برای درمان افسردگی چی بخوریم؟
برای درمان افسردگی علاوه بر مراجعه به پزشک و مصرف دارو آنچه مهم است تغذیه سالم است که در ادامه به چند نکته مهم در مورد تغذیه سالم و موثر بر درمان افسردگی اشاره می کنیم.

درمان افسردگی با تغذیه سالم

افسردگی یکی از بیماری‌های شایع در جوامع امروزی محسوب شده و معمولا در اکثر کشورها ازجمله ایران به‌صورت کم و بیش دیده می‌شود؛ بیماری‌ای که درصورت عدم‌درمان به‌موقع می‌تواند مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد کند و زندگی او را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

بنابر گزارش ساینس دیلی، بیش از 350میلیون نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می‌برند و بسیاری از کسانی که بیماری در آنها تشخیص داده می‌شود، مصرف داروهای تجویزشده، دیگر روش‌های درمانی را برای مقابله با افسردگی دنبال می‌کنند. اما برای درمان افسردگی علاوه بر مراجعه به پزشکان متخصص (روانپزشکان و روانکاوان) می‌توان از رژیم غذایی مناسبی هم بهره برد؛ شاید از این جمله تعجب کرده باشید اما باید بدانید که مواد غذایی‌ای وجود دارد که می‌تواند در درمان افسردگی مؤثر باشد.

ثابت شده که کمبود موادمغذی ضروری، برای سلامت روان، نقشی تعیین‌کننده دارد و ممکن است منجر به افسردگی شود. محققان ثابت کرده‌اند آنهایی که از رژیم غذایی مدیترانه‌‌ای شامل آجیل، بنشن، میوه‌جات و سبزیجات، استفاده می‌کنند، احتمال ابتلا به افسردگی‌شان کمتر از کسانی است که تغذیه‌شان دربرگیرنده شیرینی‌جات فراوان و انواع گوشت است.

تحقیقی طی یک دوره 10ساله در آمریکا روی ۱۵۰۹۳ نفر انجام شده نشان می‌دهد رژیم غذایی فرد، تأثیر زیادی روی سلامت روان و شادی دارد. آلمودنا سانچز- ویله‌گاس که سرپرستی این تحقیقات را برعهده داشته است، گفته: ما می‌خواستیم بفهمیم تغذیه چه نقشی روی سلامت روان دارد چون باور داریم عادات غذایی خاصی می‌توانند از روان ما محافظت کنند. این عادات تغذیه همگی فوایدی برای جسم دارند و حالا ما دریافته‌ایم که روی سلامت روان هم می‌توانند اثرات مثبت داشته باشند.

نقش محافظت‌کنندگی آنها برمی‌گردد به ویژگی‌های تغذیه‌ای‌شان، یعنی آجیل، بنشن، میوه‌ها و سبزی‌ها می‌توانند ریسک افسردگی را کاهش دهند. به گفته او، بعد از تغییر رژیم غذایی شرکت‌کنندگان در این تحقیق، طولی نکشید که آنها متوجه تغییراتی در وضعیت شادی‌شان شدند.


افسردگی و اثر آن بر اشتها

یکی از نکات مهم دیگری که باید در ارتباط با افسردگی و رژیم غذایی خود بدانید افزایش و یا کاهش اشتهاست؛ موضوعی که البته در افراد مختلف اثرات متناقضی می‌تواند داشته باشد. شاید این جمله را از برخی افراد شنیده باشید که می‌گویند وقتی افسرده می‌شوند اشتهایشان زیاد می‌شود یا برعکس اشتهایشان کاهش پیدا می‌کند. این موضوع از سوی کارشناسان علمی پزشکی تأیید شده است که افسردگی روی تغذیه افراد اثر می‌گذارد، بنابراین پزشکان به افراد توصیه می‌کنند که وقتی دچار افسردگی می‌شوند باید به تغذیه خود دقت کنند؛ وعده‌های غذایی منظمی داشته باشند، حتی اگر احساس گرسنگی نمی‌کنند، سعی کنند چیزی بخورند، مثل میوه.


درمان افسردگی با مواد معدنی

برای درمان افسردگی چی بخوریم؟

علاوه بر رژیم غذایی خاص، استفاده از برخی مواد معدنی هم می‌تواند اثرات مثبتی روی کاهش افسردگی داشته باشد. سودمندی منیزیم در سلامت استخوان، سطوح انرژی و حتی اضطراب ثابت شده است و اکنون به لطف پژوهشی جدید که در مجله ساینس‌دیلی انتشار یافته، مشخص شده است که این ماده معدنی در مبارزه با افسردگی نیز مؤثر عمل می‌کند. پژوهشگران دانشگاه ورمونت، طی پژوهش خود به بررسی نقش قرص‌های خوراکی منیزیم که بدون نسخه قابل خریداری هستند و اینکه چگونه می‌توانند به‌طور بالقوه افسردگی خفیف تا متوسط را درمان کنند، پرداختند. طی یک بازه زمانی 6هفته‌ای، آنها هر روز به بیش از 100بزرگسال که افسردگی خفیف تا متوسط در آنها تشخیص داده شده بود 248میلی گرم منیزیم دادند.

پژوهشگران هر 2 هفته به بررسی علائم افسردگی شرکت‌کنندگان می‌پرداختند. در پایان این پژوهش، پژوهشگران دریافتند افرادی که مکمل خوراکی منیزیم دریافت کرده بودند بهبود در علائم افسردگی و اضطراب را نشان داده‌اند. در حقیقت، برخی از شرکت‌کنندگان تنها پس از گذشت 2هفته بهبود علائم را تجربه کردند. در نهایت، پژوهشگران به این نکته اشاره کردند که اثرات منیزیم در درمان افسردگی می‌تواند به اندازه داروهای ضد‌افسردگی مفید باشد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : اگر احساس افسردگی یا اضطراب دارید باید تیروئید خود را چک کنید!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : علائم روحی و جسمی افسردگی

اگر می خواهید بیشتر بدانید : افسردگی خندان چیست؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : نشانه های افسردگی کدامند؟ چگونه می توان متوجه این علائم شد؟



گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: hamshahrionline.ir