بهترین روش پخت قارچ برای حفظ ارزش غذایی آن
به نقل از مدیکال ساینس، معمولا ارزش مواد غذایی به ویژه سبزیجات، پس از پخت کاهش می‌یابد. اما برخی از روش‌های پخت قادر به حفظ ارزش غذایی مواد است

قارچ را چگونه بپزیم؟

مطالعات محققان اسپانیایی نشان می‌دهد که گریل کردن قارچ یا پخت آن در مایکروویو، بهترین روش برای افزایش فعالیت آنتی اکسیدان‌ها و حفظ پلی فنل است. گریل کردن قارچ یا پخت آن در مایکروویو، همچنین روش مناسبی برای حفظ ارزش غذایی قارچ است. قارچ حاوی مقادیر بالای فیبر و پروتئین است.

ویتامین های B1، B2، B12، C، D و E و مواد معدنی روی و سلنیم از دیگر مواد موجود در قارچ است. آنتی اکسیدان‌ها و دیکر عوامل فعال زیستی از جمله betaglucans نیز در قارچ وجود دارد که قادر به تقویت سیستم ایمنی است.

مطالعات نشان می دهد، سرخ کردن قارچ منجر به افزایش چربی و کالری و کاهش ارزش غذایی می‌شود. پخارپز کردن قارچ نیز فعالیت betaglucans را افزایش می دهد، ولی فعالیت آنتی اکسیدان‌ها کاهش می‌یابد.

پخت قارچ در مایکروویو و گریل کردن آن، افزایش قابل ملاحظه‌ای در فعالیت آنتی اکسیدان‌ها و محتویات پلی فنل دارد. این مطالعه نشان می‌دهد پوشش قارچ با یک لایه نازک روغن زیتون قبل از پخت می‌تواند به افزایش ارزش غذایی آن کمک کند.

نتایج این مطالعه در نشریه Food Sciences and Nutrition منتشر شده است.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatnews.com