شیر مادر تا چه سنی؟
حدود ۷۵ درصد از زنان در بیمارستان اقدام به تغذیه نوزاد با شیر مادر می‌کنند اما تنها ۴۴ درصد این کار را تا ۶ ماهگی نوزاد ادامه می‌دهند.

تغذیه نوزاد با شیر مادر تا چه سنی مناسب است؟

شیردهی نوزاد یکی از چالش برانگیزترین تصمیم‌ها در مورد تغذیه نوزاد است چون برخی از تازه مادران از این‌که بخواهند از شیرشان نوزاد را تغذیه کنند، ترس و خجالت دارند و ترجیح می‌دهند از شیرخشک استفاده کنند و تلاشی برای تغذیه فرزندشان با شیر مادر نمی‌کنند. درست است که در حال حاضر آمار تغذیه‌کنندگان با شیر مادر در حال افزایش است و حدود ۷۵ درصد از زنان در بیمارستان اقدام به تغذیه نوزاد با شیر مادر می‌کنند اما تنها ۴۴ درصد این کار را تا ۶ ماهگی نوزاد ادامه می‌دهند.

واقعیت این است که شیر مادر فواید زیادی دارد؛ زودهضم تر از شیرخشک است، سیستم ایمنی کودک را تقویت می کند، از عفونت پیشگیری می کند و باعث ارتقای سلامت کودک می شود و سرشار از آنتی بادی است. در آغوش گرفتن کودک و تماس جسمی با مادر هنگام شیردهی نیز احساس راحتی و امنیت روانی در او ایجاد می کند. بررسی ها نشان داده ضربان قلب، استرس و فشار خون کودک نیز در زمان شیردهی کاهش پیدا می کند.

شیردهی از دو زاویه برای کودک اهمیت دارد؛ یکی برطرف کردن نیازهای جسمی و فیزیکی و تامین مواد غذایی و ریزمغذی های مورد نیاز برای رشد کودک (که متخصصان اطفال در این مورد صاحب نظرند و اغلب شیردهی را در ۶ماه اول زندگی کودک ضروری می دانند و توصیه می کنند حتما در سال اول زندگی و ترجیحا تا ۲سالگی ادامه داشته باشد.) و دیگری از نظر عاطفی. توصیه می شود از همان اولین لحظه های بعد از تولد، شیردهی صورت بگیرد و تماس فیزیکی بین مادر و کودک ایجاد شود. تماس فیزیکی کودک با بدن مادر که در شیردهی رخ می دهد، یک رابطه عاطفی بین مادر و کودک ایجاد می کند و کمک می کند پدیده دلبستگی در کودک بهتر شکل بگیرد. از طرفی شیردهی برای مادر نیز فواید جسمی و روانی در پی دارد.

شیردهی باعث تعادل هورمونی در بدن مادر و کاهش وزن و برطرف شدن اضافه وزن دوران بارداری می شود. همچنین شیردادن احساس بهتری در مادر ایجاد می کند و پدیده دلبستگی در مادرانی که به کودکشان شیر می دهند، تسهیل می شود، بنابراین بهتر است شیردهی با توجه به فواید جسمی و روانی ای که برای کودک و مادر دارد، انجام شود. بهترین زمان از شیرگرفتن کودک پایان ۲سالگی است. پدیده اضطراب جدایی که به طور طبیعی رخ می دهد و در یک تا یک ونیم سالگی به اوج می رسد، بعد از ۲سالگی فروکش می کند، بنابراین پایان ۲سالگی که اضطراب جدایی کاهش پیدا کرده و پدیده دلبستگی هم صورت گرفته، بهترین زمان از شیر گرفتن کودک است و کودک از نظر روانی تکاملی آمادگی لازم برای این کار را دارد.

کودکان پس از یک سالگی بیشتر نیازهای تغذیه ای شان را از غذاهای جامد تامین می کنند و اغلب بعد از یک سالگی خوردن شیر گاو را شروع می کنند، بنابراین دستورالعمل سفت و سختی برای اینکه چه مقدار و چند بار در روز شیر بخورند وجود ندارد. در این سن بیشتر بچه ها کم شیر می خورند بعضی ها شیر مادر را یک میان وعده خوب و طولانی می دانند و برخی هم دوست دارند در طول روز با شیر تغذیه بشوند. به هر حال رسیدن به سن نوپایی دلیلی برای از شیر گرفتن کودک نیست و ادامه شیردهی برای نوپایان فواید زیادی دارد.

متوسط سن از شیرگرفتن کودکان در دنیا ۲و نیم تا ۷سالگی است و این موضوع به فرهنگ و آداب و رسوم بستگی دارد. در برخی کشورها تا ۳سالگی به کودک شیر می دهند و در برخی کشورها بعد از ۶ماهگی کودک را از شیر می گیرند. کودک حداقل باید ۲سال شیر بخورد. اگر شیردهی بیشتر از این زمان هم ادامه پیدا کند اشکالی ندارد و می تواند تا ۳سالگی هم طول بکشد. در برخی کشورها، کودک را تا ۳سال هم شیر می دهند. در قرآن کریم زمان شیردهی کامل ۲سال بیان شده است.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : niniban.com