با خوردن این مواد غذایی سرما نمی خورید
رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای به كوتاه شدن دوره سرماخوردگی كمك می‌كنند، در این مطلب به برخی از این توصیه‌های تغذیه‌ای اشاره خواهیم كرد. شما با رعایت این نکات سرما نمی خورید.

تغذیه و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا

با فرارسیدن پاییز ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا به یك اپیدمی ‌تبدیل می‌شود. از آنجا که رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای به كوتاه شدن دوره این بیماری‌ها كمك می‌كند، در این مطلب به برخی از این توصیه‌های تغذیه‌ای اشاره خواهیم كرد.

 

زنجبیل

همه ما زنجبیل را به‌عنوان یك گیاه با خاصیت ضددرد معده و ضدتهوع می‌شناسیم در حالی كه برای كاهش شدت علایم سرماخوردگی نیز مفید است. زنجبیل تازه یا پودرشده را می‌توان در تهیه انواع غذاها و حتی نوشیدنی‌ها به كار برد و خاصیت ضدالتهابی آن به بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا كمك می‌کند.

 

سبزیجات و آب‌ سبزیجات 

خوردن انواع سالاد به كوتاه شدن دوره نقاهت بعد از یك آنفلوانزای سخت كمك خواهدكرد. می‌توانید آب سبزی‌های تازه را هم بگیرید و با هم مخلوط و میل كنید. با این كار سیستم ایمنی‌ بدن تقویت می‌شود. آب سبزی‌هایی مانند هویج، گوجه‌فرنگی و حتی كرفس از بهترین‌هاست.

 

گوشت بوقلمون

گوشت این پرنده یكی از منابع عالی پروتئین محسوب می‌شود و خوردن آن به تقویت سیستم ایمنی بدن كمك می‌كند. البته اگر همراه آن سبزی‌های تازه‌ای مانند سبزی‌های برگ سبز تیره و گوجه‌فرنگی نیز استفاده شود، این خاصیت افزایش خواهد یافت.

 

سوپ مرغ 

خوردن مواد غذایی آبكی در دوران سرماخوردگی آب و موادمغذی مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد. در این میان سوپ مرغ یكی از بهترین‌هاست زیرا بررسی‌ها نشان داده‌اند ایمنی بدن را افزایش می‌دهد و از گرفتگی راه‌های بویایی و ابتلا به عفونت‌های باكتریایی و ویروسی جلوگیری می‌كند.

 

چای گرم

چای سبز و سفید و سیاه به دلیل داشتن تركیب‌هایی با خاصیت آنتی‌اكسیدانی، به كاهش علایم تنفسی سرماخوردگی و آنفلوانزا كمك می‌كنند. اگر این نوشیدنی‌ها را با عسل و كمی ‌آبلیموی تازه میل كنید، این خاصیت چند برابر خواهد شد.

 

سیر 

سیر را برای طعم دادن به غذاها، به‌خصوص سوپ، می‌توانید استفاده كنید. این گیاه با خاصیت ضدمیكروبی، از شدت یافتن بیماری‌هایی با منشاء ویروسی و باکتریایی جلوگیری خواهدكرد.

 

موز 

اگر سرماخوردگی شما علایمی مانند تهوع، استفراغ و اسهال دارد، خوردن موز می‌تواند به كاهش شدت این علایم كمك كند. موز میوه‌ای آسان‌هضم است و پوره یا تکه‌هایی از آن، غذایی مناسب برای مبتلایان به این بیماری محسوب می‌شود.

 

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
اختصاصی سیمرغ