ژل رویال چیست؟ تاثیر ژل رویال بر زخم
محققان عناصر مخفی ژل رویال را که در بهبود سریع زخم موثر هستند، شناسایی کردند. ژل رویال را در این مطلب بهتر بشناسید.

خواص ژل رویال

زنبورها. چه کاری است که این حشرات کوچک از پس آن برنیایند؟ همه ما می دانیم که آن ها مسئول تولید بسیاری از مواد غذایی و گل هایی هستند که دوست داریم بو بکشیم. آنها عسل درست می کنند تا چای ما را شیرین کنند و موم زنبور راهمان را در شب روشن می کند. پس جای تعجب نیست که یکی دیگر از محصولات زنبور عسل، ژل رویال ( royal jelly یا شاه انگبین)، هم با توانایی اش برای التیام و ضدعفونی کردن زخم ها برای انسان مفید است. و حال محققان مواد جادویی که باعث این تاثیر ژل رویال می شوند را شناسایی کردند. 

ژل رویال، ترکیبی است که توسط زنبورهای عسل کارگر ترشح می شود و برای تغذیه لارو ( به نوزاد کرمی‌شکل حیواناتی که دگردیسی کامل دارند (مانند حشرات و دوزیستان) گفته می‌شود. شکل آن هیچ شباهتی به حشره بالغ نداشته و از نظر دگردیسی تغییرات فیزیولوژیکی و ریخت‌شناختی قابل توجهی را متحمل می‌شود ) زنبور عسل مورد استفاده قرار می گیرد، از لارو زنبورهای کارگر گرفته تا ملکه آینده. سالها بود که طرفداران متعصب سلامتی ادعا می کردند که ژل رویال می تواند هر گونه بیماری مزمن از آسم گرفته تا پانکراتیت و شکستگی را درمان کند. ولی تا به حال شواهد علمی کمی پشتیبان ادعای آن ها بودند.
ژل رویال چیست؟ تاثیر ژل رویال بر زخم

بر اساس مطالعات تیم تحقیقات آکادمی علوم اسلواک ( Slovak Academy of Sciences )، ژل رویال، خواص درمان کننده زخم دارد و همچنین اثرات متعدد از جمله ضد باکتری، ضد التهابی و فعالیت های ایمونوتراپی (immunomodulatory) در سلول های مختلف. در مطالعه ای که در مجله گزارش های علمی ( Scientific Reports ) منتشر شد، حتی توانسته بودند مواد موجود در ژل رویال که باعث ایجاد چنین خواص ترمیم کننده ای در آن شده را شناسایی کنند.

بعد از آزمایش روی اجزای مختلف ژل رویال، تیم تحقیقاتی به پروتئینی کوچک به نام دیفنسین-1 ( defensin-1 ) اشاره می کند. مولکولی که مسئول خاصیت شفا دهندگی ژل رویال است. تیم این مولکلول را در سلول ها و روی حیوانات آزمایش کردند تا توانستند خاصیت شفا دهندگی آن را تشخیص دهند. محققان متوجه شدند که بعد از 15 روز، زخم هایی که با دیفنسین-1 درمان شده بودند،بسته شدند، در حالی که زخم های مشابه که درمان نشده بودند، هنوز هم تا حدودی باز مانده بودند.

مثل همیشه، فاصله زیادی بین سلول های ظرف آزمایشگاه و حتی حیوانات آزمایشگاهی تا انسان است، پس نمی توان گفت که ژل رویال به طور صد در صد همین تاثیر را روی انسان دارد. اما این پژوهش امیدوار کننده، دری به سوی ادامه مطالعات، درباره استفاده از ژل رویال برای درمان زخم ها و سایر مشکلات پوستی باز می کند. حتی اگر تاثیری هم نداشته باشد، باز هم  دلیلی دیگر برای محافظت از زنبورها به ما می دهد.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : ماده ای عجیب از عسل با خواصی عجیب تر



تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ