بذر کتان باعث می شود شما احساس سیری بیشتری کنید!
مطالعات اخیر نشان داده اند که بذر کتان می‌تواند به‌خوبی میزان کلسترول خون را کاهش دهد و به حفظ و ثابت نگه داشتن سطوح قند خون کمک کند. همچنین این بذر می تواند در کاهش از دست دادن استخوان، بهبود کاهش وزن ، افزایش عملکرد ایمنی و مقابله با سرطان موثر باشد.

فواید و موارد منع مصرف بذر کتان

بذر کتان غنی از ویتامین ها و مینرال ها بخصوص ویتامین های گروه B ، منیزیوم ومنگنز میباشد. سرشار از هر 2 نوع فیبر محلول و نامحلول نیز می باشد. همچنین دارای فیتوکمیکال هایی از قبیل لیگنان است که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارند. اسیدهای چرب امگا 3 نیز که کلید مبارزه با التهابات هستند در این دانه به فراوانی یافت میشوند. روغن بذر کتان حدود 50 درصد آلفا لینولنیک اسید (ALA) دارد که 5 برابر بیشتر از روغن گردو یا کانولا است و این دو روغن غنی ترین منابع ALA بعد از روغن بذر کتان هستند.

 

فیبرهای محلول موجود در بذر کتان می‌توانند کلسترول خون را کاهش دهند و مانع از رسوب چربی و تشکیل پلاک در دیواره‌های عروق شوند. این رسوبات چربی می‌توانند شریان‌های بدن را مسدود کنند، باعث فشار خون بالا و در نهایت منجر به سکته‌های مغزی و حمله‌های قلبی شوند. علاوه بر این‌ها، این فیبرهای محلول می‌توانند قند خون را کاهش دهند که برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مهم است.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : کلسترول بالا

 

یکی از مطالعات اخیر بر روی موش های دیابتی نشان داد که غلظت اسیدهای چرب موجود در بذر کتان می‌تواند کاهش چگالی توده استخوانی را به تاخیر بیاندازد.

 

بذر کتان در حین فرآیند هضم، منبسط میشود و در نتیجه باعث ایجاد احساس سیری بیشتری می‌شود. برای همین اگر رژیم کاهش وزن دارید و می‌خواهید اشتهایتان را کنترل کنید، می‌توانید ۳۰ دقیقه قبل از وعده‌های غذایی بذر کتان بخورید تا از این طریق به کاهش وزن‌تان کمک کنید.

 

فیبرهای موجود در بذر کتان می‌توانند یبوست را برطرف کنند و فعالیت روده را به حالت عادی برگردانند و از این طریق باعث بهبود سلامت گوارشی شوند.

 

تحقیقات جدید و اولیه نشان داده اند که بذر کتان از طریق ALA می‌تواند التهاب را کاهش دهد و از این طریق باعث عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن شود. بر اساس این مطالعه، بذر کتان می‌تواند به کاهش اختلالات خودایمنی و التهابی بدن مثل آرتریت روماتوئید، پسوریازیس و لوپوس کمک کند. 

 

بذر کتان حتی می‌تواند نقش مثبتی برای مبارزه با سرطان‌ها، به‌خصوص سرطان پستان و سرطان روده، داشته باشد. این مزیت بیشتر به‌خاطر غلظت بالای لیگنان‌ها است که می‌توانند رشد تومور را مهار کنند.

 

علیرغم تمام فوایدی که برای بذر کتان برشمرده شد مصرف این بذر در افرادی که دارای مشکلات التهابی روده مثل بیماری کرون هستند باید با احتیاط صورت گیرد زیرا این دانه خاصیت ملینی دارد. زنان باردار و شیرده نیز نباید از این ماده استفاده کنند. همچنین مطالعات نشان داده اند در زنانی که دارای مشکلاتی از قبیل سندرم تخمدان پلی کیستیک، اندومتریوز و فیبروئید هستند نیز این دانه منع مصرف دارد. مردانی که در ریسک سرطان پروستات قرار دارند نیز باید از مصرف ALA خودداری کنند.

 

در رابطه با استفاده از این دانه توصیه میشود این بذر بصورت کامل خریداری و سپس آسیاب و پودر شود زیرا یک دانه روغنی است و میتواند در معرض اکسیداسیون قرار بگیرد . پودر بذر کتان را میتوانید در ظروف محفوظ از هوا در یخچال بمدت 90 روز نگهداری کنید.

 

برای اکثر بزرگسالان سالم بیشتر از 1 قاشق غذاخوری در روز و برای کودکان بیشتر از ¼ قاشق چایخوری در روز توصیه نمیشود. از انجا که این ماده سرشار از فیبر است با مقادیر کم شروع کنید و بتدریج مقادیر آن را افزایش دهید. یک قاشق غذاخوری پودر کتان حدود 36 کالری دارد .


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: behsite.ir