شروع رشد از دوران جنینی آغاز می‌شود. پس باید برای رسیدن به قد بلندتر، از دوران بارداری مراقبت از رشد كودك را آغاز كنیم. در دوران بارداری تغذیه مادر تأثیر زیادی بر قد كودك متولد شده دارد.


 یك متخصص تغذیه گفت: كمبود متوسط تا شدید ویتامین A مانع رشد مطلوب قدی كودكان می‌شود و مصرف آن در سنین رشد ضروری است.

سعید حسینی  افزود: شروع رشد از دوران جنینی آغاز می‌شود. پس باید برای رسیدن به قد بلندتر، از دوران بارداری مراقبت از رشد كودك را آغاز كنیم. در دوران بارداری تغذیه مادر تأثیر زیادی بر قد كودك متولد شده دارد.

این متخصص تغذیه اضافه كرد: به طوری كه مشخص شده است مصرف ناكافی ریزمغذی‌ها و استعمال دخانیات در دوران بارداری به رشد ناكافی و كم‌وزنی كودك در هنگام تولد منجر می‌شود. مصرف غذا در حد متعادل و مناسب از تمام گروه‌های غذایی برای دستیابی به رشد قدی مناسب از اهمیت به سزایی برخوردار است.

حسینی گفت: قد متوسط برای پسران شامل میانگین قد پدر و مادر به‌علاوه 6،5 سانتی متر و برای دختران میانگین قد پدر و مادر منهای 6،5 سانتی متر است.‌ برای رشد هر فرد یك دامنه یا محدوده وجود دارد. به عبارتی مرزهای بالایی و پایینی برای قد هر فرد وجود دارد كه از پیش برای هر فرد تعیین شده است.

این متخصص تغذیه گفت: باید توجه داشت كه برای حركت از مرز پایینی به مرز بالایی محدودیت زمانی وجود دارد كه نقطه شروع آن از ابتدای بارداری است كه نتیجه آن قد و وزن مطلوب در هنگام تولد خواهد بود و نقطه پایانی آن همزمان با بسته شدن صفحات رشد خواهد بود.

وی گفت: عوامل تغذیه‌ای كه باعث رشد می‌شود را می‌توان به درشت مغذی‌ها مانند مواد قندی، چربی‌ها و پروتئین‌ها كه انرژی لازم برای سوخت و ساز بدن را تأمین می‌كنند تا عوامل ساختمانی و ریزمغذی مانند انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند كلسیم، روی و منیزیم نام برد.

این متخصص تغذیه اضافه كرد: سبزی‌ها و میوه‌ها، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به خصوص پیش‌سازهای ویتامین A در رژیم غذایی ضروری است و كمبود متوسط تا شدید ویتامین A مانع رشد مطلوب كودكان می‌شود.

حسینی گفت: منابع سرشار از ویتامین A عبارتند از اسفناج، زردآلو، طالبی و دریافت كافی كلسیم كه به ویژه در دوره رشد طولی استخوان‌ها بسیار حایز اهمیت است. بنابراین تغذیه با شیر، ماست، پنیر و انواع كلم را باید به نوجوانان پیش از رسیدن به سن بلوغ توصیه كرد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health
منبع : salamatnews.com
 
مطالب پیشنهادی :
 عامل قد کشیدن در کودکان چیست؟
نقش تغذيه در افزايش قد
بچه،چرا قد نمی کشی؟!
قانون سرانگشتی افزایش وزن، قد و دور سر کودک
برای فرزند کوتاه قد من چه راه حل هایی وجود دارد؟