بچه ها با نگاه كردن به بزرگترهایشان ، اعمال و رفتار آنها را تقلید می كنند ، بنابراین اگر بزرگسالان تغذیه خوب و سالمی داشته باشند ، آن را یاد می گیرند.

 

بیشتر اوقات سئوالات زیادی درباره نحوه آموزش تغذیه صحیح و سالم به كودكان ، وجود دارد. بچه ها با نگاه كردن به بزرگترهایشان ، اعمال و رفتار آنها را تقلید می كنند ، بنابراین اگر بزرگسالان تغذیه خوب و سالمی داشته باشند ، آن را یاد می گیرند.

این تغذیه سالم شامل:

1- مصرف زیاد سبزیجات و میوه ها.

2- مصرف دانه های كامل تصفیه نشده به جای محصولات دانه ای تصفیه شده مثلاًمصرف آرد سبوس دار به جای آرد گندم سفید تصفیه شده.

3- محدود كردن مقدار مصرف شكر و روغن های افزودنی به غذا.

موقع صرف غذا با یكدیگر جنگ و جدل نكنید. مصرف تنقلات در بیرون از خانه ، اشكالی ندارد. به فرزندان كوچك خود امكان انتخاب غذا را بدهید. بر سر دوست داشتن یا نداشتن یك غذا ، با كودكان خود بحث نكنید.

بهترین روش این است كه بگذارید كودكتان خودش آگاه شود و با آنها درباره رژیم غذایی مناسب ، مجادله نكنید زیرا وقتی شما ، چیزی را به اجبار به آنها می گویید آنها بدون آگاهی ، آن را اجرا می كنند. به عنوان مثال اگر كودكتان از شما بپرسد ( چرا آن چیزی را كه فلان بچه می خورد ، ندارم؟) همانطوریكه اگر سر مسائل دیگر مثل مسائل اعتقادی ، اخلاقی ، نژادی  و... اختلافی بین شما به وجود آید ، معقولانه با او برخورد كنید و بگوئید:( ما اینگونه در خانه مان عمل می كنیم مثلاً فلان غذا را می خوریم یا كمتر می خوریم و...)

كودكان بیرون از خانه ؛ در مدرسه ، منزل دوستانش ، پارك و یا هر جای دیگر ، هر چیزی را كه دیگران می خورند ، خواهند خورد و شما نمی توانید عملی انجام دهید. پس بر سر آنچه كه بیرون ازخانه اتفاق می افتد ، بحث نكنید. اما وقتی بزرگتر شوند و فرزندان خود را تربیت كنند و در مورد سلامتی خودشان آگاهی پیدا كنند ، آنچه را كه پدر و مادرشان به آنها می گفتند و انجام می دادند ، به خاطر خواهند آورد.

مسائل مربوط به غذا را به طرزی جالب و دوستانه ای به آنها بگویید كه می تواند شامل موارد زیر باشد:

* این غذا از كجا به وجود می آید؟

* چگونه آماده می شود؟

* بازدید از مزارع و باغ همراه با كودكتان ، اجازه دادن به آنها برای كمك در آماده سازی غذا ، آموختن دروس آشپزی و ....

 


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع:www.iranhealers.com