بعضی از افسانه‌ها نسل به نسل در خانواده‌ها می‌چرخند بدون آنکه از درستی و نادرستی آن مطالب اطلاعی بدست بیاورند . در اینجا به تعدادی از این افسانه‌ها اشاره می‌کنیم.

 

 

باور 1 : گوشت قرمز برای جلوگیری از ابتلاء به کم خونی

کمبود آهن بزرگترین مشکل در بین کودکان است . نتایج بدست آمده از مرکز کنترل و پیشگیری در آنتالیا نشان داده است که 9 درصد کودکان بین 1 تا 2 سالگی، 3 درصد از کودکان بین 3 تا 5 سالگی و 2 درصد از کودکان بین 6 تا 11 سال از فقر آهن رنج می‌برند. طبق نظریه پروفسر کاترین زلمن ، حتی بدون مصرف گوشت قرمز نیز می‌توان از فقر آهن کودکان پیشگیری نمود. زیرا برخی از خانواده‌ها گیاه خوار هستند و همچنین برای کودکان جویدن گوشت سخت است.  اگرچه گوشت قرمز حاوی آهن است و براحتی جذب می‌شوند، اما می‌توان مواد معدنی مورد نیاز کودکان را بوسیله خوردن نان و میوه‌های خشک نظیر آلو بخارا، اسفناج،‌ لوبیا، عدس، تخم مرغ، ماهی و گوشت ماکیان تامین نمود.

کودکان زیر 10 سال حداقل به 10 میلی گرم آهن در روز نیازدارند. اگر احساس می‌کنید که حتی بعد از مصرف این مواد علائم کم خونی در کودکانتان مشاهده می‌شود می‌توانید با مشورت پزشک از مکمل استفاده نمایید.

باور 2: کودکانی که از خوردن سبزیجات فرار می‌کند ویتامین و مواد معدنی را از دست می‌دهند.

بسیاری از کودکان از خوردن سبزیجات فرار می‌کنند، یکی از دلایل آن می‌تواند خوردن میوه‌های شیرین باشد که کودکان از خوردن آنها بیشتر از سبزیجات لذت می‌برند. میوه‌ها حاوی ویتامین و فیبر هستند .

اگر کودک شما از خوردن هویج امتناع می‌کند سعی کنید کمبود ویتامین A را بوسیله میوه‌هایی نظیر زردآلو و طالبی تامین نمایید. توت رنگی یا پرتقال می‌توانند جایگزین اسفناج شود تا کمبود فولیک اسید را جبران نماید. موز نیز می‌تواند کمبود پتاسیم را جبران کند و همچنین مرکبات می‌توانند به جای کلم بروکلی ، ویتامین C مورد نیاز را تامین نماید. اما اگر باز هم کودکان از خوردن سبزیجات اجتناب نمایند حتماً باید آن را جزء برنامه غذایی گذاشت زیرا سبزیجات علاوه بر تامین ویتامینها و مواد معدنی مواد دیگری نیز دارند که برای سلامتی مفید هستند.

باور 3: لبنیات سرماخوردگی کودکان را بدتر می‌کند.

گفته می‌شود که لبنیات باعث افزایش مخاط بینی می‌شود که این گفته کاملاً نادرست می‌باشد. لبنیات قسمت پشتی گلو را  نرم می‌کند و به فرد احساس خوبی منتقل می‌کند. اگر کودک شما از خوردن شیر امتناع می‌کند می‌توانید به او آب میوه، آب و یا سوپ بدهید زیرا حتماً باید در صورت سرماخوردگی مخاط از راه بینی خارج شود.

باور 4: برای جلوگیری از چاقی باید از خوردن مواد چرب خودداری نمایید.

نوزادان و کودکان حدود 40 درصد از کالری خود را از چربیها بدست می‌آورند زیرا مغز و اندام آنها به سرعت رشد می‌کند. مغز برای رشد نیازمند اسیدهای چرب می‌باشد.

به همین دلیل است که متخصصان خوردن شیر را برای کودکان زیر 2 سال سفارش نموده‌اند. در کودکان بزرگتر نیز اسیدهای چرب برای سلامت پوست، رشد مناسب، تولید هورمونهای جنسی و جذب ویتامین ضروری است. اما بعد از 2 سالگی جذب 30 درصد کالری کافی می‌باشد.

مصرف چربی‌‌های موجود در غذا به سیر شدن کودکان کمک می‌کند. اگر کودک را از خوردن چربی منع نماییم، بچه‌ها مجبور می‌شوند که غذای زیادی مصرف نمایند که همین عامل باعث اضافه وزن در آنها می‌شود.

ب 5 : شکرعامل بیش فعالی کودکان است.

مطالعات هیچ شواهدی حاکی از تاثیر شکر در بیش فعالی کودکان نشان نداده‌اند. در واقع آزمایشی که بر روی حیوانات صورت گرفته‌ است نشان داده است که مصرف شکر فعالیت حیوانات را  کم کرده است.
 
 
 
ادامه دارد .....
 
 
مطالب مرتبط
 
حقایقی که باید درباره تغذیه کودکان بدانیم(2)
 
 
تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ ـ مهرنوش نصوری
 
اختصاصی سیمرغ     www.seemorgh.com/health