مصرف قهوه و الکل ممنوع!
خواص قهوه، مضرات قهوه، مصرف قهوه و داروها و غیره جزو مسائلی است که باید در خصوص آن ‌ها اطلاعات کافی داشته باشید.

واقعیت های مهم درباره قهوه

آیا جزو افرادی هستید که زیاد قهوه می‌نوشید و حتی یک روز را هم نمی‌توانید بدون آن به شب برسانید؟ باید بدانید که واقعیت‌های جالب و قابل توجهی در خصوص این نوشیدنی پرطرفدار وجود دارد که باید بدانید. در این مطلب شما را با 10 واقعیت جالب در خصوص قهوه آشنا می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

   

مصرف قهوه با برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها توصیه نمی‌شود

اگر مشغول مصرف آنتی‌بیوتیک هستید در مصرف قهوه احتیاط کنید. این نوشیدنی حاوی کافئین است و نباید با آنتی‌بیوتیک‌هایی که برای درمان عفونت‌های ادراری مصرف می‌شوند نوشیده شود. علاوه بر این توصیه می‌شود که قهوه به همراه داروهای آنتی‌هیستامین مانند «تئوفیلین» مصرف نشود. آنتی‌بیوتیک‌ها در روند دفع کافئین اشکال ایجاد می‌کنند بنابراین امکان دارد که میزان این ترکیب در بدن بیش از اندازه معمول برسد و یا این که عوارض داروی تئوفیلین را بیشتر کند. البته این مسئله صرفاً در خصوص قهوه نیست. لازم است که در طول درمان با این آنتی‌بیوتیک‌ها از مصرف چای و نوشابه‌های کولا نیز بپرهیزید چون حاوی کافئین هستند. اگر برای درمان آسم تحت درمان با تئوفیلین هستید نیز این توصیه‌ها را آویزه گوشتان کنید. اگر کافئین از بدن دفع نشده و بیش از اندازه شود خود را با علائمی مانند تپش قلب، لرز، تعریق و حتی توهم نشان می‌‌دهد.

   

قهوه باعث کاهش وزوز گوش می‌شود

نتایج یک پژوهش آمریکایی که در سال 2014 به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که مصرف کافئین می‌تواند باعث کاهش وزوز گوش شود. محققان روی 65 هزار زن داوطلب بررسی‌هایی آغاز کردند. در طول این بررسی‌ها خانم ‌های شرکت کننده روزانه 3 تا 4 فنجان یعنی معادل 450 تا 500 میلی‌گرم کافئین دریافت کردند. محققان مشاهده کردند که وزوز گوش در این خانم‌ها به میزان 15 درصد کمتر از افرادی شده است که روزانه کمتر از یک فنجان قهوه (معادل 150 میلی‌گرم کافئین) مصرف می‌کنند. به عقیده محققان کافئین باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شده و به طور مستقیم روی گوش داخلی تأثیر می‌گذارد.

   

نباید روزانه بیش از 4 فنجان قهوه نوشید

در ماه می سال 2015، آژانس اروپایی سلامت غذایی اعلام کرده است که جذب کافئین باید به روزانه 400 میلی‌گرم یا 4 فنجان اسپرسو محدود شود.

   

قهوه دومین نوشیدنی پرمصرف در کشورهای اروپایی است

در کشوری مانند فرانسه قهوه دومین نوشیدنی پرمصرف است. در واقع فرانسوی‌ها قهوه‌خورهای قهاری هستند که بعد از آب بیشتر قهوه می‌خورند.

 

1 فنجان قهوه باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد می‌شود

محققان 34 پژوهش انجام شده را بررسی مجدد کرده و در سال 2015 اعلام کردند مصرف قهوه برای مقابله با سرطان کبد مفید است. به عقیده این محققان مصرف هر فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به سرطان کبد را به میزان 14 درصد کاهش می‌دهد. این خاصیت قهوه را مدیون وجود ترکیباتی می‌دانند که اثرات سموم و به‌ ویژه آفلاتوکسین موجود در مواد غذایی که در ابتلا به این سرطان نقش مهمی دارد را کاهش می ‌دهند.

  

در سرتاسر جهان در هر ثانیه بیش از 1600 فنجان قهوه نوشیده می‌شود

بر اساس آماری که در سایت آماری Planetoscope منتشر شده است سالانه 400 میلیارد فنجان قهوه در جهان نوشیده می‌شود که معادل 1684 فنجان در ثانیه است.

   

آقایانی که قهوه مصرف می‌کنند عملکرد جنسی بهتری دارند

بر اساس نتایج پژوهشی که در دانشگاه تگزاس ایالات متحده آمریکا انجام شده و در ماه می 2015 به چاپ رسیده است، آقایانی که روزانه یک تا دو فنجان قهوه می‌نوشند کمتر در معرض اختلالات نعوظی قرار می‌گیرند. به عقیده این متخصصان این خطر متناسب با میزان مصرف می‌تواند تا 40 درصد کاهش پیدا کند. متخصصان بر این عقیده هستند که قهوه باعث بروز مجموعه‌ای از واکنش‌ها می‌شود که عروق خونی موجود در آلت تناسلی مردانه را گشادتر می‌کند. این مسئله نیز به گردش خون مناسب در این عضو منجر شده و نعوظ بهتری ایجاد می‌شود.

   

مصرف قهوه و الکل ممنوع

مصرف همزمان این نوشیدنی و نوشیدنی های الکلی خطرآفرین است. این همزمانی مصرف باعث بروز مشکلات زیادی مانند پنهان کردن اثرات افسردگی ناشی از مصرف الکل، کم آبی بدن، مشکلات کلیوی و اختلال در ضربان قلب در افراد مستعد می‌شود.

   

قهوه تنها گیاه حاوی کافئین نیست

کافئین به طور طبیعی در بیش از 60 گیاه وجود دارد که علاوه بر قهوه، در چای، کولا، گیاه گوارانا و گیاه مته نیز وجود دارد.

   

نوشیدن قهوه سدی در برابر آلزایمر

قهوه برای مغز مفید است. محققان سازمان بهداشت جهانی در سال 2014 اعلام کرده‌اند که نوشیدن 3 تا 5 فنجان قهوه در روز باعث کاهش 20 درصدی خطر ابتلا به آلزایمر می‌شود. به عقیده این محققان وجود ترکیبی به نام پولیفنول که ترکیبی آنتی‌اکسیدانی است بیشترین تأثیر را در مقابله با آلزایمر دارد. با این حال یادتان باشد که روزانه بیش از 3 تا 4 فنجان قهوه مصرف نکنید. بهتر است از ساعت 17 به بعد نیز قهوه ننوشید تا خواب راحتی داشته باشید. چون کافئین موجود در این نوشیدنی باعث بروز بی ‌خوابی به خصوص در افراد مستعد می‌شود.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : tebyan.net