بعضی مواقع تغذیه کودکان نو پا و پیش دبستانی برای والدین مشکل ساز می‌شود. به طور طبیعی اشتهای کودکان نوپا در سال دوم کاهش...

 

بعضی مواقع تغذیه کودکان نو پا و پیش دبستانی برای والدین مشکل ساز می‌شود. به طور طبیعی اشتهای کودکان نوپا در سال دوم کاهش می‌یابد بنابراین ممکن است آنها به آن اندازه که باید، رشد نکنند و به اندازه‌ای که بدنشان احتیاج دارد، غذا نخورند.

در این زمان آنها می‌آموزند که غذاهای مختلف را تجربه کنند و بعضی از این غذاها را ممکن است دوست نداشته باشند. آنها دنیا را بسیار جذاب می‌بینند و فکر می‌کنند کارهای جالب تری از غذا خوردن وجود دارد. غذا دادن به کودکان نوپا بسیار کار سختی محسوب می‌شود.

اگر کودک شما خوب غذا نمی‌خورد ویتامینها و مکملهای تغذیه ای کمک خوبی محسوب می‌شود و با مراجعه به پزشک می‌توانید از رشد کودکتان آگاه شوید.

چگونه کودکان درباره غذا و غذا خوردن می آموزند؟

*  اینکه کودکان غذا خوردن والدین (خوردن غذاهای سالم و با لذت خوردن آنها) را مشاهده نمایند اهمیت بالایی دارد.آیا شما مدل خوبی برای کودکتان هستید؟

بسیار طبیعی است که کودکان درباره غذاهایی که تا کنون ندیده اند با احتیاط برخورد کنند. در اینجا با چند روش برای کمک به آنها آشنا می شویم.

* غذا را در یک محیط شاد برایشان بیاورید. کودکان به خوردن غذا در محیطهای شاد تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

* یک غذا را در محیطهای مختلفی سرو کنید.ممکن است این عمل 8 تا 15 بار تکرار شود تا کودکان به آن عادت کنند و آن را بپذیرند.

* کودکان از غذاهایی که افراد دیگر فامیل با لذت آن را می خورند لذت می برند و به آنها تمایل دارند.

* هیچ گاه کودک را مجبور به خوردن غذا یی نکنید و برای خوردن غذا، جایزه تعیین نکنید. هر دو این کارها کودک را از آن غذا دلزده می کند.

* کودک از غذاهایی که از خوردن آنها منع شده‌است و یا بعنوان جایزه تعیین شوند، لذت می‌برد.

 کودکان بطور طبیعی می‌دانند که چه مقدار غذا برای بدنشان نیاز است و معمولاً پرخوری نمی‌کنند. اگرچه به راحتی می‌توانند این خصلت را از دست بدهند. اگر به کودکان فشار وارد کنیم که بیشتر از آن چیزی که می‌خواهند بخورند و یا آنها را تشویق کنیم که بشقاب را خالی کنند، این مشکل پیش می‌آید که یاد بگیرند حتی زمانی که به اندازه کافی خورده اند، نتوانند از خوردن بیشتر خود داری نمایند و در آینده مشکل اضافه وزن برای آنها بوجود آید.

"بخاطر داشته باشید که والدین مسئول تهیه غذا هستند و این کودکان هستند که تصمیم می‌گیرند چه غذایی و به چه اندازه بخورند."

 چه غذاهایی باید به کودکان نوپا بدهیم.

 * کودکان ممکن است روزانه مقدار غذای متفاوتی را بخورند و مقدار غذا وابسته به میزان فعالیت آنها دارد.

* سعی کنید روزانه غذاهای سالم و متفاوتی به کودک بدهید. در زیر به چند نمونه از این مواد اشاره می‌کنیم. اگر کودکتان همه این غذاها را روزانه مصرف نکند، نگران نباشید.

  • سبزیجات
  • میوه
  • لبنیات(شیر، پنیر، ماست)
  • گوشت، میوه، عدس
  • نان، برنج و ماکارونی

* تخم مرغ منبع خوبی برای پروتئین و انرژی می‌باشد بنابراین غذای مقوی برای کودکان محسوب می‌شود. اگر کودکان تخم مرغ را دوست دارند می توان روزی یک تخم مرغ به آنها داد.

* کودکان نوپا برای رشد و کسب انرژی به چربی نیاز دارند. اگرچه مناسب تر است که به کودکان 2 سال به بالا از لبنیات کم چرب داده شود.بهتر است سرشیر را بعد از 5 سالگی به کودکان بدهیم.

* شیر سویا برای کودکان نوپا توصیه نمی شود، اما اگر از آن استفاده می‌کنید نوعی را انتخاب کنید که کلسیم به آن اضافه شده باشد.

* بچه های کوچک ممکن اس نتوانند فیبر زیاد را تحمل کنند، غذاهای پرفیبر یا آب میوه ممکن است باعث دل درد و یا اسهال در آنان شوند.

* معمولاً برای بچه ها مهم نیست که یک غذا را چندین بار در هفته بخورند و اکثر آنها دو تا سه غذا را ترجیح می‌دهند. این موضوعی بسیار معمولی است و همیشگی نمی‌ماند. در حقیقت وقتی کودکان به سن مدرسه می‌رسند، دوست دارند همه چیز را تجربه کنند، مخصوصاً در خانه دوستانشان.

 

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ ـ مهرنوش نصوری
اختصاصی سیمرغ   www.seemorgh.com/health