انواع پنیر و موارد استفاده از پنیر ها را بهتر بشناسیم
تا همین چند سال پیش اگر به پدر یا یکی از اعضای خانواده می‌گفتید موقع بازگشت به خانه پنیر بخرد، تکلیفش مشخص بود و احتمال اینکه از شما بپرسد چه پنیری و برای کدام مصرف می‌خواهید کم بود

 كدام پنیر برای چه استفاده ای مناسب است

امروزه با تجهیز و پیشرفت كارخانه‌های تولید پنیر در خارج و داخل كشور، یخچال فروشگاه‌ها از انواع و اقسام پنیر پر شده‌اند. اوایل شاید مصرف كننده‌ها و البته فروشنده‌ها از مورد مصرف این پنیرها بی‌اطلاع بودند اما حالا به لطف منوی رستوران‌ها و تبلیغات تلویزیونی، گوشمان با اسم این پنیرها آشناست. شاید بشود گفت با توجه به اینكه شركت‌ها هر روز یك پنیر جدید برای كم كردن روی رقیب رو می‌كنند، خرید پنیر به كاری تخصصی تبدیل شده است. بد نیست با این پنیرها آشنا شوید.

 

پنیر فیلا، اگر مشكل گوارشی دارید

 

پنیر فیلا، اگر مشكل گوارشی دارید

 

پنیر فیلا فیلا به‌معنای كشدار بودن، نوعی پنیر عمل‌آوری شده پیتزاست. این پنیر نرم خواص بهتری نسبت به سایر پنیرهای پیتزا دارد. اگر شما عاشق قسمت كشدار پیتزا و لازانیا هستید این پنیر حسابی به دردتان می‌خورد. پنیر فیلافیلا از خاصیت ذوب بسیار بالایی برخوردار است و به راحتی روی پیتزا پخش می‌شود و یكی از خصوصیاتش این است كه به‌هیچ‌وجه آب نمی‌‌اندازد. یكی دیگر از خواص منحصر به فردش بالا بودن طول عمرش در دمای یخچال است. این را هم بدانید كه فیلا فیلا به هیچ وجه نباید فریز شود. اگر فریزش كردید قید كش آمدنش را بزنید و بدانید كه هنگام پخت پروتئینش می‌سوزد. اگر مشكل گوارشی دارید و معده‌تان با هیچ نوع پنیری سر سازش ندارد، این پنیر به‌دلیل داشتن پنی سیلیوم خوراكی برای دستگاه گوارشتان بهتر است.

 

پنیر پارمسان، اگر در خانه كودك یا سالمند دارید

 

پنیر پارمسان، اگر در خانه كودك یا سالمند دارید

 

پنیر پارمسان در گروه پنیرهای سخت طبقه‌بندی می‌شود كه به آن پارمزان هم می‌گویند. پارمزان جزو آن دسته از پنیرهاست كه باید برای عمل آمدن مدتی را بگذراند. این پنیر برای رسیدن به كیفیت خوب، حداقل 2‌ماه و حداكثر 36‌ماه زمان نیاز دارد، به همین علت هم بسیار سهل‌الهضم است و از این‌رو برای كودكان و سالمندان مناسب است. بد نیست بدانید برای به‌دست آمدن یك كیلو پارمزان 24كیلوشیر تازه گاو مصرف می‌شود از این‌رو بسیار غنی است و برای انواع غذاهای ایرانی و خارجی مثل كتلت، انواع پلو، پاستا، سوپ و ماكارونی می‌شود از آن استفاده كرد.

 

پنیر چدار، اگر پنیر شیرین دوست دارید

 

پنیر چدار، اگر پنیر شیرین دوست دارید

 

پنیر چدار نوعی پنیر زرد رنگ است كه برای نخستین بار در سامرست انگستان تهیه شد. اگر در فروشگاه‌ها چدار سفید رنگ هم دیدید تعجب نكنید. این نوع پنیر به چدار سفید یا ورمونت معروف است. در تهیه این نوع پنیر، معمولا پس از عمل ترش‌كردن شیر، ماده جامد تشكیل شده را می‌شویند تا ph آن را كاهش دهند و به‌اصطلاح، پنیری با طعم شیرین تهیه كنند. این پنیر رنگی ندارد و هیچ روشی به‌منظور نگهداری طولانی مدت آن به‌كار نمی‌برند. این پنیر سرشار از كلسیم، پروتئین با هضم آسان، فسفر و انواع ویتامین‌هاست كه ارزش غذایی آن معادل 12-11كیلوگرم شیر تازه گاو است.

 

پنیر موزارلا، پنیری برای روزهای گرم

 

پنیر موتزارلا؛ پنیری برای روزهای گرم

 

عاشقان پیتزا و لازانیا خیلی خوب این پنیر را می‌شناسند. جزو پنیرهای كشدار است، اما انتظاری كه از فیلا فیلا و كش آمدنش دارید از این پنیر نداشته باشید. بد نیست بدانید برای تهیه این پنیر، شیر ترش شده را با آب پنیر گرم مخلوط می‌كنند، سپس مواد را با دست ورز می‌دهند تا بافت ترد و لطیفی حاصل شود. معمولا این پنیر را به شكل توپی یا گیس بافته در می‌آورند. پنیر موزارلا در انواع تازه، دودی و نوعی كه آبش را تا حدی گرفته‌اند، عرضه می‌شود. جهت حفظ حالت طبیعی پنیر (البته تنها چند روز) این پنیر را در آب پنیرخودش نگهداری می‌كنند و چون سریع ذوب نمی‌شود در تهیه انواع سالاد و خوراك‌ها و ساندویچ‌های سرد استفاده می‌شود. تركیب این پنیر با گوجه فرنگی، ریحان تازه و روغن زیتون از بهترین خوراكی‌های روزهای گرم است.

 

پنیر بلوچیز، كپك‌ها همیشه هم بد نیستند!

 

پنیر بلوچیز، كپك‌ها همیشه هم بد نیستند!

 

بلوچیز نوعی پنیر نرم فرانسوی است كه به‌دلیل رگه‌های آبی(در اثر تزریق نوعی كپك خوراكی و مفید)، به پنیر رگه آبی هم معروف است. اگر بخواهید از طعمش بدانید طعمش چیزی مثل پنیر خیكی یا كوزه‌ای خودمان است. یك كیلو بلوچیز ارزش غذایی معادل10-9 كیلوگرم شیر تازه گاو را دارد و سرشار از مواد معدنی، فسفر و كلسیم است. همچنین، این پنیر حاوی پنی‌سیلیوم خوراكی و مفید برای دستگاه گوارش است. این پنیر به‌مدت 2‌ماه در یخچال قابل‌نگهداری است.

 

پنیر ارسوم، پنیرهای ویژه برای غذا

 

پنیر ارسوم، پنیرهای ویژه برای غذا

 

پنیر ارسم orsom كه یك پنیر نیمه‌نرم و خامه‌ای شكل است و تولیدش به اواسط قرن ۱۶ میلادی برمی‌گردد و معروف‌ترین پنیردانماركی است. این پنیر پرانرژی، ظاهری زرد رنگ و روغنی و عطر و طعم كره‌ای دارد كه با طولانی شدن دوران رسیدن آن، عطر و طعمش بهتر و قوی‌تر می‌شود. اگر عاشق پنیر هستید و نمی‌توانید به غذاها و ساندویچ‌های پنیردار نه بگویید، بهتر است این پنیر را خریداری و در غذاهای‌تان از آن استفاده كنید. اسرم به‌دلیل بافت بسیار لطیفی كه دارد خیلی راحت و زود در غذا، مخصوصا بین نان تست آب می‌شود.

 

پنیر گودا، معروف‌ترین پنیر دنیا

 

پنیر گودا، معروف‌ترین پنیر دنیا

 

پنیر گودا نوعی پنیر سخت تا نیمه‌سخت و محصول دهكده‌ای به همین نام در كشور هلند است. این پنیر از نظر طعم و عطر به خیلی تند تا ملایم و از نظر بافت به مومی- خامه‌ای تا ترد و شكننده دسته‌بندی می‌شود. این پنیر جزو پنیرهایی است كه برای عمل آمدن نیاز به رسیدن دارد و مدت زمان آن برای رسیدن به كیفیت مطلوب، حداقل 4 هفته و حداكثر یك سال است. برای انواع سالادها یا كاناپه‌ سرد و هم انواع سوپ و غذا گرم و سس‌ها استفاده می‌شود. بهترین دمای نگهداری آن 12درجه سانتی‌گراد است، اما می‌توان آن را در محفظه نگهداری میوه در یخچال نگهداری كرد. برای جلوگیری از خشك شدن سطح پنیر، آن را در سلیفون شفاف بپیچید.

 

كدام پنیر، پنیر خوبی است؟

پنیر برای مصرف روزانه بهتر است از انواع كم چرب و یا حداكثر با چربی 30تا 35درصد و نمك یك درصد باشد و بافت نیمه‌سخت و یا كاملا سخت داشته باشد. بهتر آن است كه از پنیرهای كارخانه‌ای استفاده كنیم، چرا كه پنیرهای فله‌ای اغلب با شیر غیرپاستوریزه تهیه می‌شوند و دوره مجاز 30تا 45روز رسیدگی را كامل طی نمی‌كنند و مشكوك به انواع میكروب‌های بیماری‌زا چون تب مالت هستند. پس در انتخاب پنیر بیشتر دقت كنیم. پنیرهایی با بافت سخت و كم‌چرب و كم‌نمك از بهترین انواع پنیرهاست. پنیرها را نمی‌توان زیاد از نظر ویتامین‌ها و املاح با یكدیگر مقایسه كرد اما از نظر میزان كلسیم، پروتئین و چربی قابل مقایسه‌اند و پنیرهای كم‌چرب با بافت سخت به‌دلیل غنی بودن از كلسیم و پروتئین در اولویت انتخاب قرار دارند.

 

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: hamshahrionline.ir