تخم مرغ را باید حتما در یخچال نگهداری کنیم؟
تخم‌مرغ شانه‌ای بهتر است یا بسته‌بندی؟ تخم‌مرغ را می‌توان در دمای محیط نگهداری کرد یا نه؟ و اینکه تفاوت تخم‌مرغ‌هایی با بسته‌بندی‌های مختلف چیست؟

تخم‌مرغ را می‌توان در دمای محیط نگهداری کرد یا نه؟

تخم‌مرغ محصولی است که همواره سوال‌های زیادی درباره خرید و مصرف آن مطرح بوده و هست. سوال‌هایی مانند اینکه تخم‌مرغ شانه‌ای بهتر است یا بسته‌بندی؟ تخم‌مرغ را می‌توان در دمای محیط نگهداری کرد یا نه؟ و اینکه تفاوت تخم‌مرغ‌هایی با بسته‌بندی‌های مختلف چیست؟ از این‌رو، در این مطلب پای صحبت‌های دکتر سیدفرزاد طلاکش، دبیر ستاد کشوری ترویج مصرف تخم‌مرغ نشستیم تا پاسخ سوال‌های خود را از ایشان بگیریم.


آیا نگه داشتن تخم‌مرغ‌ها برای مدت کوتاه در سوپرمارکت‌ها یا میادین میوه و تره‌بار، اشکالی ندارد؟

آنچه که در تمام منابع علمی درباره نگهداری از تخم‌مرغ آمده، این است که تخم‌مرغ باید در یخچال نگهداری شود اما مراکز عمده پخش تخم‌مرغ مانند میادین میوه‌وتره‌بار که تخم‌مرغ آنها برای مدت زمان طولانی باقی نمی‌ماند، می‌توانند این محصول را به‌مدت کوتاهی در دمای 12-10 درجه سانتی‌گراد در محیط هم نگهداری کنند.

 

آیا این کار باعث کاهش عمر ماندگاری تخم‌مرغ نمی‌شود؟

چرا. به‌طور کلی، هریک روز نگهداری تخم‌مرغ در دمای محیط، معادل نگهداری آن به‌مدت یک هفته در یخچال است. به‌عبارت ساده‌تر، نگه داشتن این محصول در فضای محیط، به‌شدت باعث کاهش عمر ماندگاری آن می‌شود. تازه این مساله، تنها در مورد تخم‌مرغ‌هایی با پوسته‌های کاملا سالم مطرح است و تخم‌مرغ‌هایی با پوسته‌های ترک‌دار، شکسته و نوک‌زده را شامل نمی‌شود.

 

در حال حاضر، تخم‌مرغ‌های شانه‌ای یا فله‌ای کنار تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند. توصیه شما به خرید و مصرف کدام‌یک از این محصول‌هاست؟

قطعا توصیه ما خرید و مصرف تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی است. به‌طور حتم، آنچه که در مورد بسته‌بندی تمام مواد غذایی وجود دارد، در مورد تخم‌مرغ از اهمیت بالاتری برخوردار است. پوسته تخم‌مرغ، حداقل 11 هزار منفذ دارد. از این‌رو، امکان خروج دی‌اکسید کربن از پوسته و ورود اکسیژن از طریق این منافذ به بافت تخم‌مرغ وجود دارد. به‌همین دلیل هم تخم‌مرغ‌های شانه‌ای و فله‌ای، بیشتر از تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی در معرض فساد و آلودگی قرار می‌گیرند. درضمن خرید تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی این امکان را به ما می‌دهد که عادت نادرست شستن تخم‌مرغ، پیش از قرار دادن آن داخل یخچال را از سرمان دور کنیم.

 

چرا؟

تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی، کاملا تمیز و بهداشتی هستند و گاهی نیازی به شستن، حتی قبل از مصرف هم ندارند. این در حالی است که پایین بودن بهداشت تخم‌مرغ‌های شانه‌ای و فله‌ای، باعث می‌شود برخی از افراد نتوانند آنها را بدون شستن، داخل یخچال بگذارند. این شستن‌ها می‌توانند باعث ورود آب به بافت تخم‌مرغ از طریق منفذهای پوستی آنها شوند و شانس فساد یا کپک زدن تخم‌مرغ را بالا ببرند.

 

آیا میزان نظارت بر بهداشت و سلامت تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی و شانه‌ای هم با یکدیگر متفاوت است؟

بهتر است بدانید تمام مقررات و کنترل‌های بهداشتی در مراکز بسته‌بندی روی تخم‌مرغ‌های بسته‌بندی‌شده انجام می‌گیرد و تخم‌مرغ‌های معیوب یا مساله‌دار از تخم‌مرغ‌های سالم، جدا خواهند شد. این در حالی است که معمولا تخم‌مرغ‌های شانه‌ای و فله‌ای به‌طور مستقیم از مرغداری به فروشگاه‌های عرضه مواد غذایی فرستاده می‌شوند و علاوه بر اینکه هیچ کنترل بهداشتی‌ای روی آنها صورت نمی‌گیرد، تاریخ مصرف مشخصی هم ندارند. این تخم‌مرغ‌ها در صورت تاریخ‌دار بودن، باز هم مورد تایید نیستند چون تاریخ تولید و مصرفشان بدون نظارت در مرغداری‌ها خورده شده و به‌دلیل اینکه نام و نشان تولیدکننده روی آنها وجود ندارد، امکان رهگیری تخم‌مرغ‌های ناسالم فله‌ای یا شانه‌ای وجود نخواهد داشت.

 

آیا تفاوتی هم بین بسته‌بندی‌های مختلف تخم‌مرغ وجود دارد؟

نه، برخی از تخم‌مرغ‌ها در بسته‌بندی‌های فومی یا مقوایی و برخی از آنها هم در بسته‌بندی‌های تلقی عرضه می‌شوند. برخی ترجیح می‌دهند محصول‌های انتخابی خود را قبل از خرید ببینند و از سلامتش مطمئن شوند. تفاوت بسته‌بندی‌ها، برای جلب نظر مخاطبانی با سلیقه‌های متفاوت است و تفاوتی در بهداشت یا سلامت محصول‌های موجود در آنها وجود ندارد.

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع : salamat.ir