ویتامین C
ویتامین C یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن است. ویتامین C همانند دیگر ویتامین ها برای سلامت بدن انسان ضروری است روزانه چقدر ویتامین C مصرف کنیم؟ هنگامی که سرما می خوریم،...

ویتامین C یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن است. ویتامین C همانند دیگر ویتامین ها برای سلامت بدن انسان ضروری است


روزانه چقدر ویتامین C مصرف کنیم؟

هنگامی که سرما می خوریم، آب پرتقال یکی از گزینه هایی است که همواره در روند درمان حضور دارد. در شرایطی که باور عمومی بر این است که ویتامین C به شیوه ای جادویی موجب بهبودی سرماخوردگی می شود، اما تقریبا تا دوره بیماری به اتمام نرسد از شر نشانه های آن مانند سرفه و آبریزش بینی خلاص نمی شوید.

ویتامین C یکی از مهم‌ترین مواد مغذی مورد نیاز بدن است، زیرا از ویژگی های آنتی اکسیدانی بهره می برد. ویتامین C همانند دیگر ویتامین ها برای سلامت بدن انسان ضروری است. اگر به میزان کافی ویتامین دریافت نکنید، نتیجه ای جز مرگ در انتظار شما نخواهد بود. بیماری اسکوربوت زمانی شکل می گیرد که با کمبود ویتامین C مواجه هستید.

بیشتر بدانید : ویتامین C در این 12 خوراکی بیشتر از پرتقال وجود دارد!!

ویتامین C چه کاری انجام می دهد؟

بیشتر ما فکر می کنیم ویتامین C تنها تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است و از این رو، در زمان بیماری به آب پرتقال نیاز داریم، اما در واقعیت، کارهای بیشتری انجام می دهد. ویتامین C به ساخت کلاژن کمک می کند و بر همین اساس، برای پوست و بافت های همبند مهم است. همچنین، این ویتامین به جذب آهن و درمان زخم ها کمک می کند و آنتی اکسیدانی قدرتمند است که با رادیکال های آزاد مقابله می کند.

خوشبختانه، اگر پرتقال و آب پرتقال دوست ندارید، ویتامین C در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود و از این رو، به راحتی می توانید مقدار کافی از آن را تنها از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید. افزون بر آب مرکبات مانند آب پرتقال، ویتامین C در مواد غذایی دیگر مانند کیوی، بروکلی، توت فرنگی، کلم کیل و جوانه بروکسل یافت می شود. همچنین، فلفل دلمه ای قرمز ممکن است یکی از غنی‌ترین منابع برای این ویتامین باشد.

 

هر فرد به چه میزان ویتامین C در روز نیاز دارد؟

به طور کلی مقدار توصیه شده ویتامین C دریافتی در روز برای بانوان برابر با 75 میلی گرم و برای آقایان 90 میلی گرم است. این میزان می تواند از طریق رژیم غذایی تامین شود. با این وجود، افرادی که سیگار می کشند نیازمند مصرف ویتامین C بیشتر هستند که می تواند تا 35 میلی گرم بیشتر نسبت به افراد غیر سیگاری باشد، زیرا سیگار کشیدن موجب تخلیه این ویتامین از بدن می شود.

 

چه زمانی باید مکمل ویتامین C مصرف کرد؟

به طور کلی، بهترین روش برای دریافت ویتامین C از طریق رژیم غذایی است. بر همین اساس، اگر یک رژیم غذایی خوب و متعادل را دنبال کنید، احتمالا به میزان لازم از این ویتامین در طول روز می رسید. اما اگر این گونه نیست، استفاده از مولتی ویتامین های حاوی ویتامین C ایده خوبی محسوب می شود. البته بیشتر مردم نیازی به مصرف مکمل های ویتامین C ندارند.

 

آیا ویتامین C در درمان سرماخوردگی نقش دارد؟

متاسفانه به نظر نمی رسد ویتامین C نقشی جادویی در درمان سرماخوردگی داشته باشداگر احساس می کنید قرار است بیمار شوید، ویتامین C نمی تواند از آن پیشگیری کند، اما شاید در کاهش دوره بیماری سرماخوردگی موثر باشد. بهتر است در طول سال به میزان کافی ویتامین C مصرف کنید، اما انتظار معجزه از این ویتامین در زمان سرماخوردگی نداشته باشید.

 

آیا خطراتی مرتبط با مصرف ویتامین C وجود دارند؟

از آنجایی که ویتامین C در دسته ویتامین ها قرار دارد، به طور کلی، برای بیشتر مردم بی خطر محسوب می شود و در واقع برای حفظ سلامت و ادامه حیات لازم است. اما اگر بیش از اندازه ویتامین C مصرف کنید، ممکن است با خطر ابتلا به برخی مشکلات دستگاه گوارش مواجه شوید. خوشبختانه این شرایط به طور معمول رخ نمی دهد، مگر آن که دوزهای به واقع بالا از این ویتامین دریافت کنید.

 

چه افرادی نباید ویتامین C مصرف کنند؟

به طور کلی ویتامین C برای همه بی خطر است، اما افرادی که برخی داروهای مشخص مانند ضد انعقادها را مصرف می کنند باید در این زمینه با پزشک خود صحبت کنند. همچنین، برخی مکمل های ویتامین C از ذرت تهیه می شوند و اگر نسبت به ذرت حساسیت دارید، ممکن است مصرف این مکمل ها مشکل آفرین باشد.

بیشتر بدانید : فواید خوردن ویتامین ث


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:asriran.com