واکنش عجیب مغز نوجوانان در برابر انتقادات والدین
دانشمندان آمریکایی دریافتند، نواحی از مغز نوجوانان هنگامی که آن‌ها از جانب والدینشان مورد انتقاد قرار می‌گیرند، غیرفعال شده و آن‌ها به شیوه‌ای بسیار پرخاشگرانه به این انتقادها واکنش نشان می‌دهند

مغز نوجوانان زمان شنیدن انتقادات مادرانه از کار می افتد

اسکن‌های مغز نوجوانان نشان داده‌اند که در مواجه با انتقادهای مادرانه، نواحی از مغز آن‌ها که با عواطف منفی مرتبط است، بیش‌فعال شدند در حالی که فعالیت نواحی مورد نیاز برای کنترل عاطفی کاهش یافت.

دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه‌ پیتسبرگ، دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و دانشگاه هاروارد از مغزهای 32 نوجوان با سن متوسط 14 سال اسکن گرفتند. محققان زمانی که نوجوانان به دو کلیپ 30 ثانیه‌ای حاوی انتقاد مادرانشان از خودشان گوش می‌دادند، از مغز آن‌ها اسکن گرفتند.

 نتایج نشان داد هنگام شنیدن انتقادات مادرانه، نواحی از مغز نوجوانان که در پردازش عواطف منفی دخیل‌اند، بیش از حد معمول فعالیت دارند. دانشمندان همچنین با کمال تعجب دریافتند فعالیت نواحی از مغز مانند قشر پیش‌پیشانی که مسئول کننرل عواطف و درک دیدگاه‌های دیگران است، حین شنیدن انتقاد مادرانه کاهش یافت.

 محققان بر باورند که کاهش فعالیت نواحی از مغز نوجوانان که در پردازش اجتماعی دخیل است، موجب می‌شود آن‌ها متوجه اثرات پرخاشگری‌شان بر روی احساسات والدین نباشند. بنابراین، درک کاهش فعالیت مغز در نواحی دخیل در کنترل عواطف می‌تواند تنش‌های موجود بین والدین و نوجوانان را توضیح دهد.

 نتایج این بررسی نشان می‌دهد تنش بین نوجوانان و والدین موضوعی مرتبط با عملکرد ساختار مغز آنها بوده و نوجوانان در این میان تقصیری ندارند. بر اساس این پژوهش، نوجوانان با واکنش منفی افزایش‌یافته و کنترل شناختی ( پردازش اجتماعی )،کاهش‌یافته در مغزشان، به انتقادهای مادرانشان واکنش نشان می‌دهند.

 درک بهتر واکنش‌های فرزندان به انتقاد والدین، می‌تواند دیدگا‌ه‌هایی برای تعدیل‌کردن اثرات رفتار نوجوان بر روی والدین ارائه دهد. این موضوع می‌تواند به رشد رفتاری فرزندان کمک و در بسیاری از موارد از بروز مشاجرات جلوگیری کند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: migna.ir