بهترین چای ها برای بهبود سیستم ایمنی و آرامش
در پاییز چه نوشیدنی را به سایرین ترجیح می دهید؟ در این مطلب بهترین چای ها برای فصل پاییز را به شما معرفی می کنیم.

فصل پاییز رسیده. برگ ها می ریزند و اگر از نزدیک، گوش فرا دهید لباس های گرم تان از داخل کمد شما را صدا می زنند. فنجان ها هم همینطور چون هیچ چیزی بهتر از یک لیوان چای گرم در این فصل نمی چسبد.

به گفته زو کیسام Zoe Kissam گیاه شناس در طب سنتی، چای های داغ یک راه ساده برای مراقبت از خود در روزهای پاییزی است. اولویت بندی موارد ضروری برای خواب بهتر و مصرف مواد غذایی مانند سوپ، گیاهان ریشه ای و چای داغ در این روز ها اهمیت بالایی دارد.

در پاییز چه اتفاقی برای بدن مان می افتد؟

به گفته ارین کسپرسون Erin Casperson مدیر مدرسه  آیورودا Ayurveda در کریپالو Kripalu، در این فصل شب ها معمولا سرد و مرطوب و روز ها گرم و خشک هستند. باید در طول زمان کم کم به این تغییرات روزانه عادت کنیم. این خشکی و تغییرات دما پیامی به بدن می رساند که نشان دهنده تغییر فصل است ولی نه یک تغییر فصل کامل. مفهوم پیوستگی بین فصول در Ayurveda به عنوان توساندی rtusandhi شناخته  می شود: زمان تغییر، زمانی برای مکث و بازتاب.

برای بدن شما چه مفهومی دارد؟ این تغییرات دما می تواند باعث ایجاد بیقراری، هضم نامنظم و خشکی غشای مخاطی شود. این خشکی بینی، ریه و مسیر های گوارشی را نسبت به گرد و غبار، گره و میکروب ها آسیب پذیر کرده و در نهایت منجر به بیماری می شود. جالب این جاست که بدن ما دقیقا می داند به چه چیزی نیاز دارد. بنابراین ممکن است دل تان یک لیوان چای داغ بخواهد، ولی حقیقت این است که بدن ما واقعا به گرما نیاز دارد.

مهم ترین عامل، زمانی که به دنبال مصرف ادویه یا گیاه خاصی هستید هواست که گرم یا سرد باشد. در Ayurveda واژه گرمی یا حرارت به خواص گیاه و کاری که در بدن انجام می دهد مربوط می شود. برخی از گیاهانی که در ادامه از آن ها نام می بریم مانند تولسی (Tulsi) در تحریک و بهبود سیستم ایمنی، نقش عمده ای ایفا می کنند. سایر گیاهان، ویژگی خنکی دارند، مثل نعنا ولی منافع دیگری برای بهبود سیستم گوارش دارند.

در ادامه مقاله تعدادی از چای های مورد علاقه اساتید چای و متخصصین گیاه شناسی در پاییز برای کمک به تنظیم بدن تان، در این فصل را به شما معرفی می کنیم.

1. چای نعنا

چای نعنا

به گفته دکتر وینسنت کاروسو Vincent Caruso مالک مرکز طب سنتی چین و جراحی زیبایی در نیوجرسی، مهمترین اندام بدن در پاییز ریه است. ریه های ما زبان مخصوص به خودشان را دارند تا به ما نشان دهند از تعادل خارج شده اند، مثل آلرژی، سرفه، خلط یا ایجاد مخاط. نعنا یک چای عالی برای حمایت از عملکرد ریه و تقویت سیستم گوارش است. این ترکیب به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند، به ویژه در آب و هوای سردتر که باید از ریه ها محافظت کنیم.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : خواص نعنا

2. چای میخک

چای میخک

به گفته کلی زاجاک Kelly Zajac صاحب شرکت تودور خانه چای و ادویه Tudor House Tea & Spice، بسیاری از ادویه ها و گیاهان معمولی دارای مزایای واقعی سلامت هستند. به عنوان مثال، میخک که عملکردهای حمایتی زیادی برای بدن دارد. خواص ضد قارچ، ضد باکتری و ضد درد، همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که از بین برنده خلط هستند. خیساندن و مصرف آن به تنهایی ممکن است طعمی تلخ و گزنده داشته باشد. می توانید این نوشیدنی را با مخلوطی از زنجبیل، دارچین، هل و فلفل سیاه بنوشید که همه آن ها برای حفظ سلامت خون، روده بزرگ و سیستم عصبی توصیه می شوند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آشنایی با خواص میخک، چاشنی شگفت‌انگیز!

3. چای آشوگاندا Ashwagandha

چای آشوگاندا Ashwagandha

سارا اسکاربورو Sarah Scarborough متخصص چای با 15 سال سابقه و مالک Firepot Nomadic Teas می گوید: من عاشق توانایی گیاهان انطباق پذیر هستم چون هر زمان چیزی که نیاز داریم را برایمان فراهم می کنند. چای های گیاهی از اهمیت خاصی در این فصل برخوردارند، زیرا پاییز فصل دگرگونی است و هر لحظه ممکن است به سادگی باعث ایجاد بیماری در ما شود. یادآوری: گیاهان انطباق پذیر به بدن ما در مقابل استرس های وارده کمک می کنند.

در مورد سرماخوردگی، آلرژی یا بیماری های تنفسی. چای آشوگاندا چای انطباق پذیر مورد علاقه اسکاربورو است و باعث افزایش استقامت و بهبود ایمنی در شروع فصل سرد و آنفولانزاست. این گیاه تلخ است، بنابراین بهتر است آن را با کمی عسل شیرین کنید.

4. چای آقطی Elderflower

چای آقطی Elderflower

آقطی به عنوان گیاه تقویت کننده سیستم  ایمنی شناخته می شود. این گیاه دارای خواص ضد التهاب، ضد باکتری و ضد ویروسی است، بنابراین در کاهش علایم التهاب سینوسی که در اثر آلرژی ایجاد شده، مفید است.

میوه آقطی Elderberry، میوه شیرینی است که به اندازه خود آقطی قدرتمند است. خواص درمانی آن مشابه آقطی بوده و به تنهایی می توانید میوه آن را دم کنید. آقطی سال هاست که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از گیاهان بهبود دهنده سیستم ایمنی مورد علاقه من است که سال هاست از آن استفاده می کنم. می توانید دمنوشی که ترکیبی از آقطی، زنجبیل، چای ترش و میوه گل رز است و سرشار از ویتامین C که در فصل سرما از شما محافظت می کند را امتحان کنید. هر دو بخش گیاه آقطی ادرار آور است، بنابراین بعد از مصرف آن بیشتر به دستشویی می روید.

5.چای پوست درخت نارون قرمز Slippery elm bark

چای پوست درخت نارون قرمز Slippery elm bark

به گفته اسکای وایت Sky White موسیقی دان سابق و مالک کارخانه چای Cincinnati-based company Wendigo، این چای دارویی زمانی که در حال کار روی موسیقی خاصی بودم توجه مرا جلب کرد. من همیشه تصور می کردم که چای های گیاهی، احمقانه و خسته کننده هستند تا این که با این چای که مخلوطی از نواهای موسیقی مختلف بود، آشنا شدم.

برای غیر موزیسین ها این گیاهان به خصوص برای کاهش التهاب تارهای حنجره مفیدند که به کاهش سرفه و درمان سریع تر گلو کمک می کنند، این گیاهان با پوشش غشای مخاطی باعث کاهش التهاب و درد گلو می شوند. بهترین بخش آن این است که شیرینی طبیعی آن هم اثر ضد التهابی داشته و از طریق دستگاه گوارش به بهبود عفونت های ادراری و سندرم روده تحریک پذیر کمک می کند

6. چای تولسی Tulsi

چای تولسی Tulsi

تولسی از خانواده نعنا است و به عنوان ریحان مقدس (Holy Basil ) هم شناخته می شود و یکی از مقدس ترین گیاهان در هندوستان است. این گیاه انطباق پذیر است، بنابراین به تقویت عملکرد همه اندام های بدن کمک کرده و از سیستم گردش خون و سلامت تنفس حمایت می کند. جای تعجب نیست که یکی از دمنوش های گیاهی مورد علاقه در پاییز باشد. 

دلیل علاقه ام به این چای در پاییر ضد نفخ بودن آن است، این چای گرم بوده و کاری می کند سیستم گوارش شما مانند تابستان عمل کند. یعنی گاز، نفخ و مشکلات گوارشی کمتر.فراموش نکنید در Ayurveda تعادل گوارش ( حرکات منظم روده، کسب انرژی بعد از غذا خوردن و عدم سوء هاضمه) سیستم ایمنی را تقویت می کند. بهتر است روی 1-2 لیوان چای هندی ارگانیک تولسی را بنوشید.

7. چای زنجبیل

چای زنجبیل

این گیاه ریشه ای به طور گسترده ای در Ayurveda و TCM برای تسکین ناراحتی های شکم مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از خوردن غذا یا پرخوری شیرینی در تعطیلات، زنجبیل فوق العاده است. زنجبیل علاوه بر گرمی و تسکین دهنده هضم، خواص ضد التهابی دارد و سرشار از آنتی اکسیدان است که درد عضلانی را کاهش داده و با عفونت مقابله کرده و سیستم ایمنی و لنفاوی را بهبود می بخشد. همه این موارد برای پیشگیری از سرماخوردگی در پاییز فوق العاده است. بهترین توصیف برای این چای، طعم دلپذیر، تند و کمی شیرین آن است. دفعه بعد که معده تان دچار مشکل شد، این چای سنتی ارگانیک را امتحان کنید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چای زنجبیل و خواص آن برای کاهش دردها!

8. چای اسطوخودوس

چای اسطوخودوس

یک رژیم سلامت زمستانی، علاوه بر حمایت از سیستم ایمنی باید استرس را هم مدیریت کند. از آن جایی که تعطیلات زمستانه و جنب و جوش و پرخوری های آن به خصوص غذاهای چرب می تواند روال عادی زندگی را به هم بزند، بهتر است از این چای سنتی به عنوان آرام بخش و بهبود خواب خود استفاده کنید. اگر اسطوخودوس را به همراه بابونه که یکی دیگر از چای های حمایت کننده سیستم عصبی است، میل کنید، می توانید همزمان از خواص هر دوی آن ها بهره مند شوید.

9. چای سیاه

چای سیاه

به گفته سیمون چنگ Simon Cheng مدیر عامل شرکت Pique Tea، بهترین چای برای نوشیدن در پاییز، چای سیاه است که با سرد شدن هوا به گرم شدن بدن و روده ها کمک می کند. انواع مختلفی از چای سیاه وجود دارد، مثل ارل گری Earl Grey، چای صبحانه انگلیسی English Breakfast یا چای سیاه ارگانیک زنجبیلی Organic Ginger Peach Black Tea. چای سیاه به بدن مان کمک می کند خودش را با فصل سرد تطبیق داده و گرمای بیشتری تولید کند. این چای سرشار از آنتی اکسیدان بوده و تاثیر آرام بخش روی معده داشته و حاوی خواص آنتی باکتریال است. اگر شما عاشق قهوه هستید و به دنبال کافئین کمتر برای جایگزینی هستید، می توانید چای سیاه را در این فصل استفاده نمایید.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بشنوید از فواید خوردن چای سیاه

اگر می خواهید بیشتر بدانید : بهترین نوشیدنی پاییزی


تهیه و ترجمه: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
اختصاصی سیمرغ