خواص خرمالو
خرمالو دارای خواص ملین و دیورتیک (ادرار آور) است و به خصوص برای افراد مبتلا به مشکلات کبدی مناسب است. به علاوه این میوه دارای انرژی متراکم است و در بیانی ساده تر انرژی زاست به همین دلیل است که...

خواص خرمالو برای سلامت بدن

تاریخچه خرمالو

تاریخچه خرمالو

خرمالو Persimmon میوه ای متعلق به تیره خرمالوئیان یا دیسپیروس Diospyros از خانواده آبنوس جنگلی ebony woodland است. واژه persimmon از واژه putchamin یا pasiminan از زبان Algonquian سرخپوستان در شرق ایالات متحده آمده است که به نام "میوه خشک a dry fruit" هم شناخته می شود.


خرمالو چیست؟

Persimmon  (به یونانی به معنی میوه خدایان) در واقع میوه نیست بلکه یک توت berry، بزرگ و کروی خوشمزه است با یک پوست براق و نازک با رنگ متغیر ( از زرد تا نارنجی درخشان) با توجه به میزان رسیدن میوه. زمانی که میوه برسد دارای پالپ ملایم، زیاد و خامه ای تقریبا ژلاتینی است. مزه یک خرمالوی رسیده بسیار شیرین و عسل مانند است. بخش هایی از گوشت خرمالو ممکن است قهوه ای رنگ شود که نشانه خراب شدن آن نیست بلکه به خاطر قندی است که در میوه وجود دارد.


انواع خرمالو:

معمولا دو نوع خرمالو وجود دارد، گس astringent و غیر گس non-astringent.

  • - خرمالوی گَس قبل از نرم شدن دارای سطح بالای تانین (ماده ای در عصاره گیاه) tannin است که این میوه را غیر قابل خوردن می کند.
    - خرمالوی غیر گس سریعتر تانین خود را از دست داده و حتی زمانی که سفت است به عنوان میوه ای خوشمزه شناخته می شود.


شکل، رنگ و طعم خرمالو:

- شکل خرمالو از دایره ای، بلوطی یا تا حدی چهار گوش است.

- رنگ میوه از زرد-نارنجی روشن تا نارنجی-قرمز تیره است.

- اندازه خرمالو از یک انگور بزرگ تا یک پرتقال کوچک دیده می شود.

- خرمالو اغلب آبدار نیست ولی به تنهایی قابل خوردن هستند درست مثل انبه یا این که می توانید به عنوان پوره یا مخلوط با انواع شیک از آن استفاده کنید. فیبر بسیار بالایی داشته و همچنین بسیار دلپذیر و مقوی هستند.


خواص خرمالو برای سلامت

خواص خرمالو برای سلامت

خرمالو دارای خواص ملین و دیورتیک (ادرار آور) diuretic است و به خصوص برای افراد مبتلا به مشکلات کبدی مناسب است. به علاوه این میوه دارای انرژی متراکم است و در بیانی ساده تر انرژی زاست به همین دلیل است که برای مصرف کودکان، افرادی که ورزش های گروهی انجام می دهند، بدن سازان و حتی افرادی که از نظر روانی خسته هستند توصیه می شود. در اینجا لیستی از خواص درمانی متعدد و ویژگیهای این میوه بسیار شیرین را به شما ارائه می دهیم:

1. درمان سرماخوردگی و آنفولانزا با خرمالو

خرمالو به دلیل محتوای ویتامین C که دارد برای بهبود عملکرد مکانیسم های دفاعی عالی است و می تواند باعث کاهش علایم و نشانه های سرماخوردگی و آنفولانزا شود، به علاوه سایر عفونت ها و مشکلات التهابی.


2. درمان یبوست با خرمالو

خرمالو با توجه به محتوای بالای فیبر و آبی که دارد اثر ملین قابل توجهی داشته و یک درمان موثر طبیعی برای مشکلات روده است.


3. خرمالو اثر دیورتیک (ادرار آور) diuretic دارد

خرمالو به دلیل محتوای بالای پتاسیم و کلسیم ویژگی های دیورتیک قابل توجهی دارد. مصرف روزانه خرمالو یک روش موثر برای جلوگیری از احتباس آب است. استفاده هر روزه خرمالو به مصرف داروهای دیورتیک ترجیح دارد چون خرمالو بر خلاف داروهای دیورتیک شناخته شده باعث از دست دادن پتاسیم نمی شود.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : عوامل اصلی احتباس آب در بدن و در نتیجه تورم بدن+ درمان

4. درمان فشار خون بالا با خرمالو

خرمالو به کاهش فشار خون بالا و پیشگیری از بیماری های قلبی متعدد مرتبط با فشار خون بالا کمک می کند.


5. سم زدایی از بدن و سلامت کبد با خرمالو

خرمالو روشی فوق العاده برای بدست آوردن آنتی اکسیدان هایی است که نقش حیاتی در سلامت کبد و سم زدایی بدن دارند. آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن سموم مضر همراه با سایر مواد خطرناک بدن کمک می کنند و از ایجاد آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد جلوگیری می کنند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : رادیکال های آزاد چیست، چگونه با رادیکال های آزاد مقابله کنیم؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آنتی اکسیدان چیست؟ و منابع آنتی اکسیدان و مکمل های ضدپیری کدامند؟

6. خرمالو, یک انرژی زای طبیعی

خرمالو ها معمولا میوه هایی بسیار قابل هضم هستند و علاوه بر این انرژی قابل دسترسی را تولید می کنند (در قالب قندها) برای انجام هر نوع فعالیتی که انجامش به انرژی نیاز دارد. به همین دلیل است که به خصوص برای کودکان و ورزشکاران یا کسانی که فعالیت فیزیکی انجام می دهند بسیار مناسب است.


7. کاهش استرس, خستگی و بی حالی با خرمالو

آب خرمالو به دلیل محتوای بالای قند و پتاسیم می تواند به تقویت تمام بدن کمک کرده و همزمان با رساندن انرژی به بدن نشانه ها و علایم تنش، خستگی و بی حالی را بدون نیاز به استفاده از انرژی زا های خاص یا ویتامین ها و مواد معدنی، بهبود دهد.


8. خرمالو, مناسب برای رژیم گرفتن

بسیاری از افراد برای کاهش وزن رژیم های مختلفی می گیرند ولی با این حال تعدد کمی از مزایای میوه خرمالو استفاده می کنند. خرمالو یک گزینه عالی برای لاغری یا یک همراه کنار صبحانه است چون واقعا کالری کمی دارد. یک خرمالو در اندازه معمولی حاوی 70 کالری است. این یک خبر خوب برای افردی است که به دنبال خوراکی های کم کالری برای رژیم غذایی شان می گردند. به علاوه به افرادی که رژیم دارند کمک می کند که ویتامین های مغذی و مواد معدنی ای که به علت مصرف نکردن بعضی از خوراکی ها به بدنشان نمی رسند را بدست آورند.


9. خرمالو به مبارزه با بیماری ها کمک می کند

خرمالو یک روش عالی برای بدست آوردن آنتی اکسیدان ها است، خرمالو در پیشگیری از بیماری هایی که رادیکال های آزاد باعثش می شوند به شما کمک می کند. به علاوه این میوه حاوی *کاتچین catechin است، یک *فیتوکمیکال phytochemical با خواص ضد التهابی، آنتی (ضد) باکتریال و ضد خونریزی قوی.

محتوای آنتی اکسیدان آن همچنین باعث کند شدن روند پیری شده و از طرفی به واسطه مقادیر زیاد *بتاکاروتن، اسید بتولینیک betulinic acid و سیباتول sibutol، جلوی بیماری های کشنده مانند سرطان را می گیرد. علاوه بر آن محتوای ویتامین C میوه خرمالو باعث تقویت سیستم ایمنی شده به جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می کند. علاوه بر این تحقیقات محتوای مواد مغذی ای در خرمالو را نشان داده اند که برای مقابله با بیماری هایی مثل پوکی استخوان مورد استفاده قرار می گیرد.

*کاتچین catechin: یک آنتی اکسیدان طبیعی

*فیتوکمیکال phytochemical: مواد شیمیایی گیاهی، مواد مؤثر در گیاهان دارویی، گیامغذی. ترکیباتی شیمیایی هستند که بطور طبیعی در گیاهان بوجود می‌آیند و معمولاً اشاره به ترکیباتی دارند که بیشتر اثرات پزشکی دارند تا تغذیه‌ای.

*بتا کاروتن β-Carotene:یک رنگدانه قرمز-نارنجی است که در گیاهان و میوه ها یافت میشود. این ترکیب پیش ساز ویتامین آ است.


10. استفاده از خرمالو در درمان های خانگی

خرمالو با توجه به ویژگی های شفا بخش طبیعی که دارد می تواند به عنوان یک درمان خانگی قوی برای بسیاری از بیماری ها و مشکلات از قبیل آسم، هموروئید، اسهال و همچنین مشکلات ریه مورد استفاده قرار بگیرد.


11. خرمالو برای سلامت کبد و قلب مفید است

محتوای آنتی اکسیدان بالای خرمالو در فرایند سم زدایی به بدن کمک می کند که برای داشتن یک کبد سالم ضروری است. استفاده منظم از خرمالو با کاهش فشار خون، از قلب در مقابل بیماری های قلبی عروقی محافطت می کند. این مقدار بالای فیبرهای محلول در آب در خرمالو به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می کند.


12. خرمالو به جذب مواد مغذی کمک می کند

بدن برای جذب مواد مغذی حیاتی که از طریق خوراکی ها واردش می شود نیازمند یک سری مواد اضافی است. مس Copper که مقادیر قابل توجهی از آن در خرمالو موجود است به جذب آهنی که از طریق مواد غذایی وارد بدن می شود کمک می کند. همان طور که می دانید وجود آهن هم برای تولید گلبول های قرمز خون در بدن ضروری است. به همین ترتیب پتاسیم موجود در این میوه به طور باور نکردنی در کنترل سیستم عصبی مرکزی و همچنین فشار خون مفید است.


13. خرمالو به افزایش سطح انرژی و مبارزه با استرس کمک می کند

به دلیل وجود بالای عناصری مانند پتاسیم و قند طبیعی، آب خرمالو می تواند به بهبود سطح انرژی کمک کند. استفاده معمولی خرمالو توسط کودکان و ورزشکاران می تواند به مقابله با استرس و خستگی ناشی از فعالیت های شدید ورزشی فیزیکی و همچنین فقدان مواد مغذی حیاتی کمک کند.به علاوه خرمالو با کاهش عرق ریختن می تواند جلوی از دست دادن مواد مغذی در ورزشکاران را بگیرد.


14. خرمالو پوست تان را شفاف و بدون چروک نگه می دارد

میوه خرمالو حاوی ماده قابض (گس) Astringent قدرتمندی است که به بسته شدن منافذ پوستی کمک می کند. که این امر به نوبه خود منجر به صاف شدن خطوط صورت و همچنین حفظ سلامت پوست می شود به خصوص هنگامی که به عنوان بخشی از ماسک صورت مورد استفاده قرار بگیرد.

ماسک صورت خرمالو

برای ساخت یک ماسک صورت با خرمالو باید زرده تخم مرغ، آب لیمو ترش و پوره خرمالو را با هم مخلوط نموده و روی صورت قرار دهید.


15. پیشگیری از سکته مغزی ناشی از فشار خون بالا با خرمالو

برای رسیدن به این مقصود یک خرمالو را بشوئید و داخل میکسر بگذارید. مایع بدست آمده را به همراه یک لیوان شیر مخلوط نموده به صورت یک روز درمیان هفته ای 3 روز و هر روز 3 بار مصرف نمایید.


16. درمان *هموفیلی با خرمالو  

30 گرم خرمالو خشک را تمیز کرده ، 30 گرم ریشه نیلوفر آبی/لوتوس lotus rootlotus. خرمالو را دو قسمت کرده، ریشه لوتوس را برش زده و به همراه گلش در یک پارچ بریزید و 2 کاسه آب به آن اضافه کرده بگذارید 15 دقیقه بماند. 10 میلی لیتر عسل به مخلوط اضافه کرده بنوشید. این مخلوط را برای 15 روز متوالی بنوشید سپس برای چند روز خوردنش را تعطیل کنید. این چرخه را دوباره شروع کرده و تا زمانی ادامه دهید که هموفیلی متوقف شود.

*هِموفیلی یا خون‌تَراوی Hemophilia: دسته‌ای از بیماری‌های ارثی هستند که در آنها توان بدن برای ایجاد لخته و انعقاد خون برای جلوگیری از خونریزی در صورت پاره شدن رگ مختل شده است. هموفیلی آ (هموفیلی نوع کلاسیک)(نقص فاکتور انعقادی هشت) شایعترین شکل این اختلال است و در یک نوزاد از هر ۵ تا ۱۰ هزار نوزاد پسر دیده می‌شود. هموفیلی بی (هموفیلی کریسمس)(نقص فاکتور نه) در یک مورد از هر ۲۰ تا ۳۴ هزار نوزاد پسر مشاهده می‌شود.این بیماری که تقریباً به طور انحصاری در افراد مذکر بوجود می‌آید، در ۸۵٪ موارد ناشی از کمبود فاکتور VIIIاست که به آن هموفیلی نوع A یا هموفیلی کلاسیک می‌گویند.


17. درمان هموروئید با خرمالو  

12 گرم خرمالو خشک را در یک کاسه آب به مدت 10 دقیقه بگذارید خیس بخورد. سپس میل نمایید. یا 12 گرم خرمالو خشک را به همراه 50 گرم برنج با 2 کاسه آب بجوشانید تا به شکل فرنی درآید و 2 بار در روز میل نمایید.(فرنی خرمالو طعم و مزه جدیدی دارد ولی مشخص نیست که درمان هموروئید باشد.)

اگر می خواهید بیشتر بدانید : هموروئید یا بواسیر، علل، علایم و درمان آن

18. درمان سکسکه با خرمالو

5 عدد ساقه خرمالو را به همراه 5 تکه زنجیل و 6 گرم میخک به مدت 10 دقیقه در یک کاسه آب خیس کنید. نوشیدنی را به صورت گرم سرو نمایید.


19. درمان آلرژی پوستی با خرمالو

500 گرم خرمالو نرسیده را پوره کنید. در یک کاسه بزرگ بریزید، 1.5 لیتر آب به آن اضافه کرده مخلوط نمایید و به مدت 7 روز در ظرفی در بسته بگذارید زیر نور خورشید بماند. بخش جامد را دور ریخته و آبش را نگه دارید. دوباره آب را به مدت 3 روز در زیر نور خورشید بگذارید سپس به یک شیشه منتقل نمایید. با استفاده از پنبه این مایع را روزی 4 بار روی قسمت هایی از پوست که از واکنش های آلرژیک رنج می برد یا حساس شده بکشید.


20. درمان فشار خون بالا با خرمالو

سه عدد خرمالوی خشک را تمیز کرده و در یک کاسه بگذارید یک تکه نبات به آن اضافه کرده و روی ظرفی که 4 سانتی متر آب داشته باشد قرار داده و به مدت 20 دقیقه بجوشانید تا خرمالوها آماده شود و به صورت گرم میل نمایید.


ارزش غذایی خرمالو

میزان مواد مغذی در یک خرمالوی 168 گرمی % نیاز روزانه
کالری 120  
کالری چربی 5 گرم  
فیبر غذایی 6 گرم 24%
چربی اشباع 0 گرم 0%
سدیم 5 میلی گرم 0%
کربوهیدرات کل 31 گرم 10%
چربی کل 0 گرم 0%
قند 25گرم  
پروتئین 1 گرم   
کلسیم 2%
آهن  2%
ویتامین A 70%
ویتامین C 20%

*مقدار درصد مورد نیاز روزانه بر اساس رژیم غذایی 2000 کالری است.

احتیاط های لازم در مصرف خرمالو

احتیاط های لازم در مصرف خرمالو

1. خرمالو را نمی توانید با معده خالی بخورید

محتوای بالای تانن tannin و پکتین pectin خرمالو با یک معده خالی با قرار گرفتن تحت تاثیر اسید معده باعث بوجود آمدن توده هایی در اندازه های مختلف می شود. اگر این توده ها نتوانند وارد پیلوریک روده pyloric intestine شوند، این توده ها در معده باقی مانده و باعث ایجاد سنگ های خرمالو معده ای gastric persimmon stone می شوند. این سنگها به طور کلی به اندازه دانه های زردآلو یا خرمالو هستند و احتمال بزرگ شدن آن ها وجود دارد و اگر به طور طبیعی از معده خارج شوند باعث انسداد دستگاه گوارش شده که منجر به درد شکمی و استفراغ ، استفراغ خونی به همراه سایر علایم می شوند. در طول یک جراحی، سنگ خرمالویی به بزرگی یک مشت در معده پیدا شد. هنگامی که خوراکی ای در معده باشد از ایجاد سنگ خرمالو در معده جلوگیری می کند.


2. پوست خرمالو را نباید بخورید

تعدادی از مردم معتقدند که مصرف خرمالو با پوست مزه بهتری از خوردن میوه بدون پوست دارد. از نظر علمی این کار توصیه نمی شود چون قسمت عمده تانن خرمالو در پوست آن جمع شده. مصرف خرمالو به همراه پوست باعث می شود که ایجاد سنگ خرمالو در معده راحت تر شود به خصوص زمانی که گسی میوه کاملا از بین نرفته باشد چون در این هنگام پوست خرمالو تانن بیشتری دارد.


3. خرمالو را به همراه خوراکی های غنی از پروتئین، خرچنگ، ماهی، میگو و غیره نخورید

در طب سنتی چین، خرچنگ و خرمالو به عنوان "غذای سرد" یعنی غذاهایی که طبع سردی دارند شناخته می شوند بنابراین نمی توان آن ها را با هم مصرف کرد. از منظر پزشکی مدرن خرچنگ، ماهی و همچنین میگو مقدار پروتئین بالایی دارند و از این رو تحت تاثیر اسید تانیک tannic acid خرمالو قرار گرفته و احتمال این که تبدیل به تکه های سفت در معده به خصوص سنگ خرمالو شوند زیاد است.


4. بیماران دیابتی نباید خرمالو مصرف کنند

خرمالو حاوی 10.8% قند است که بسیاری از آن ها قند و قند ساده هستند(از قبیل ساکارز، فروکتوز، گلوکز)، که به راحتی بعد از مصرف جذب بدن می شوند که ممکن است منجر به هایپرگلیسمی hyperglycemia شوند. برای افراد دیابتی به خصوص آن هایی که کنترل ضعیف گلیسمی دارند مصرف خرمالو واقعا خطرساز است.


5. مقدار کم خرمالو برای مصرف کافیست

اسید تانیک موجود در خرمالو به همراه کلسیم، روی، منیزم، آهن و سایر مواد معدنی ترکیباتی ایجاد می کنند که از طریق بدن جذب نمی شوند بنابراین این نوع مواد مغذی نمی توانند مورد استفاده قرار بگیرند و به این دلیل مصرف خرمالو مسلما منجر به کمبود این مواد معدنی خواهد شد. و به علت قند زیاد خرمالو مصرف همان مقدار از خرمالودر مقایسه با سیب و گلابی احتمالا باعث سیری زودتر شده و بنابراین روی اشتها تاثیر خواهد گذاشت و باعث کم شدن مصرف غذا خواهد شد. معمولا با معده خالی نیازی نیست بیشتر از 200 گرم خرمالو مصرف شود.


6. بعد از مصرف خرمالو دهانتان را بشویید

خرمالو قند بالایی داشته و حاوی پکتین است. بعد از مصرف خرمالو مقدار زیادی باقیمانده میوه در دهانتان بویژه بین دندان ها دارید. که همه به خاطر وجود تانن بالا خاصیت اسیدی دارند و منجر به فساد دندان ها و ایجاد پوسیدگی روی آن ها می شوند. در نتیجه بهتر است بعد از مصرف خرمالو آب نوشیده و دهانتان را بشویید.

تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ