ضروری ترین مواد معدنی برای بدن
صدها ریز مغذی وجود دارد که بدن به آنها نیاز دارد اما در اینجا ۹ تا از ضروری‌ترین این مواد معدنی را معرفی می‌کنیم.

9 ماده معدنی ضروری برای بدن

برخی از مواد معدنی وجود دارند که بدن برای دستیابی به سلامت مطلوب، به مقدار کمی‌از آنها نیاز دارد. این مواد معدنی که به ریز مغذی‌ها نیز معروف هستند، عبارتند از ید، روی، کروم و آهن. بدن برای تقویت اندام‌ها و بهبود عملکردهای بدنی، این مواد مغذی را پردازش می‌کند. آنها همچنین برای تولید آنزیم و هورمون هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقادیر ناکافی ریز مغذی‌ها می‌تواند منجر به بیماری‌های مزمن شود.

 

آهن

آهن یکی از اجزای هموگلوبین در خون است. آهن به تولید سلول‌های قرمز خون (حامل‌های اکسیژن در بدن) کمک می‌کند. بدون آهن، بدن قادر نیست اکسیژن مورد نیازش را تامین کند. علاوه بر این، آهن اجازه می‌دهد که اکسیژن در سلول‌های عضلانی ذخیره شود که یک بخش اساسی از رشد و نمو می‌باشد. این ماده مغذی، سیستم ایمنی را تقویت کرده و به سنتز DNA کمک می‌کند. گوشت، اندام‌های داخلی حیوانات، آرد سویا و اسفناج، سرشار از آهن هستند.

 

ید

این ریز مغذی برای ساخت تریدوتیرونین و تیروکسین، مورد نیاز است. تیروئید، این هورمون‌ها را تولید می‌کند. کمبود ید، باعث بزرگ شدن غده تیروئید می‌شود. این وضعیت، گواتر نامیده می‌شود. کمبود ید می‌تواند باعث آسیب مغزی در جنین و نوزادان تازه متولد شده نیز بشود. برای جلوگیری از کمبودهای تغذیه ای، مصرف شیر، تخم مرغ، غذاهای دریایی و نمک ید دار را افزایش دهید.

 

فلوراید

فلوراید یک افزودنی مشهور است که به محصولات دهان مانند خمیر دندان و دهانشویه اضافه می‌شود. فلوراید، استخوان‌ها را قوی‌تر و متراکم‌تر می‌کند و پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد. همچنین فلوراید مانع تحلیل استخوان و شکننده شدن مینای دندان می‌شود. منبع اصلی فلوراید، آب حاوی فلوراید است اما این ماده در قهوه و چای نیز وجود دارد.

 

مس

مس مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند و مانع آسیب سلولی و استرس اکسیداتیو می‌شود. مس به تبدیل کربوهیدرات به انرژی و پروتئین به چربی نیز کمک می‌کند. مس، یک ماده مغذی مهم در شکل گیری بافت همبند، استخوان‌ها و سلول‌های قرمز خون می‌باشد. شکلات، گوشت اندام‌های داخلی حیوانات و غلات کامل، حاوی مس هستند.

 

روی

روی، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به تولید آنزیم‌ها کمک می‌کند. همچنین گردش خون را بهبود می‌بخشد، پوست را سالم نگه می‌دارد و به رشد و نمو مناسب کمک می‌کند. مواد غذایی سرشار از روی شامل گوشت قرمز، غذاهای دریایی، تخم مرغ و غلات کامل می‌باشند.

 

کروم

کروم به عملکرد طبیعی انسولین ( هورمونی که سطح قند خون را تنظیم می‌کند ) کمک می‌کند. این ماده مغذی در تبدیل کربوهیدرات به انرژی کمک می‌کند و عملکرد اندام‌ها را نیز بهبود می‌بخشد. شما می‌توانید کروم را از گوشت‌های فراوری شده، غلات کامل، پنیر و آجیل دریافت کنید.

 

سلنیوم

سلنیوم مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. سلنیوم به همراه ویتامین E، از آسیب سلولی جلوگیری کرده، پوست را سالم نگه می‌دارد و عملکرد تیروئید را بهبود می‌بخشد. مصرف غذاهای غنی از سلنیوم، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را نیز کاهش می‌دهد. مواد غذایی غنی از سلنیوم عبارتند از غذاهای دریایی، تخم مرغ غنی شده، آجیل، گوشت قرمز و غلات.

 

منگنز

درست مانند سلنیوم، منگنز نیز مانند یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. عملکرد سلول را بهبود می‌بخشد، به تولید آنزیم‌ها کمک می‌کند و روند بهبود را سرعت می‌بخشد. همچنین تولید کلاژن را افزایش میدهد و از استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کند. مواد غذایی غنی از منگنز شامل آناناس، آجیل و غلات کامل می‌باشند.

 

مولیبدن

مولیبدن به عملکرد سلولی نرمال و تولید آنزیم‌های خاص کمک می‌کند و باعث بهبود سریع‌تر می‌شود. حبوبات، غلات کامل، شیر و آجیل، سرشار از این ریز مغذی هستند.

 

 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :