نق زدن، صدای كودكی است كه احساس ضعف می كند و برای جلب توجه دیگران كم كم تن صدای خود را بالا و بالاتر می برد.
 
 
كودك تقریبا در همه موارد از جمله خوراك، پوشش، بازی كردن، دوست یابی و استفاده از وسایل به شما تكیه می كند. او مجبور است برای برطرف كردن نیاز خود رضایت شما را جلب كند و گاهی این مسئله باعث ایجاد درگیری بین او و شمامی شود.
نق زدن، صدای كودكی است كه احساس ضعف می كند و برای جلب توجه دیگران كم كم تن صدای خود را بالا و بالاتر می برد. كودك كاری را انجام می دهد كه برایش نتیجه بخش باشد. 
نق می زند به امید اینكه از شما پاسخ بگیرد حتی اگر پاسخ منفی هم باشد او را به هدف رسانده است. به جای اینكه بر روی عمل نق زدن او تمركز و تاكید كنید سعی كنید علت نق زدن او را متوجه شوید. آیا می داند نق زدن كار ناخوشایند و آزاردهنده ای است؟ برخلاف آنچه والدین تصور می كنند كودك تصور منفی از عمل نق زدن خود ندارد. صدای نق زدن او را ضبط كنید و در شرایطی كه هر دوی شما آرامش دارید نوار را برایش پخش كنید و برایش توضیح دهید این نوع صداهای آزاردهنده باعث می شود كسی به حرف گوینده توجه نكند. 
به موقع به درخواست كودك پاسخ دهید .
وقتی كودك در جلب توجه دیگران تلاش می كند و شكست می خورد متوسل به نق زدن می شود. به همین دلیل درست همان زمان كه شما مشغول صحبت كردن با دوستان هستید شروع به نق زدن می كند. بهتر است وقتی كودك به زبان خودش و در حالت طبیعی چیزی را از شما خواست در صورت امكان به درخواست او پاسخ دهید.
در ضمن برایش توضیح دهید. هرگاه شما به كار دیگری مشغول هستید قادر نخواهید بود به او پاسخ گویید. پس فقط در صورتی كه خواسته اش بسیار ضروری و حیاتی است آن را مطرح كند. در غیر این صورت منتظر بماند تا كار شما تمام شود.مسلما اگر درخواست او منطقی باشد شما به او پاسخ خواهید داد.
حتی در زمانی كه مشغول كار مهم دیگری هستید قبل از شروع كار یا در حین انجام كار به او بگویید «عزیزم می دانم به كمك من نیاز داری ولی اگر كمی صبر كنی حتما به كمك تو خواهم آمد.» با این كار نشان می دهید كه به او اهمیت می دهید. اما مراقب باشید كه بطور مكرر نگویید «بعداً، بعداً». می توانید او را برای مدت كوتاهی منتظر نگه دارید و این انتظار كشیدن ها برای او سازنده است. در این صورت از او تشكر كنید تا متوجه شود صبر او باعث خوشحالی و رضایت شماست. 
به او كمك كنید احساس خود را بیان كند.
گاهی كودكان نق می زنند زیرا نمی توانند احساس خود را بروز دهند. پس به كودك كمك كنید احساس خود را بیان كند «می بینم ناراحت هستی. آیا به خاطر این است كه در حال حاضر كسی نمی تواند تو را به پارك ببرد؟» این كار كمك می كند باب گفت وگو باز شود. البته زمانی كه كودك مشغول نق زدن است زمان مناسبی برای نصیحت كردن نیست ولی می توانید در موقعیت های مناسب كه او در حالت آرامش است برایش توضیح دهید كه نق زدن راه مناسبی برای رسیدن به هدف نیست و حتی باعث می شود او شانس كمتری برای رسیدن به هدف داشته باشد.
اگر مودبانه درخواست خود را مطرح كرد به او پاسخ دهید و از او تشكر كنید. در این صورت متوجه می شود از این طریق سریع تر به هدف رسیده است و دیگر دلیلی برای نق زدن نمی بیند. زمانی كه كودك گرسنه یا خسته است بدخلق می شود. چگونه از كودك گرسنه انتظار دارید در سوپرماركت مملو از خوراكی های متنوع بفهمد كه خوردن یك بستنی اشتهای او را برای شام از بین خواهد برد؟! قبل از رفتن به سوپرماركت او را سیر كنید و یا خوراكی های سالم همراه خود ببرید تا در صورت لزوم آن را میل كند و مجبور نشوید او را كشان كشان از سوپرماركت به خانه ببرید.

 درخواست باید مودبانه باشد.
درخواست كودك چه با دلیل و چه بی دلیل در صورتی كه بی ادبانه باشد نباید او را به هدف برساند. به او بگویید «تا زمانی كه نق می زنی اصلا متوجه نمی شوم چه می گویی، لطفا از صدای معمولی برای صحبت كردن استفاده كن، خوشحال خواهم شد كه به صحبت های تو گوش كنم.» و تا لحن خود را تغییر نداده به او هیچ پاسخی ندهید و تسلیم نشوید.
شما مجبور نیستید به او پاسخ مثبت بدهید. 
گاهی اوقات حتی با اینكه با لحن مودبانه درخواستی دارد، به دلیل این كه خلاف مقررات است مجبورید درخواستش رارد كنید. ولی فراموش نكنید از او تشكر كنید. «متاسفم كه الان نمی توانی بازی كنی چون وقت خواب است، متشكرم كه مودبانه از من درخواست كردی». 
به مقررات پایبند باشید .
كودكان خوب می دانند چگونه از فرصت ها استفاده كنند. لذا در مكان های عمومی شروع به نق زدن می كنند. به مقررات پایبند باشید و تحت هیچ شرایطی آن را زیر پا نگذارید و تسلیم نشوید.
مهم نیست در كجا و با چه كسی هستید و كودك چه لحنی را به كار برده است. بر خود مسلط باشید و عصبانی نشوید. هرگز نگویید «برو هر كاری می خواهی بكن فقط مزاحم ما نشو» اگرچه این جمله موقتا شما را نجات می دهد ولی مجبور خواهید شد همیشه به همین شكل عمل كنید.
  
مریم قربان زاده  
روزنامه کیهان