چه عواملی باعث لجبازی می شوند
لجبازی خصوصیتی رفتاری است که یک فرد قبول ندارد افکارش را تغییر دهد یا طرز فکر و تصمیمش را در مورد شرایط یا عملی عوض کند. عواملی که در بوجود آمدن لجبازی موثرند را بشناسید

چرا بعضی ها لجبازند؟

یک فرد لجوج به ایده‌ها و نظرات خود به طور مصممی پایبند است. نگرش یک فرد لجباز این است که  من نمی‌خواهم شما هم نمی‌توانید مرا مجبور کنید.

افراد لجوج همیشه لجباز نیستند. ممکن است اتفاقاتی خاص یا واکنش‌هایی باعث این رفتار آنها شود. برای درک این موضوع مجبوریم این واقعیت را یادآور شویم که اکثر رفتارهای آدمی بر پایه اجتناب از درد یا در طلب تشویق و پاداش است.

 

لجبازی و پاداش

بعضی اوقات افراد به این دلیل لجبازی می‌کنند که چیزی را که می‌خواهند بتوانند با لجبازی هم شده به دست آورند. در این مورد فرد با استفاده از لجبازی‌اش از مقاومت دیگران در برابر خواسته هایشان ممانعت می‌کند تا خواسته‌اش از دیگران را برآورده کند.

به عنوان مثال یک کودک زمانی تحریک می‌شود که از شیوه لجبازی استفاده کند، که بتواند از لجبازی برای رسیدن به خواسته‌اش استفاده کند.

این رفتار معمولا در کودکان لوس دیده می‌شود.  اگر یک کودک چیزی را که می‌خواهد نتواند به راحتی و راه‌های درستش به دست آورد پس لجبازی را پیش می‌گیرد، اگرچه والدینش به او اجازه این رفتار را نمی‌دهند، ولی اگر در نهایت این کارش موثر باشد، رفتار لجبازی‌اش را برای گرفتن خواسته‌هایش ادامه می‌دهد.

 

لجبازی و اجتناب از درد

اگر والدین به شدت و مدام کودکان را تحت کنترل قرار دهند و تصمیماتشان را با توجه به کارهای آنها بگیرند، بچه ها احساس می‌کنند که آزادیشان تهدید شده و در خطر است. این امر متداول ترین دلیلی است که کودکان در دوران نوجوانی سرکش و لجباز می‌شوند.‌

اگر یک کودک حس کند که تحت کنترل است لجباز می‌شود تا از زیر نظر قرار گرفتن توسط والدینش بیرون آید و آزادی‌اش را باز یابد. کمبود آزادی باعث می‌شود تصمیم گرفتن برای افرادی که قدر آزادی را می‌دانند دردناک شود، بنابراین سیستم مدافعه لجبازی را برای اجتناب از درد به کار می‌گیرند.

 

لجبازی و هویت 

بعضی افراد به شدت تحت تاثیر عقاید، افکار، ایده‌ها و سلایقشان هستند. آنها نمی‌توانند کسانی که با آنها مخالفت می‌کنند را تحمل کنند، زیرا مخالفت با آنها مخالفت با آن چیزی است که در درون آنها وجود دارد. پس شروع به لجبازی می‌کنند. این رفتار در آنها مانع از رشد فردی و موجب تاثیر بد بر روی روابطشان با دیگران می‌شود . بعضی‌ها قدم را فراتر گذاشته و کلا از افرادی که با آنها مخالفت می‌کنند اجتناب می‌کنند، فقط به این خاطر که در این دنیا، آنها با عقاید و افکاری متفاوت با او، زندگی می کنند.

 

احساسات پنهان، خصومت

بعضی افراد فقط به دلیل اینکه برسر شما تلافی کنند لجوجانه رفتار می‌کنند . شاید شما در گذشته باعث درد یا ناراحتی برای آنها شده‌اید و حالا آنها می‌خواهند انتقامشان را بگیرند.  لجبازی به آنها اجازه می‌دهد تا احساس پنهان تنفر و خصومتشان را نسبت به شما نشان دهند.

 

رفتار کردن با یک فرد لجباز

با یک فرد لجوج به سختی می‌توان رفتار کرد، زیرا او مایل است که غیر قابل انعطاف و با ذهنی بسته باقی بماند. با این حال اگر شما سعی کنید دلیل اصلی لجبازی او را بفهمید، رابطه بر قرار کردن با او آسان‌تر می‌شود. شما حتی می‌توانید به طورمستقیم از او بپرسید که چرا لجباز شده است.  این کار می تواند او را مجبور کند تا به خودش آید و شاید در رفتارش تامل کند. یک فرد لجباز از کنترل شدن متنفر است، پس از هیچ راهی نباید حس کند که کنترل می‌شود.

 

لجاجت می‌تواند خوب هم باشد

بله در بعضی موارد لجاجت می‌تواند برای شما مفید هم باشد. وقتی می‌دانید که خودتان کار درست را انجام می‌دهید و بقیه مخالف شما هستند و هزار دلیل بر اشتباه بودن شما دارند شما باید لجباز بمانید.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: asriran.com