابولیسم کاتابولیک را کاهش و متابولیسم آنابولیک را افزایش دهید از نوشیدن قهوه بپرهیزید.

 

برای کاهش هورموناسترس بیشتر بخوابید

کاهش هورمون استرس در بدن با این توصیه ها

سیکل خواب خود را با نوشیدن دمنوش سنبل الطیب و بابونه قبل از خواب کنترل کنید. این کار باعث می شود که بدن تان بهتر استراحت کند و خواب عمیق تری تجربه کنید. داشتن خواب کافی و باکیفیت علاوه بر اینکه باعث کاهش میزان کورتیزول می شود در عین حال شما را جوانتر و سالمتر می کند. خواب کافی باعث شادابی و جوانی پوست شده و بدن را سالم نگه می دارد.


برای کاهش هورمون استرس ورزش کنید

خواص ورزش منظم بر هیچکس پوشیده نیست. ورزش روزانه باعث رشد توده عضلانی و افزایش ترشح سروتونین و دوپامین می شود و در نتیجه به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می کند. علاوه براین با ورزش منظم انرژی بیشتری می سوزانید و این امر نیز میزان کورتیزول را هرچه بیشتر کنترل می کند.


برای کاهش هوزمون استرس میزان قند خون تان را کنترل کنید

علاوه بر ورزش باید قند خون تان را نیز کنترل کنید. البته ورزش منظم به کنترل قند نیز کمک می کند. در هر حال لازم است که با مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده و فیبر به فکر کنترل قند خون تان باشید. توصیه می شود که مکمل ویتامین B، کلسیم، منیزیم، کروم، زینک و ویتامین C نیز مصرف کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کاهش استرس؛ نتیجه حرف زدن با خودتان!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : استرس و اضطراب شدید دارید اگر اکثرا این علایم جسمانی را تجربه می کنید!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : تاثیر استرس بر کدام قسمت های بدن است؟ + رفع غیر دارویی استرس

اگر می خواهید بیشتر بدانید : با وجود استرس و فکر و خیال چگونه راحت بخوابیم؟



 گردآوري : گروه سلامت سيمرغ
seemorgh.com/health
منبع : tebyan.net