مالت تیره یا رستد مالت یا مالت بو داده Roasted malt چیست؟
دانه مالت تیره طی فرآیند تولیدی از دانه مالت روشن گرفته می شود که این محصول به عنوان ماده اولیه جهت ایجاد رنگ و طعم در صنایع مختلف به خصوص ماءالشعیر سازی کاربرد فراوانی دارد و...

 پودر مالت تیره جایگزینی سالم و مغذی برای کارامل

یکی از فرآورده های جانبی مالت دانه مالت تیره (رستد مالت یا مالت بوداده)می باشد. دانه مالت بوداده یا Roasted maltیکی از انواع مالت های خاص می باشد.مالت های تیره شهرت قابل ملاحظه ای به جهت کیفیت و تنوع شان دارند.

پودر مالت تیره عبارت است از پودر دانه مالت تیره که طی فرآیند تولید از  دانه مالت روشن (جو جوانه زده) بدست می‌آید. پودر مالت در اکثر کشورهای جهان ـ که اهمیت زیادی برای تغذیه خود قائل اند ـ به علت ویژگی‌های آنزیمی، قدرت طعم دهندگی، رنگ و ارزش تغذیه‌ای بالا (غنی از انواع ویتامین های گروه B، انواع مواد معدنی، پروتئین، اسید های آمینه ضروری، فیبر و...) به طور گسترده‌ در انواع صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و... استفاده می‌شود. پودر مالت به دو دسته دیاستاتیک (دارای فعالیت آنزیمی )و غیر دیاستاتیک (فاقد فعالیت آنزیمی ) تقسیم می شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص عصاره مالت جو Barley malt extract

 

دانه مالت تیره (Roasted malt یا رستد مالت یا مالت بو داده):

دانه مالت تیره طی فرآیند تولیدی از دانه مالت روشن گرفته می شود که این محصول به عنوان ماده اولیه جهت ایجاد رنگ و طعم در صنایع مختلف به خصوص ماءالشعیر سازی کاربرد فراوانی دارد که می تواند به طور کامل در صنعت ماءالشعیرسازی و دیگر صنایع جایگزین کارامل و سایر رنگ دهنده ها شود. دانه مالت تیره فرآورده هایی به نام پودر مالت تیره و عصاره مالت تیره دارد که بر اساس نیاز صنایع مختلف تولید می شود.که تاثیر آنها مشابه دانه مالت تیره با روش استفاده متفاوت است.

 

پودر مالت تیره:

پودر مالت تیره از آسیاب دانه مالت تیره  بدست می آید و یکی از فرآورده های جانبی مالت است که برای نخستین بار در ایران به طور صنعتی و گسترده تولید و به بازار عرضه شده است. که برای ایجاد رنگ و طعم در صنایع کیک، کلوچه، ماءالشعیر سازی، نوشابه، سرکه، شیرینی و شکلات و...استفاده می شود.

 

انواع دانه مالت تیره:

دانه مالت تیره انواع مختلفی دارد. که عبارت اند از:

کهربایی: رنگ روشن و طعم خشک بیسکوییتی

شکلاتی: دارای عطر و طعم شدید و تاحدودی گس

سیاه: دارای طعم شدیدتر که در تهیه نوشیدنی های خیلی تیره کاربرد دارد

این تفاوت نوع بر اساس مقدار رنگ محصول و روش تولید آنها می باشد و با توجه به نیاز مشتری و میزان رنگ دهی و عطر و طعم، انواع مختلف برای هر نوع محصول پیشنهاد می شود.

 

کاربردهای مالت تیره:

- ایجاد رنگ و طعم در کلیه صنایع غذایی

- یکی از مهم ترین کاربرد های پودر مالت تیره، استفاده در صنعت تولید ماءالشعیر می باشد که می تواند جایگزین مناسبی برای صنایع مصرف کننده کارامل، بسته به میزان مصرف و سلیقه مشتری، تنوعی از رنگ، عطر و طعم را سبب شود.

- ایجاد رنگ قهوه‌ای روشن پوسته‌ نان و براق شدن شیرینی‌های حلقوی و بیسکوئیت ها

- دانه مالت تیره می تواند مانند سایر مواد غذایی رست شده (بو داده شده) از جمله قهوه و کاکائو، رنگ هایی از قهوه ای روشن تا تیره و حتی سیاه و طعم های مختلفی ایجاد نماید و سبب ایجاد طعم قهوه و یا نان برشته در محصولات می شوند.

- مزیت  بارز این محصول در مقایسه با سایر محصولات با کاربرد مشابه کیفیت بالا و سلامت غذایی می باشد.



تهیه و تدوین:گروه سلامت سیمرغ/ واحد تحقیق و توسعه "به مالت"
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ