گیاهان خواب آور را می شناسید؟
یک ساعت پیش از آن که به رختخواب بروید گفت و گو کردن با افراد را متوقف کنید تا مغزتان آرام شود.

خواب راحتی ندارید؟ پزشکان معتقدند باید علت نداشتن خواب راحت را در سبک زندگی - مصرف بیش از اندازه کافئین، ورزش نکردن، کار شبانه و تماشای تلویزیون پس از رفتن به رختخواب - افراد جست و جو کرد. اگر تغییر سبک زندگی تاثیر مثبتی بر بی خوابی تان نگذاشت، به پزشک مراجعه کنید. اما مصرف مکمل ها نیز می توانند خواب راحتی برایتان به ارمغان آورند.

در ادامه می توانید توصیه های دو متخصص خواب - دکتر شارون پلنک، متخصص مدرسه پزشکی دانشگاه پیتسبورگ و دکتر آلون اویدان، پژوهشگر خواب مدرسه پزشکی UCLA - را درباره مکمل های خواب بخوانید:

چهار مکمل برای داشتن خواب طبیعی و راحت :

- چای بابونه

- ملاتونین

- ریشه سنبل الطیب

- کاوا

 

دکتر پلنک مصرف چهار مکمل فوق - به خصوص ملاتونین و سنبل الطیب - را توصیه می کند و می گوید:" نتایج بررسی های دانشمندان نشان داده مصرف این مکمل ها تاثیر مثبتی بر کیفیت خواب انسان می گذارند. بهتر است در روزهای نخست مقدار اندکی از مکمل ها را مصرف کنید و به تدریج بر میزان مصرف بیفزایید. برای داشتن خواب راحت نباید از مکمل ها در طولانی مدت استفاده کرد. باید سبک زندگی تان را تغییر دهید تا خواب راحتی داشته باشید."

 

چای بابونه برای خواب

تعداد زیادی از افراد در طول سده های گذشته برای داشتن خوابی راحت چای بابونه می نوشیدند. نتایج بررسی های دانشمندان نشان داده چای بابونه خواص آرام بخشی زیادی دارد. نتایج پژوهش های دانشمندان ژاپنی بر روی موش ها نشان داده گیاه بابونه همانند یک دوز داروی بنزو دیازپین به موش ها کمک می کند تا به خواب بروند. اما دانشمندان معتقدند برای شناسایی خواص گیاه بابونه بررسی های بیشتری نیاز است. کارشناسان اداره غذا و داروی آمریکا (FDA ) نیز پس از بررسی های متعدد اعلام کردند نوشیدن چای بابونه عوارض جانبی ویژه و خطرناکی ندارد. دکتر پلنک می گوید:" دو یا سه کیسه چای بابونه را درون قوری بگذارید و رویش آب جوش بریزید و در قوری را ببندید تا روغن موجود در بابونه که خواص دارویی زیادی دارد حفظ شود." اگر حساسیت دارید و باردار هستید بهتر است از نوشیدن این چای گیاهی بپرهیزید.

 

ملاتونین برای خواب

ملاتونین نوعی هورمون طبیعی است که به منظم شدن چرخه خواب و بیداری کمک می کند. نتایج مطالعات دانشمندان نشان داده ملاتونین تاثیر چشمگیری بر بهبود کیفیت خواب افراد می گذارد. دکتر پلنک می گوید:" ملاتونین به سرعت ترشح می شود و تاثیر می گذارد. اگر نیمه های شب از خواب بر خاستید و بی خواب شدید، می توانید مکمل ملاتونین را مصرف کنید و به خواب بروید."

دکتر اویدان نیز می افزاید:" مکمل های ملاتونین نیز می توانند تاثیر مثبتی بر درمان اختلال خواب بگذارند." اما دانشمندان معتقدند باید در انتخاب زمان مصرف این مکمل دقت کرد. به عنوان مثال، در ابتدای سفری که ساعت های خواب را تغییر می دهد، باید مکمل ملاتونین را پیش از به خواب رفتن مصرف و در فواصل زمانی معین تکرار کرد.

 
سنبل الطیب برای خواب

ریشه گیاه سنبل الطیب از دو هزار سال پیش تا کنون به عنوان داروی ضد دلشوره و آرام بخش شناخته شده است. بررسی نتایج 16 مطالعه نشان داده ریشه گیاه سنبل الطیب به داشتن خواب راحت کمک زیادی می کند و کیفیت خواب را بهبود می بخشد. تاثیر ریشه گیاه سنبل الطیب در دراز مدت نمایان می شود، بهتر است این مکمل را هر شب برای دوره ای کوتاه مصرف کنید. هرگز این مکمل را همراه داروهای خواب آور و الکل مصرف نکنید. به خاطر داشته باشید که حداکثر زمان مصرف این مکمل شش هفته است.

 

کاوا برای خواب

کاوا گیاهی است از خانواده فلفل که تاثیر زیادی بر کاهش اضطراب می گذارد. بررسی نتایج شش مطالعه نشان داده میزان کاهش اضطراب در میان بیمارانی که گیاه کاوا را مصرف کرده اند در مقایسه با کسانی که دارونما خورده اند بسیار زیاد بوده است. آکادمی پزشکان خانواده آمریکا اعلام کرده استفاده کوتاه مدت از مکمل کاوا برای بیماران مبتلا به اضطراب خفیف تا متوسط مفید است، اما اگر الکل می نوشید یا داروی کاهش کلسترول خون مصرف می کنید باید از مصرف این مکمل بپرهیزید. سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه کرده پیش از مصرف مکمل کاوا با پزشک مشورت کنید.

 

توصیه های مفید برای داشتن خوابی راحت

پیش از مصرف مکمل های خواب، برای داشتن خواب راحت لازم است نکات زیر را بخوانید و اجرا کنید.

- از گوش گیر استفاده کنید، پنجره ها را ببندید، پرده های ضخیم و چشم بند به دیوار و چشم ها بزنید.

- از سه ساعت پیش از آن که به رختخواب بروید غذا نخورید.

- از چهار تا شش ساعت پیش از آن که به رختخواب بروید کافئین ننوشید.

- دست کم پنج ساعت پیش از آن که به رختخواب بروید پیاده روی کنید تا میزان هورمون های اضطراب بدن تان کاهش یابد.

- پس از خوردن ناهار نخوابید.

- یک ساعت پیش از آن که به رختخواب بروید گفت و گو کردن با افراد را متوقف کنید تا مغزتان آرام شود.

- مطمئن شوید اتاق خواب درجه حرارت و تهویه مناسبی دارد.

- تکنیک های تمدد اعصاب مانند مدیتیشن را بیاموزید.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : خبرگزاری آریا