مقوی و مغذی سازی غذای كودك
منظور از مقوی كردن غذای كودك این است كه انرژی غذای كودك بیشتر شود. بخصوص، كودكانی كه دچار اختلال رشد شده‌‌اند باید انرژی بیشتری....

چگونه می‌توان غذای كودك را مقوی كرد؟

منظور از مقوی كردن غذای كودك این است كه انرژی غذای كودك بیشتر شود. بخصوص، كودكانی كه دچار اختلال رشد شده اند باید انرژی بیشتری دریافت كنند. برای اینكه انرژی غذای كودك بیشتر شود براساس سن كودك در هر زمان می‌توان به غذای او موادی اضافه نمود.

برای مقوی كردن می‌توان به غذای كودك آرد یا روغن مایع اضافه نمود. به هر وعده غذای كودك‌ "صبحانه، ناهار، شام" حدود یك تا دو قاشق مرباخوری روغن مایع یا كره آب شده اضافه نمایید.

بیشتر بدانید : تغذیه مناسب برای کودکان

بیشتر بدانید : خطرناک ترین خوراکی ها برای کودکان

 چگونه می‌توان غذای كودك را مغذی كرد؟

منظور از مغذی كردن، اضافه نمودن موادی است كه علاوه بر انرژی، مقدار پروتئین، ویتامین ها و املاح غذای كودك را بیشتر می‌كند.

مواد غذایی پروتئینی برای رشد كودك ضروری اند. برای اینكه پروتئین غذای كودك بیشتر شود می‌توانید:

  • حتی الامكان مقداری گوشت بصورت تكه ای یا چرخ كرده (مانند گوشت مرغ، ماهی، گوسفند و گوساله) به غذای كودك اضافه كنید.

  • حبوبات مثل نخود، لوبیا، عدس، ماش منبع خوبی از پروتئین هستند. با شروع 9 ماهگی برای تأمین پروتئین مورد نیاز كودك حبوبات كاملا" پخته و له شده به سوپ كودك اضافه كنید.

  • افزودن تخم مرغ به غذای كودك می‌تواند پروتئین غذای كودك را بیشتر كند. برای مثال، تخم مرغ آب پز را داخل پوره سیب زمینی و یا سوپ كودك، بعد از طبخ آن رنده كنید. (در مورد كودكان زیر یكسال باید فقط زرده تخم مرغ به كودك داده شود).

 برای افزایش ویتامین ها و املاح غذای كودك از چه مواد غذایی می‌توان استفاده كرد؟
تغذیه کودک

ویتامین ها و املاح برای رشد و تأمین سلامتی كودك ضروری هستند و باید در غذای روزانه كودك به اندازه كافی وجود داشته باشند. سبزیها منابع غنی از ویتامین ها هستند. استفاده از سبزیهای برگ سبز مثل اسفناج، جعفری، شبت، گشنیز و یا هر نوع سبزی دیگری كه در دسترس است در داخل سوپ و سایر غذاهایی كه به كودك داده می‌شود ویتامین ها و برخی از املاح مورد نیاز برای رشد كودك مثل آهن را تأمین می‌كند، (بخاطر داشته باشید به كودكان زیر یكسال نباید اسفناج داد).

سبزیهای زرد و نارنجی رنگ مثل كدو حلوایی،هویج و گوجه فرنگی دارای ویتامین A هستند و استفاده از این سبزیها در غذای كودك به تأمین ویتامین A مورد نیاز برای رشد كودك كمك می‌كند.

روشهای ساده و ارزان برای مقوی و مغذی كردن غذای كودك

با استفاده از پودر جوانه غلات و حبوبات می‌توان غذای كودك را مقوی ومغذی كرد. زیرا این مواد علاوه بر اینكه سرشار از ویتامین های B و C هستند به هضم غذا هم كمك می‌كنند.

طرز تهیه جوانه غلات و حبوبات

ابتدا مقداری گندم، ماش یا عدس را به مدت 2 تا 3 روز خیس كنید، بعد آن را در یك سینی تمیز پهن كرده و یك پارچه تمیز و مرطوب روی آن پهن كنید و هر روز پارچه را آب بزنید. پس از اینكه جوانه ها سبز شد می‌توانید جوانه كامل را به سوپ یا آش كودك اضافه كنید.

برای تهیه پودر جوانه غلات و حبوبات باید جوانه ها را خشك كرده و به پودر تبدیل كنید و هر بار مقدار كمی‌از آن را (با توجه به سن كودك از 1 قاشق مرباخوری تا 1 قاشق سوپ خوری سر صاف) به سوپ یا هر نوع غذای كودك اضافه كنید. با این كار هم انرژی غذای كودك افزایش می‌یابد و هم پروتئین، ویتامین ها و املاح غذای كودك بیشتر می‌شود. پودر جوانه غلات و حبوبات را می‌توان در یك شیشه درب دار ریخته وتا 2 هفته در یخچال نگهداری كنید.

سعی كنید برای تهیه سوپ یا كته از گوشت با استخوان استفاده كنید، مثل ران مرغ و یا ماهیچه گوسفند تا املاح و چربی بیشتری به بدن كودك برسد.

می‌توانید چند قلم گوسفند یایك قلم گوساله را جداگانه بپزید، چربی روی آن را بگیرید و عصاره آن را برای 4 روز در یخچال و برای 2 ماه در فریزر نگهداری كنید و به هر وعده غذای كودك 2 قاشق غذا خوری از این عصاره را اضافه نمایید.

بیشتر بدانید : تغذیه کودکان بعد از یک‌سالگی

بیشتر بدانید : تاثیر تغذیه بر رشد کودک

بیشتر بدانید : 6 توصیه برای کودکان بدغذا و کم غذا

بیشتر بدانید : 5 غذايی كه باعث افزايش هوش كودكان می‌شود

بیشتر بدانید : چه رژیمی برای کودکان چاق مناسب است؟

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سلامت