ساده ترین راه برای پیشگیری از چاقی در کودکان
طعم و مزه غذاها عامل مهمی است که باعث می شود تا کودکان تمایل زیادی به مصرف بیشتر مواد غذایی داشته باشند و چاق شوند.

مزه غذا یکی از عوامل مهم چاقی در کودکان

شیوع چاقی کودکان در کشور ما همگام با کشورهای اروپایی و آمریکایی روز به روز در حال افزایش است. از علل اصلی شیوع کودکان چاق در خانواده‌ها، تغییر شیوه زندگی مردم جامعه ما از زندگی های فعال به سمت زندگی های ماشینی و تمایل آنها به استفاده از غذاهای آماده می‌باشد.

 

ارتباط مزه غذا با بروز چاقی در کودکان

مطالعات دانشمندان آمریکایی نشان داده که کودکان مصرف غذاهای سرخ کرده را به غذاهای پخته و آب‌پز ترجیح می‌دهند. در ضمن مصرف برخی مواد غذایی مانند چیپس، سیب زمینی سرخ کرده، مرغ کنتاکی و سرخ شده، ساندویچ‌ها و غذاهای آماده، نوشیدنی‌های شیرین، شکلات‌ها و شیرینی‌ها از جمله پرمصرف‌ترین مواد غذایی در نزد کودکان مبتلا به اضافه وزن و چاق می‌باشند.

مزه معیار انتخاب غذا توسط کودکان
مزه معیار انتخاب غذا توسط کودکان

در واقع کودکان مواد غذایی را بر حسب مزه آنها دوست دارند. مطالعات وسیع متخصصان تغذیه در دنیا نشان داده است که کودکان به مزه شیرین بسیار تمایل دارند و به همین دلیل به سمت مصرف شیرینی، آبنبات و شکلات سوق پیدا می کنند. از دیدگاه فیزیولوژیکی اگر کودک فعالیت بدنی بالایی داشته باشد، حتی تمایل زیاد او به مواد غذایی شیرین باعث چاقی مفرط او نمی‌شود، اما معضل زمانی است که کودک به خاطر شیوه زندگی خاص و کم تحرکی که دارد، انرژی دریافتی از این مواد غذایی را نسوزاند و نهایتاً باعث اضافه وزن و چاقی در او شود.

 

نظر جالب متخصصان تغذیه در مورد چاقی در کودکان

متخصصان تغذیه بر این باورند که این مواد غذایی نیستند که کودکان ما را چاق می کنند، بلکه آن موردی که باعث چاقی کودک می شود به هم خوردن تعادل انرژی دریافتی از مواد غذایی است. کودکان بر مبنای طعم و مزه مواد غذایی تمایل به خوردن مواد غذایی پیدا می کنند و هر چه طعم غذاها خوشمزه تر باشد، تمایل کودک به خوردن مواد غذایی خوشمزه بیشتر می شود که این عامل می تواند در طولانی مدت منجر به زیاد خوردن مواد غذایی در بین کودکان و نهایتا افزایش وزن و چاقی شود.

 

ساده ترین راه برای پیشگیری از چاقی در کودکان

ترغیب کودکان چاق به انجام فعالیت‌های بدنی و یا بازی‌های فیزیکی، ساده ترین راه حل برای پیشگیری و کنترل چاقی در کودکان می‌باشد. در این راستا والدین نقش کلیدیی را بازی می‌کنند و متخصصان تغذیه بر این باورند که اگر والدین سعی کنند از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع پیروی نمایند، کودکانشان نیز از آنها پیروی خواهند کرد و وزنشان بالا نخواهد رفت.

 

 از سوی دیگر والدینی که یکی یا هر دو دچار اضافه وزن و چاقی هستند، باید بدانند که شیوه غذا خوردن و زندگی آنها بر روی بالارفتن وزن کودکانشان تاثیر خواهد داشت. پس برای پیشگیری از اضافه وزن کودک در دوران نوجوانی و جوانی از همین امروز، والدین باید شیوه زندگی خود را به سمت داشتن فعالیت بدنی و ورزشی بیشتر و تغذیه مناسب تر تغییر دهند.


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ