حقایقی درباره عسل
عسل یک ماده خوراکی مفید و پرطرفدار است که دانستن واقعیت هایی درباره این ماده خوراکی به درست مصرف کردن آن کمک خواهد کرد.

عسل و حقایقی درباره آن

عسل در واقع از آب و قند تشکیل شده است. اگر آب را در نظر نگیرید، 95 تا 99 درصد عسل را قند تشکیل می دهد. بیشترین قسمت عسل را فروکتوز و گلوکز تشکیل می دهد، اما دارای برخی قندهای پروبیوتیک نیز می باشد که می تواند به حفظ ترکیبی از باکتری های سالم در روده کمک کند. و انواع مختلف عسل دارای ویتامین ها، مواد معدنی و آنزیم هایی هستند که به هضم کمک می کنند.

عسل طبیعی در واقع نتیجه بالا آوردن زنبور عسل است و نه مدفوع آن. ممکن است فکر کنید شیرین کننده طبیعی را به فنجان خود اضافه می کنید، زنبورهای عسل شهد گل ها را جمع آوری کرده و آن را در بخش خاص که معده دوم آنهاست نگهداری می کنند تا زمانی که این شهد را بالا آورده و آن را به زنبور دیگری می دهند تا او نیز این شهد را نگهداری کند و در نهایت این شهد در بخشی از کندو قرار می گیرد. زنبورها با بال زدن سعی می کنند این شهد را خنک کنند که این کار آب آن را نیز تبخیر کرده و باعث غلیظ شدن آن می شود.

60 هزار زنبور در یک کندو ممکن است 9هزار کیلومتر  پرواز کنند تا شکوفه های مناسب را پیدا کنند. نوع گل تعیین کننده رنگ و طعم عسل است.

تصور می شود عسل به بدن در مقابله با گرده های حساسیت زا کمک می کند، اما در واقع عسل دارای مقدار کمی گرده است. پس این نظریه که خوردن عسل به بدن یاد می دهد چطور با عوامل حساسیت زا مقابله کند، رد می شود. اما به هرحال گرده موجود در عسل باعث بروز حساسیت نمی شود. شاید علت آن این است که گرده موجود در عسل عامل حساسیت زا نیست و علت بروز حساسیت درخت ها، چمن ها و علف های هرز هستند.

کودکان زیر یک سال نباید عسل بخورند چرا که عسل در این کودکان باعث بروز عفونت می شود. این مشکل به ندرت پیش می آید، اما عسل وحشی حاوی نوعی باکتری خوابیده به نام بوتولیسم است. یک کودک کم سن و سال نمی تواند سریع عسل را هضم کند و این باکتری ممکن است بیدار شده و نوعی سم خطرناک در روده ایجاد کند.

یبوست اولین نشانه بیماری بوتولیسم در نوزاد است. دیگر نشانه های آن عبارتند از ضعف و مشکل در مکیدن و غذا خوردن. بنابراین به کودک خود عسل ندهید، حتی به مقدار خیلی کم، تا اینکه کودک حداقل یک ساله شود.


حقایقی درباره عسل

عسل در سرفه کردن به کودکان کمک می کند. مصرف شربت های سرفه و داروهای سرماخوردگی برای کودکان کمتر از 6 سال توصیه نمی شود. اما عسل می تواند گزینه خوبی برای کودکان بالای یک سال باشد. بررسی ها نشان داده اند که یک یا نصف قاشق چایخوری عسل قبل از خواب به داشتن خواب بهتر شبانه کمک می کند.

استفاده از عسل به طور مستقیم بر روی زخم به بهبود زخم می کند. به نظر می رسد عسل از بروز عفونت پیشگیری می کند. علاوه بر این عسل برای بهبود قرمزی چشم ها، پای ورزشکاران و رفع اسهال استفاده می شود. این ماده خوراکی برای بهبود درد قفسه سینه، خستگی زیاد و سرگیجه نیز موثر است. عسل سرشار از آنتی اکسیدان است که می تواند تمام رادیکال های آزادی که به سلول ها آسیب می رسانند را از بین ببرد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عسل خام چیست و چه تفاوتی با عسل معمولی دارد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آنچه عسل به شما می دهد!!



تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ