خواص عصاره مالت جو
عصاره مالت جو بعد از جنگ جهانی دوم به عنوان یک مکمل غذایی ارزان قیمت برای یک نسل از کودکان دچار سوء تغذیه که نیاز به یک خوراک با کربوهیدرات بالا ،مواد معدنی و همچنین ویتامین ها داشتند استفاده میشد و...

عصاره مالت جو(Barley malt extract) چیست؟

عصاره مالت جو طی فرآیند پخت از دانه های جو جوانه زده بدست می آید. عصاره ی مالت جو یک مایع قهوه ای با قوام شربتی شامل ترکیب پیچیده از کربوهیدراتها ، عناصر معدنی و ویتامین هاست. یک مکمل غذایی کاملا" طبیعی، مفید و ارزشمند برای همه افراد است. عصاره مالت، یک ماده بسیار ارزشمند برای استفاده در انواع غذاهای رژیمی، غذاهای تقویتی و انرژی زا برای ورزشکاران و همچنین غذای کودک می باشد.


خواص عصاره مالت جو :

-  به دلیل دارا بودن پروتئین، اسید آمینه های ضروری و همچنین قند طبیعی ارزش تغذیه ای بسیار بالایی دارد.

- حاوی انواع املاح معدنی شامل منیزیم، پتاسیم، منگنز، آهن، روی، مس، کلسیم، فسفر و سدیم است و درمان موثری برای کم خونی ناشی از فقر آهن است.همچنین به علت وجود  این املاح سبب جلوگیری از آلزایمر میگردد.

- منبع بسیار خوبی از فیبرهای محلول است. فیبرها اثرات مفید بسیاری از جمله کاهش خطر بیماری های قلبی و جلوگیری از ابتلا به بعضی انواع سرطان دارند. این فیبر محلول باعث کاهش 10تا 15 درصدی کلسترول میشود.

- عصاره مالت جو یک عامل تنظیم عملکرد روده است. این محصول باعث حرکت روده به مدت 12 تا 72 ساعت می شود و یک ملین عالی به حساب می آید.

- هنگامی که عصاره مالت مصرف میشود مدت زمانی طول میکشد تا هضم شود و به آرامی به گلوکز تبدیل می شود. در نتیجه باعث افزایش ناگهانی قند خون نمی شود.(بیماران دیابتی با مشورت پزشک خود میتوانند از این محصول استفاده کنند.)

- تداخل با هیچ ماده غذایی و دارویی ندارد.

- بعد از جنگ جهانی دوم به عنوان یک مکمل غذایی ارزان قیمت برای یک نسل از کودکان دچار سوء تغذیه که نیاز به یک خوراک با کربوهیدرات بالا ،مواد معدنی و همچنین ویتامین ها داشتند استفاده میشد.

- مالت دارای مقادیر بالایی مواد معدنی و ویتامین هاست که برای سلامت مادر و کودک مفید است. همچنین دارای پروتئین برای کمک به ترمیم و رشد سلول ها و بافت ها است. شیرینی عصاره ی مالت، یک شیرینی امن در دوران بارداری است بنابراین هیچ دلیلی برای استفاده نکردن از این ماده ی غذایی در دوران بارداری وجود ندارد.

- حاوی انواع ویتامین های گروه B  شامل تیامین (B1 ) ، ربوفلاوین (B2) ، نیاسین (B3) و B6 بوده که علاوه بر انرژی زایی بالا از طریق کاهش تری گلیسیرید و کلسترول بد خون(LDL)، پایین آوردن خطر بیماری های قلبی عروقی، تشکیل هموگلوبین و ... به سلامت بدن کمک می نماید. همچنین سبب تقویت ریشه مو شده و در جلوگیری از ریزش و سفید شدن آن مفید است.

- دارای ویتامین A می باشد که سبب بهبود بینایی افراد در نور کم مثل شب و حفظ سلامتی سطح چشم، دفاع از بدن و سلامتی پوست می گردد.

- به دلیل دارا بودن ویتامین E که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد نقش داشته و دارای خاصیت ضد انعقادی نیز می‌باشد. و باعث افزایش سطح ایمنی بدن در مقابل بیماری‌ها، جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر و کمک به درمان بیماری‌های چشمی مثل آب مروارید می گردد.

- دارای ویتامین K می باشد که سبب جلوگیری از خونریزی، پیشگیری از سنگ کلیه، درمان پوسیدگی استخوان و محکم نمودن آن و درمان زخم‌های پوستی می شود.

- به دلیل ملین بودن برای کودکانی که دستگاه گوارشی آسیب پذیر دارند بسیار مناسب است. افرادی که دارای یبوست هستند می توانند به جای مصرف داروهای مسهل قوی، به طور منظم از این ماده غذایی مفید استفاده کنند.

- به عنوان یک مکمل غذایی برای مادران باردار و مادران شیرده بسیار با ارزش است چرا که ترشح غدد مخصوص شیر را زیاد می کند و موجب افزایش شیر مادران شیرده می شود.

 

چگونه عصاره مالت جو را مصرف کنید؟

- به تنهایی 

- برای صبحانه: همراه با عسل، خامه، ارده و کره

- به عنوان یک میان وعده: برای همه افراد به خصوص کودکان در حال رشد
- یک غذای مقوی برای ورزشکاران و کودکان در حال رشد: این ماده انرژی زای طبیعی می تواند به تنهایی یا همراه با شیر، آبمیوه، پودر گردو، کنجد و یا پودر نارگیل مصرف شود.
- جایگزین شکر: این محصول به عنوان یک شیرین کننده ی سالم و جایگزین شکر میتواند مصرف شود.



گردآوری:گروه سلامت سیمرغ/ واحد تحقیق و توسعه "به مالت"
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ