نحوه تشخیص روغن زیتون خالص را بدانید
متوسط مصرف سرانه روغن زیتون در جهان 500 گرم است در حالی که سرانه مصرف این محصول در ایران حدود 200 گرم است.

عضو هیئت مدیره شورای ملی زیتون ایران گفت: روغن زیتون‌ پومیس - روغن تفاله زیتون - است که به صورت قاچاق وارد بازار می‌شود و از نظر استانداردهای کشورمان قابلیت مصرف انسانی ندارد. نادر جلالت در همایش اصلاح الگوی مصرف روغن که در دانشکده علوم پزشکی ساوه برگزار شد، اظهار کرد: روغن تفاله زیتون در بازار به قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد و به صورت غیرقانونی و آن هم از نوع روغن زیتون پومیس، از تفاله زیتونی بدست می‌آید که یک بار روغن‌کشی شده و با روغن زیتون بکر مخلوط می‌شود و غیر قابل مصرف انسانی است.

جلالت رنگ روغن زیتون خالص و مرغوب را زرد متمایل به سبز عنوان کرد و گفت: باید تلخی و تیز بودن آن انتهای گلو را بسوزاند و بوی میوه زیتون احساس شود. وی تاکید کرد: مردم باید بدانند که زیتون‌های سیاهی که توسط سولفات آهن به رنگ تیره درآمده است را به هیچ وجه خریداری و مصرف نکنند.

عضو شورای ملی زیتون در مورد روش تشخیص روغن زیتون خالص فرابکر گفت: نخست آنکه رنگ آن باید زرد تا زرد مایل به سبز باشد. دوم اینکه بوی میوه از جمله بوی سیب، گوجه فرنگی، میوه زیتون یا علف تازه بدهد که البته در این دو روش امکان تقلب با افزودن اسانس‌های مختلف وجود دارد. وی ادامه داد: روش سوم مهم‌ترین روش تشخیص بوده و تاکنون کسی نتوانسته در این زمینه تقلب کند و به تست چشایی مربوط است. بدین صورت که شما یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را در دهان خود می‌ریزید، آن را در داخل دهان می‌چرخانید و با استشمام هوا آن را پایین می‌برید باید پس از چند ثانیه در انتهای گلو تلخی و تندی حس شود که گلو را می‌سوزاند و گاهی ممکن است از شدت تندی فرد به سرفه بیفتد. درست پس از یک دقیقه مزه تلخی و تندی از بین می‌رود و خوشمزه می‌شود؛ ضمن اینکه فرد با خوردن این روغن در دهان خود احساس چربی نمی‌کند.

جلالت در ادامه با مقایسه میزان مصرف زیتون در جهان و ایران گفت: متوسط مصرف سرانه روغن زیتون در جهان 500 گرم است در حالی که سرانه مصرف این محصول در ایران حدود 200 گرم است. وی با بیان اینکه برای حفظ سلامتی باید همراه غذا و نه قبل یا بعد از آن چند عدد زیتون مصرف شود، افزود: هزینه برای سلامتی، بهترین پس‌انداز برای انسان است. جلالت با بیان اینکه یکی از دلایلی که مردم از روغن زیتون خیلی کم استفاده می‌کنند قیمت بالای آن است، گفت: گران‌ترین وسایل ارتباطی و یا تزئیناتی را برای خود و خانواده تهیه می‌کنیم اما حاضر نیستیم از روغن زیتون که برای سلامتی ما مفید است، استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه امراضی از قبیل بیماری‌های قلبی و عروقی با استفاده از روغن پالم تشدید می‌شود، افزود: از مجموع یک میلیون و 250 هزار تن روغن وارداتی به کشور 750 هزار تن آن روغن پالم است. به گفته جلالت واردات این میزان روغن پالم نتیجه سودجویی‌هایی است که انجام شده و سلامت انسان را تهدید می‌کند، چرا که این روغن، اسید اشباع بالایی داشته و به همین دلیل هم نسبت به سایر روغن‌ها، آسیب بیشتری را به انسان وارد می‌کند. عضو هیئت مدیره شورای ملی زیتون ایران در خصوص نحوه صحیح حمل زیتون پس از برداشت نیز گفت: به‌دلیل عدم آگاهی، باغداران بعد از برداشت، زیتون را در گونی‌های 50 تا 100 کیلویی ریخته و نگهداری می‌کنند که سبب پایین آمدن کیفیت آن می‌شود. به گفته وی زیتون برداشت شده باید در سبدهای با ارتفاع حداکثر 30 سانت حمل شود تا ضمن هوادهی به زیتون‌ها از کیفیت آن کاسته نشده و در اثر فشار، روغن آن از گونی خارج نشود.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : ایسنا