اگر چه اغلب مادرها، با دیدن هیجان کودکان 7،8 ماهه خود و رویش یکی دو دندان کوچولوی آنها وسوسه می‌شوند علاوه بر فرنی و سوپ سبزیجات،......
 

 

اگر چه اغلب مادرها، با دیدن هیجان کودکان 7،8 ماهه خود و رویش یکی دو دندان کوچولوی آنها وسوسه می‌شوند علاوه بر فرنی و سوپ سبزیجات، مزه بقیه مواد غذایی را به آنها بچشانند؛ به قول دختر خاله ام دو قلوهایش با دیدن خوردنی خیلی ذوق می‌کنند و او دلش نمی‌آید منع غذایی بدهد ولی همه ما باید یکسری نکات را رعایت کنیم. به طور مثال استفاده از جگر سالم پخته نرم شده به جای گوشت، در بعضی موارد به طور مثال یک بار در هفته را باید در اواسط ماه هشتم شروع کنیم. استفاده از حبوبات مانند عدس و غیره که بسیار هم مفیدند بهتر است از پایان 9 ماهگی به بعد شروع شود. پزشکان معتقدند گرچه بیشتر بچه ها نسبت به مواد غذایی حساسیت نشان نمی‌دهند ولی تا پایان یک سالگی مصرف مواد غذایی خاصی ممنوع است. در اینجا لیستی را برای شما تهیه کرده‌ایم که با هم می بینیم.

 

مصرف شیر گاو تا پایان 9 ماهگی ممنوع ولی آن مقدار از شیر پاستوریزه که درتهیه غذاهایی چون فرنی و حریره بادام مصرف می‌شود اشکالی ندارد. از پایان 9 ماهگی به بعد در شیرخوارانی که از شیر مادر محرومند به عنوان نوشیدنی و یا حتی جایگزین شیر خشک می‌تواند استفاده شود.

از پایان 9 ماهگی شیر خشک هیچ مزیتی نسبت به شیر پاستوریزه ندارد. گذشته از این موضوع یکسری از غذاها را نباید تا پایان یک سالگی به کودک مان بدهیم. عسل، سفیده تخم مرغ، شکلات، خربزه، کیوی، انواع توت ها، نوشابه های گاز دار و آب میوه های صنعتی، سوسیس و کالباس و پفک و چیپس و حتی شکلات جزو این موارد ممنوع هستند. در خانواده هایی که زمینه آلرژی مواد غذایی وجود دارد گروه دیگری از مواد را باید با دقت و تاخیر شروع کنیم. به طور مثال محصولات دریایی مانند میگو وماهی را نباید تا سه سالگی به بچه بدهیم. مرکبات به استثنای لیمو شیرین، آجیل و گندم و شیر گاو هم بهتر است تا سه سالگی داده نشود. سفیده تخم مرغ هم تا 18 تا 24 ماهگی منع مصرف دارد. بعضی از مادر ها می‌گفتند ما آلرژی تنفسی، گوارشی یا پوستی به مواد غذایی خاصی داریم. دکتر به آنها توصیه کرد این علایم را خوب بشناسند و اگر چنین حساسیتی دارند به فرزند خود ان غذا را ندهند یا با تاخیر و دقت شروع کنند.

 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 اختصاصی سیمرغ    www.seemorgh.com/health
 منبع: هفته نامه سلامت
 
 
 
مطالب پیشنهادی:
 میان وعده های مناسب مدرسه
به کودکمان باقلا بدهیم یا نه؟
حقایقی که باید درباره تغذیه کودکان بدانیم(1)
کودکان چه موقع سیر می‌شوند؟
کودکان بصورت روزانه به چه مقدار کلسیم نیاز دارند
تغذیه مناسب شیردهی