چای ژن های مرتبط با خطر سرطان در زنان را تغییر می دهد!
 زنان در مقایسه با مردان مقدار بیشتری چای می نوشند که سبب ایجاد قدرت تاثیر بیشتر چای در زنان می شود. چای قادر به تغییر بیان ژن های خاص در زنان است.

ارتباط بین نوشیدن چای و خطر ابتلا به سرطان

تحقیقات جدید نشان می دهد که چای باعث ایجاد تغییرات *اپی ژنتیک Epigenetics در زنان مبتلا به سرطان و *متابولیسم استروژن می شود.

*اپی ژنتیک Epigenetics یا وراژن‌شناسی یا وراژنتیک: مطالعهٔ اختلافات سلولی و فیزیولوژیکی است که بوسیلهٔ تغییر در توالی DNA ایجاد نمی‌شود، اپی ژنتیک اصولاً مطالعهٔ عوامل خارجی یا محیطی است که باعث روشن یا خاموش شدن ژن‌ها می‌شود و بر روی چگونگی خوانده‌شدن ژن‌ها اثر می‌گذارد.

*متابولیسم استروژن estrogen metabolism: خیلی مهم است که میزان متابولیسم استروژن مطلوب باشد زیرا تغییر در میزان این متابولیسم می تواند در بدن مردان، سرطان پروستات و در بدن زنان، سرطان سینه را باعث شود.

 

چای ژن های مرتبط با خطر سرطان در زنان را تغییر می دهد

 

پس از آب، چای پر مصرف ترین نوشدنی در سیاره ماست. اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که چای می تواند تاثیری بیش از آب رسانی بر سلامت بدن بگذارد. این گزارش نشان می دهد که چای قادر به تغییر بیان ژن های خاص در زنان است. فرایندی که تحت عنوان تغییرات اپی ژنتیک شناخته می شود. مشخص شده که چای روی ژن های مرتبط با سرطان تاثیر می گذارد ولی هنوز کاملا واضح نیست که نوشیدن چای بیشتر، تاثیر مثبت یا منفی روی ژن های مرتبط با سرطان دارد.

این مطالعه به صورت آنلاین در مجله Human Molecular Genetics منتشر شده است که نشان می دهد که نوشیدن چای همچنین با تغییرات اپی ژنتیک روی ژن های خاص که با متابولیسم استروژن در ارتباط هستند، همراه است. تغییرات در ژن ها فقط در زنان مشاهده شد. محققان هنوز در حال بررسی تاثیر این تغییرات بر سلامتی ما هستند، هر چند تحقیقات قبلی تاثیر چای بر سلامت کلی بدن و کاهش خطر ابتلا به سرطان را نشان دادند.

به گفته ورونیکا ای کا Weronica Ek، سرپرست مطالعه " مطالعات قبلی نشان داده که مصرف چای باعث کاهش سطح استروژن می شود که اختلاف بالقوه بین پاسخ بیولوژیکی به چای در مردان و زنان را نشان می دهد. همچنین زنان در مقایسه با مردان مقدار بیشتری چای می نوشند که سبب ایجاد قدرت تاثیر بیشتر در زنان می شود. "

در حالی که اثر چای روی *ژنوم Genome ما شاید روشن نباشد، تحقیقات گذشته نشان داده است که بسیاری از مواد فعال در چای به جلوگیری از سرطان در سطح مولکولی کمک می کنند. به عنوان مثال بر اساس گزارشی که در موسسه ملی سرطان Cancer.gov منتشر شده، پلی فنول های polyphenol غالب در چای سبز، EGCG ، EGC ، ECG و EC به همراه تئافلاوین theaflavins و ترو بیجین ها thearubigins ی موجود در چای سیاه، فعالیت آنتی اکسیدانی دارند. این اجزای چای به جستجوی *رادیکال های آزاد سرطان زا در بدن کمک کرده  و سلول های DNA را از آسیب محافظت می کنند. علاوه بر این پلی فنول های چای رشد سلول های تومور را مهار کرده و  تهاجم تومور را محدود می نمایند.

*ژنوم Genome: انسان همهٔ مادهٔ ژنتیکی یک فرد است که در اصل محتوای ژنتیکی یاخته آن فرد که شامل دی‌ان‌ای هسته، کلروپلاست و میتوکندری است می‌باشد. ژنوم دستورالعمل‌های ارثی برای ساخت، پیشبرد و نگهداری یک موجود زنده را دارا می‌باشد. کلمهٔ ژنوم از دو کلمهٔ ژن (gen) و پسوند(ome-) که از کلمهٔ کروموزوم می‌آید ساخته شده است. بدن آدم به طور نسبی از پنجاه تا صد میلیارد یاخته تشکیل شده است که در هر یاخته تمام دستورالعمل‌های کد گذاری شدهٔ لازم برای هدایت تمامی فعالیت‌های یاخته و ساخت پروتین‌های لازم، موجود می‌باشد. به هر گروه کامل از این دستورالعمل‌های ما ژنوم گفته می‌شود.

*رادیکال‌های آزاد radicals: مولکول‌هایی با پوسته الکترونی ناقص هستند که در همه جا، هوایی که تنفس می‌کنیم، در موادی که در اطراف ما هستند و در داخل بدن ما وجود دارند و می‌توانند با تخریب سلول‌های بدن و انتشار مواد سمی به بافت‌های اطراف خود خسارات جبران ناپذیری به بدن وارد می‌کنند.
به زبان ساده، رادیکال‌های آزاد یعنی مولکول یا اتم‌های ناپایداری که یک الکترون جفت نشده داشته باشند.

 

علاوه بر پیشگیری از سرطان، چای در درمان سرطان هم می تواند مفید باشد. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که آنتی اکسیدان های اصلی، EGCG ، در چای سبز به از بین بردن سلول های سرطانی درست مثل شیمی درمانی کمک می کنند، ولی بدون عوارض جانبی مضر

مطالعه نشان داد که EGCG قابلیت کشتن میتوکندری mitochondria سلول های سرطانی را داد که به مرگ سلول منجر می شود. البته این تحقیقات هنوز در آزمایشگاه باقی مانده اند و پزشکان به بیماران توصیه نمی کنند که به چای سبز به عنوان درمانی برای سرطان خود تکیه کنند. با این حال فواید سلامتی غیر مرتبط با سرطان زیادی در نوشیدن چای وجوددارد که دلیلی برای لذت بردن شما از این نوشیدنی باشد.

بر اساس گزارش منتشر شده در موسسه ملی سرطان Cancer.gov، اکثر تحقیقات روی ارتباط بین نوشیدن چای و خطر ابتلا به سرطان تاکید دارند که،  نوشیدن چای خطر ابتلا به سرطان های متعددی را کاهش می دهد از جمله سرطان روده بزرگ، سرطان پستان، سرطان تخمدان، سرطان پروستات و سرطان ریه. تحقیقات گذشته همچنین نشان داده اند که یکی از تشکیل دهنده های چای به نام کاتچین catechins ، منجر به تغییرات اپی ژنتیک در شرایط آزمایشگاهی و از بین بردن سلول های سرطانی شده است.

این تحقیق در سال 2017 انجام شده است.

 

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ