6 توصیه برای کودکان بدغذا و کم غذا
وقتی که کودک از غذا خوردن اجتناب می‌کند، والدین نگران می‌شوند که در ادامه راه حل های برای مقابله با این مشکل بیان می شود

فرزندم غذا نمی‌خورد! 6 توصیه

 همۀ متخصصان اطفال بر سر این موضوع متفق القول اند که بهترین راه حل، نشان دادن کمترین حد ممکن نگرانی است. با این حال، این کار آسان نیست. 6 توصیه داریم که می‌توانند به شما کمک کنند.

بیشتر بدانید : 5 غذايی كه باعث افزايش هوش كودكان می‌شود

بیشتر بدانید : تغذیه کودکان بعد از یک‌سالگی

بیشتر بدانید : تاثیر تغذیه بر رشد کودک

1)باید بدانید که شرایط نقش بسیار مهمی بازی می‌کند

دلایل کاملاً منطقی متعددی وجود دارند که یک کودک به دفعات، از غذا خوردن امتناع کند:

  • وعدۀ قبلی غذایش خیلی حجیم بوده است.
  • در بین وعده های غذایی، چیزهای زیادی می‌خورد.
  • او خسته یا مضطرب است، مثلاً شب ها.
  • او در حال گذار از یک دوره ای است که کمتر رشد می‌کند، بنابراین نیاز کمتری به خوردن دارد.

قبل از این که بگویید فرزندتان "بد غذا است" یا بدتر "مشکل تغذیه ای دارد"، تمام این موارد را بررسی کنید.


2)استفاده از تمام جایگزین ها

نگرانی عمدۀ والدین این است که چون فرزندشان از خوردن غذا یا خوردن برخی مواد غذایی خودداری می‌کند، تمام مواد مغذی را که بدنش نیاز دارد، دریافت نکند. این نگرانی کاملاً بی مورد است، کودک نمی‌گذارند که از گرسنگی بمیرند... اما برای اینکه شما خاطر جمع شوید، چند پیشنهاد داریم که می‌توانید در صورت لزوم آنها را جایگزین غذای کودک تان بکنید: 

  • سوپ، مواد خام یا پوره ها به جای سبزیجات پخته
  • کمپوت یا آب میوه ها به جای خود میوه
  • ماست، پنیر یا دیگر لبنیات به جای شیر
  • تخم مرغ، لبنیات یا حبوبات به جای گوشت.

3)کمی سرسخت بودن
تغذیه کودک

اگر فرزندتان مثلاً از خوردن سبزیجات امتناع می‌کند، در تمام وعده های غذایی این مواد را برایش آماده کنید اما بقیۀ غذا را تغییر دهید: برای مثال گراتین گل کلم و ماهی، یا به همراه گوشت یا سیب زمینی و... اغلب باید در بیش از ده مورد، یک مادۀ غذایی را به کودک بدهید، تا آن را قبول کند. اگر آن مادۀ غذایی را با خوراکی های دیگر همراه کنید، شانس خود را بالا برده اید.


4)جدا کردن یا مخلوط کردن؟

گوش به زنگ فرزندتان باشید و سعی کنید او را بشناسید. بعضی بچه ها در برابر روش پوشش مقاومتی نشان نمی‌دهند، در این روش تکه های سبزیجات و غذاهایی را که دوست دارد را به چیزهایی که به طور عادی دوست ندارد، اضافه می‌کنید. 

اما بعضی دیگر می‌خواهند چند لقمه از سبزیجات بخورند اما از خوردن چیزهای دیگری که با آن مخلوط شده، امتناع می‌کنند. تا قبل از اینکه منوی غذای خانوادگی تان مختل شود، سعی کنید آن را به دست بگیرید و جلوی خراب شدنش را بگیرید. 


5)جلوی هرزه خوری فرزندتان را بگیرید

بچه ها مثل همۀ بزرگترها نباید هرزه خوری کنند، اما نه به خاطر اینکه ممکن است مثل بزرگترها اضافه وزن پیدا کنند، به این علت که هرزه خوری ممکن است جلوی اشتهای کودک را بگیرد. بنابراین از دادن خوراکی در بین وعده های غذایی به کودک خودداری کنید، خصوصاً برای تشویق کردن، آرام کردن یا دلداری دادنش.


6)شروع کردن با مهم ترین ها

فرزند شما یک سری الویت های غذایی دارد و دنبال خوراکی هایی می‌گردد که بیشتر ترجیح می‌دهد نسبت به آنهایی که کمتر دوست دارد، و این کاملاً طبیعی است. اما این وضعیت نباید تا آنجا پیش رود که کودک فقط از یک گروه غذایی، تغذیه کند. بنابراین سبزیجات (یا مواد غذایی دیگر را که کودک عموماً از خوردن آن خودداری می‌کند) را در اول وعدۀ غذایی به او بدهید. گرسنگی اش بقیۀ جریان را پیش می‌برد! 


بیشتر بدانید : تغذیه مناسب برای کودکان

بیشتر بدانید : توصیه های تغذیه ی کودکان یک تا سه سال

بیشتر بدانید : مقوی و مغذی سازی غذای كودك


تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت/منبع: healthychildren.org