کدام نوع پیاز برای سلامتی مفیدتر است و چرا؟
 پیاز یکی از مهم ترین مواد غذایی است که روزانه مورد استفاده قرار می دهیم و تقریبا با خواص آن آشنا هستیم، اما آیا تفاوتی در خواص پیاز قرمز، پیاز زرد و پیاز سفید وجود دارد؟

 مفیدترین نوع پیاز برای سلامتی چه رنگی است؟

معمولا در دستور تهیه غذاها، پیاز بدون اشاره به نوع آن استفاده می‌شود. بنابراین همه به سراغ دم دست‌ترین نوع آن یعنی پیاز سفید یا زرد می‌روند. اما آیا این نوع پیاز برای شما بهترین انتخاب است؟

ظاهرا تنها یک گونه پیاز وجود دارد که نسبت به سایر پیازها برای سلامت شما مفیدتر است. مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده نشان می‌دهد که پیاز قرمز با دارا بودن بالاترین سطوح آنتی‌اکسیدان‌های کوئرستین Quercetin و آنتوسیانین Anthocyanin بیشترین تاثیر را در از بین بردن سلول‌های سرطانی دارد.

آنتوسیانین عامل ایجاد رنگ در میوه‌ها و سبزیجات است به همین دلیل می‌توان ادعا کرد پیاز قرمز که پررنگ‌ترین پیاز است بیشترین قدرت را برای مبارزه با سرطان دارد. البته پیاز قرمز تنها پیاز پر فایده نیست. تمام پیازها به لطف تمرکز شدید آنتی‌اکسیدان‌های آنتوسیانین و کوئرستین به طور جدی با سرطان مقابله می‌کنند. نکته‌ای که در مورد پیاز قرمز وجود دارد این است که مقادیر بالای آنتوسیانین تاثیر کوئرستین را نیز افزایش می‌دهد و رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌کند.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مهم‌ترین غذاهای دارای آنتی‌اکسیدان و ضد سرطان های طبیعی


خواص پیاز قرمز را بشناسید

کدام نوع پیاز برای سلامتی مفیدتر است و چرا؟

- یکی از مهمترین خواص پیاز قرمز، حفظ کلسترول خون در یک وضعیت خوب است که در نهایت منجر می‌شود تا قلب و بدن سلامت بمانند. در تحقیقاتی که به عمل آمده، مصرف پیاز قرمز در بدن بعد از ۸ هفته منجر به کاهش کلسترول بد به میزان ۲۰ درصد بوده است. در حالی که در همین زمان میزان تغییر در میزان کلسترول خوب بدن صفر بوده.

- پیاز دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. موسیر و انواع پیاز (سفید و قرمز)‌ به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی خوبی که دارند می‌توانند تاثیر شگرفی بر کاهش پیشرفت سلول‌های سرطانی داشته باشند. در تحقیقات به عمل آمده نشان داده شده که مصرف دو بار پیاز در هفته می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را به طور واضح کم کند.

- پیاز حاوی مقدار بالایی اسید فولیک است. اسیدفولیک یا ویتامین B9 یکی از ترکیب‌های مورد نیاز مغز و تضمین‌کننده سلامت روان و احساس در افراد است.
تقریبا نصف پیمانه آب پیاز می‌تواند ۹ درصد از نیاز روزانه بدن به اسیدفولیک را برطرف کند بنابراین عادت به خوردن پیاز به تامین نیاز بدن به اسیدفولیک کمک می‌کند. کمبود اسید فولیک موجب کم خونی می‌شود.

خوشبختانه پیاز قرمز را می‌شود به راحتی در سبد خرید با پیاز سفید یا زرد جایگزین کرد و با آنتی‌اکسیدان‌ها جشن گرفت.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : چه مقدار فولیک اسید استفاده نمائیم.

اگر می خواهید بیشتر بدانید : مصرف زیاد اسید فولیک خوب است یا بد؟

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 6 خاصیت جالب پیاز و آب پیاز!

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 5 خوراکی برای کاهش کلسترول بد خون

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 6 مـنـبـع آنـتـی اکـسـیـدان هـا

اگر می خواهید بیشتر بدانید : 6 توصیه ساده اما مهم برای كاهش كلسترول بد

اگر می خواهید بیشتر بدانید : پیاز داروخانه ای کامل

اگر می خواهید بیشتر بدانید : آب پیاز چگونه می تواند از ریزش موهایم جلوگیری کند؟



گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: kalleh.com