غذاهای مصرفی کودکانی که به مهد می روند نه تنها باید از نظر تغذیه ای مرتبا کنترل شده و حاوی مواد مغذی مناسب و متعادل باشد بلکه.....



یک نسل پیش، تجربیات تغذیه ای اکثر کودکان پیش دبستانی در خانه و در میان افراد خانواده شکل می گرفت اما امروزه تعداد زیادی از کودکان در این دوره سنی وارد مراکز روزانه نگهداری کودکان پیش دبستانی می شوند و بسیاری از آنان بیش از نیمی از مواد غذایی مورد نیاز روزانه خود را در ساعات حضور در این مراکز صرف می نمایند. غذاهای مصرفی این کودکان نه تنها باید از نظر تغذیه ای مرتبا کنترل شده و حاوی مواد مغذی مناسب و متعادل باشد بلکه از نظر ظاهر نیز جذاب بوده، به روش های صحیح تهیه شوند و با نیازهای رشدی و فرهنگی رشدی و فرهنگی کودک نیز هماهنگی داشته باشند.

به علت تاثیر گروه همسالان که قبلا به آن اشاره شد کودکان در این مراکز اغلب خوب غذا می خورند به علاوه حضور در مراکز پیش دبستانی فرصت مناسبی را برای اجرای برنامه های آموزش تغذیه فراهم می سازد. تجربه کردن غذاهای جدید و مارکت در تهیه و آماده کردن غذاهای ساده و ... از جمله فعالیت هایی هستند که عادت غذایی مثبت را در کودکان بوجود می آورند.

موارد زیر برای آموزش مناسب تغذیه ای کودکان در مراکز پیش دبستانی پیشنهاد می شوند:

بریدن تصور غذاها از مجلات

ساختن اشکالی با مواد غذایی از قبیل میوه های خشک، انواع تخمه ها، آجیل ها، ماکارونی و ...

ساختن شکل با سبزی هایی مانند هویج، سیب زمینی و ...

مسابقه حدس زدن نوع غذا از روی طعم آن

تقلید پختن نان و غذاهای مختلف با خمیرهای اسباب بازی و ...

آموزش شعرهای مربوط به مواد غذایی مختلف
 
 
 
گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
 
www.seemorgh.com/health
 
منبع: پرفسور سلطان زاده