خواص موزهای کاملا رسیده یا سیاه شده
بسیاری از مردم موزهای کاملا رسیده یا سیاه شده را دور می ریزند، اما آیا موزهای سیاه شده خراب هستند؟

موزهای سیاه شده خراب هستند؟

موزهای کاملا رسیده و یا ظاهرا خراب و سیاه شده بیش از موزهای سالم و زردرنگ خاصیت دارند. در این نوشتار به برخی خواص این موزها اشاره می شود.

مبارزه با سرطان

نقاط سیاه روی موزهای سالم دارای نوعی پروتئین است که به کاهش رشد سلول های تومور و سرطان کمک می کند. افزون بر این دارای فیبر بیشتری هستند که برای حفظ سلامت بدن مفید است.

ضد فشار خون 

موزهای لکه دار سیاه مملو از پتاسیم هستند که به طرز معجزه آسایی برای سلامت قلب موثر است. پتاسیم به تنظیم فشار خون کمک می کند و می تواند در جلوگیری از سکته و حملات قلبی اثر زیادی داشته باشد.

انرژی زا

موز یک میوه بسیار انرژیک است. میزان زیادی کربن و آب دارد و غنی از کالری است و پتاسیم موجود در آن قند خون را نیز تنظیم می کند.

درمان سوزش معده 

موز در کاهش سوزش معده، حالت ترش کردن و رفلاکس موثر است. پتاسیم بالای موجود درآن حالت اسیدی معده را با افزایش سطح PH خون خنثی می کند.

ضد اضطراب و افسردگی 

موز حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام تریپتوفان است که به تقویت حافظه کمک می کند. علاوه بر این، خوردن موز باعث تولید سروتونین می شود که باعث تقویت روحیه شده انسان را از حالت افسردگی در می آورد و این خاصیت در موزهای سیاه بیشتر است.

هضم کننده غذا

به دلیل میزان بالای فیبری که موز دارد، بسیار در پروسه هضم غذا موثر است. همچنین به دلیل داشتن پکتین ( کربوهیدراتی محلول در آب که در برخی میوه های رسیده وجود دارد) موجب درست کار کردن سیستم گوارش می شود.

کاهنده فشارهای روحی و عصبی

به دلیل غنی بودن موز از ویتامین های گروه ب، خوردن موز می تواند بعضی از این احساسات و حالات روحی و عصبی را مهار کند و همچنین به دلیل داشتن مقدار فراوان پتاسیم، می تواند در کنترل قند خون که یکی از دلایل استرس و حالات عصبی است، بسیار کمک کننده باشد.


گردآوری:گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: salamatonline.ir