مصرف انواع انجیر خشک و تر به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ جنین و از بین بردن تهوع بارداری به شدت توصیه می‌شود‌.خواص انجیر خشک بسیار بیشتر از نوع تر آن می‌باشد و هر انجیر خشک به اندازه ۴ انجیر تازه خاصیت دارد.

خواص انجیر

حیدر عظمایی پژوهشگر طب سنتی:

  • -انجیر طبعی گرم و تر دارد.

  • -دارای قند طبیعی بالا است.

  • -بسیار مقوی است. 

  • -حاوی املاح و انواع مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن از جمله ویتامین‌های B، A و C می باشد.

  • -انواع انجیر خشک و تر نقش بسزایی در پاکسازی روده بزرگ و دستگاه گوارش دارد و یبوست را برطرف می‌کند که به این منظور بهترین زمان مصرف آن صبح ناشتا است.

نکته:خواص انجیر خشک بسیار بیشتر از نوع تر آن می‌باشد و هر انجیر خشک به اندازه ۴ انجیر تازه خاصیت دارد.



پاکسازی روده و درمان یبوست با انجیر

افراد برای پاکسازی و شست‌وشوی روده و درمان یبوست انجیر خشک را داخل روغن زیتون خیسانده و در صبح ناشتا مصرف کنند.

 

مصرف انجیر در مبتلایان به دیابت و مشکلات کبد

افراد دیابتی باید با دقت در مصرف انجیر، این میوه را به میزان بسیار کم مصرف کنند، زیرا ۵۰ درصد انجیر را قند تشکیل می‌دهد،همچنین افرادی که کبد ضعیفی دارند باید این میوه را به همراه گردو مصرف کنند و در مصرف آن زیاده‌روی نکنند.

 

انجیر درمانگر ضعف عمومی, افت قند خون و چاق کننده

قند انجیر کاملا طبیعی و مقوی است و از افت قند افراد جلوگیری می‌کند و اشخاص لاغر که قصد دارند وزن خود را افزایش دهند، می‌توانند انجیر خشک را به همراه شیر مصرف کنند.

 

درمان التهاب دستگاه گوارش با انجیر

برای این منظور ترکیبی شامل مقداری خرما و انجیر، عناب و مویز که مخلوط و آسیاب شده باشد را با یک لیتر آب و در حرارت ملایم به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید تا آب آن نصف شود و روزی سه فنجان برای درمان التهاب گوارش از آن مصرف کنید. این ترکیب برای درمان بیماری‌های تنفسی، ناراحتی‌های کلیه، ذات‌الریه، سرماخوردگی و سرفه نیز بسیار موثر است.

 

درمان آرتروز و درد مفاصل با انجیر

جوشاندن انجیر سیاه به همراه شیر بز برای درمان آرتروز و درد مفاصل مفید است. این ترکیب در دفع سموم بدن نیز تاثیر زیادی دارد و انجیر سیاه برای افرادی که دوره نقاهت بیماری را می گذرانند، کودکان کم اشتها و ضعیف، رفع نقرس، بواسیر و قولنج توصیه می شود.

 

درمان زگیل با انجیر

برای رفع زگیل می‌توان شیرابه انجیر را خارج و با ایجاد خراش اندکی بر روی آن محل آن قرار داد.

 

مصرف انجیر در بارداری

مصرف انواع انجیر خشک و تر به دلیل دارا بودن انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی برای حفظ جنین و از بین بردن تهوع بارداری به شدت توصیه می‌شود‌.

 

انجیر نخورید

انجیر را نباید با میوه‌های اسیدی مانند پرتقال و گریب فروت مصرف کرد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:yjc.ir