5 مسکن طبیعی به توصیه متخصصان طب سنتی
ترکیب شیمیایی «سالیسین» که با عنصر اصلی موجود در آسپرین شباهت دارد در پوست درخت بید موجود است و به عنوان یک مسکن عمل می کند.

اکثر افراد هنگامی که دچار دندان درد، کمردرد یا دردهای دیگری از این دست می‌شوند برای تسکین درد خود به مصرف داروهای شیمیایی روی می‌آورند؛ طبیبان سنتی پیشنهاد دیگری برای کاهش و تسکین درد دارند. کار‌شناسان سلامت معتقدند در برخی مواقع می‌توان از مسکن‌های طبیعی مختلف برای تسکین درد کمک گرفت و بسیاری از داروهای گیاهی در درمان التهاب و دیگر بیماری‌های مرتبط با آن موثرند. گزینه‌های درمانی گیاهی در گروه داروهای جایگزین و مکمل قرار می‌گیرند که برخی از انواع موثر آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:


- پوست درخت بید:

برخی افراد اغلب از پوست درخت بید برای تسکین علائم التهاب که عامل اصلی بیشتر درد‌ها به حساب می‌آید، استفاده می‌کنند. ترکیب شیمیایی «سالیسین» که با عنصر اصلی موجود در آسپرین شباهت دارد در پوست درخت بید موجود است.
از مدت‌ها قبل برخی از افراد پوست درخت بید را برای رهایی از درد و تب می‌جویدند. اکنون نیز این ماده به عنوان گیاهی خشک فروخته شده و شبیه به چای مصرف می‌شود. همچنین می‌توان از آن برای درمان سردرد، کمردرد، التهاب مفاصل و چندین بیماری دیگر استفاده کرد. با این وجود زیاده‌روی در مصرف این گیاه موجب به هم خوردن معده، طولانی شدن زمان خونریزی و کاهش سرعت عملکرد کلیه‌ها می‌شود.


- زردچوبه:

این چاشنی که در غذاهای هندی استفاده فراوانی دارد حاوی ترکیب «کورکومین» است که به عنوان یک نوع آنتی اکسیدان، بدن را در برابر مولکول‌های رادیکال آزاد که به سلول‌ها و بافت‌ها آسیب می‌رسانند، حفاظت می‌کند. زردچوبه برای درمان بیماری‌های مختلفی از جمله به هم خوردن معده، پسوریازیس، زخم‌ها، سوءهاضمه، رودل و حتی سرطان مورد استفاده دارد. همچنین برخی از مبتلایان به التهاب مفاصل به مصرف زردچوبه به عنوان یک مسکن طبیعی روی می‌آورند چراکه این ادویه به تسکین التهاب کمک می‌کند.


- میخک:

میخک نیز همچون دیگر مکمل‌های گیاهی برای درمان انواع مختلف بیماری‌ها کاربرد دارد. این گیاه دارویی می‌تواند در درمان سرماخوردگی و حالت تهوع موثر باشد. همچنین می‌توان از آن برای تسکین دردهای مرتبط با سردرد، التهاب مفاصل و دندان درد بهره برد. نتایج به دست آمده در یک بررسی حاکی از آن است که میخک در بهبود عفونت‌های قارچی تاثیرگذار است هرچند ضرورت دارد تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. با این حال کار‌شناسان به افراد مبتلا به اختلال‌های خونریزی یا مصرف‌کنندگان داروهای رقیق‌کننده خون در مورد مصرف میخک هشدار می‌دهند چراکه روغن این گیاه موجب افزایش خطر خونریزی‌های غیر معمولی می‌شود.


- طب سوزنی:

این شیوه درمانی سنتی در چین با متعادل ساختن مجراهای طبیعی انرژی در بدن به تسکین انواع درد کمک می‌کند. متخصصانِ طب سوزنی در این روش درمانی، سوزن‌های بسیار ظریف و ریزی را داخل پوست وارد می‌کنند. همچنین محل قرار دادن این سوزن‌ها به منبع و علت درد بستگی دارد. در این روش شدت درد بیمار به دلیل ترشح ماده شیمیایی سروتونین که تسکین دهنده درد است کاهش می‌یابد.


- گرما و سرما:

در میان شایع‌ترین روش‌های خانگی درمان درد می‌توان به قرار دادن مستقیم یخ یا حرارت دادن محل درد اشاره کرد. در حالی که این دو روش به نظر مسکن‌های شگفت‌انگیزی نیستند اما اغلب مردم به طور دقیق آگاه نیستند که از هر کدام از این دو روش در چه مواقعی استفاده کنند تا به نتیجه مطلوب برسند. در موارد کشیدگی ماهیچه‌ای و تاندون‌ها می‌توان با قرار دادن یخ از میزان التهاب و ورم بلافاصله پس از آسیب‌دیدگی کاست. همچنین پس از رفع التهاب، گرما در کاهش میزان سفتی ناشی از کشیدگی ماهیچه‌ای موثر است. قرار دادن کیسه یخ روی سر در تسکین سردرد نیز مفید است. علاوه بر این باید دقت داشت در صورتی که علت درد از آرتروز ناشی شود حرارت دادن بیش از استفاده از کیسه یخ تاثیرگذار خواهد بود.
به گزارش هلث لاین، این مسکن‌های طبیعی تنها برای درمان برخی از انواع درد‌ها موثرند و ممکن است این مواد خوراکی برای تمام انواع دردهای مفید نباشند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ایسنا